testowe Test Nikkora AF-S 85 mm f/1,4 vs Nikkor AF-S 85 mm f/1,8 - portretówki dla wymagających - artykuł z FK 1-2/2014
ciąg dalszy...
![]()
![]()
OPTYKA
AF-S Nikkor 85 mm f/1,4 G Układ optyczny Nikkora 85 mm f/1,4G składa się z 10 elementów optycznych rozmieszczonych w 9 grupach. Przysłonę możemy przymknąć, tak jak w testowanym obok obiektywie, do f/16. Jednak składa się ona z 9 listków, o dwa więcej niż w Nikkorze 85 mm f/1,8. Przekłada się to na bardziej regularny bokeh (patrz zdjęcia wyżej). ![]()
AF-S Nikkor 85 mm f/1,8 G Układ optyczny testowanego Nikkora, jak na obiektyw stałoogniskowy ze światłem f/1,8, jest dość skomplikowany. Składa się z 9 elementów optycznych umieszczonych w 9 grupach. Przysłonę Nikkora 85 mm f/1,8 możemy przymknąć do f/16. Składa się z 7 listków. Nie jest to dużo, ale i tak można uzyskać ładny, owalny bokeh (zdjęcie wyżej).
ZDJĘCIA POD ŚWIATŁO
AF-S Nikkor 85 mm f/1,4 G Nikkora 85 mm f/1,4 pod katem zdjęć pod światło również nie mogliśmy sprawdzić w warunkach plenerowych. W studiu obiektyw poradził sobie bardzo dobrze. Powłoki Nano Crystal Coat zrobiły swoje. Lekkie bliki pojawiły się jedynie w zakresie przysłon f/11–16. Za zdjęcia pod światło przyznajemy 5,75 punktu AF-S Nikkor 85 mm f/1,8 G W studiu Nikkor 85 mm f/1,8 poradził sobie nienajgorzej, jednak bliki zaczęły się pojawiać przy źródle światła po przymknięciu przysłony do f/8. Dalsze przymykanie powodowało pojawianie się bardziej wyrazistych artefaktów. Pogoda nie pozwoliła sprawdzić, jak obiektyw pracuje pod słońce. Za zdjęcia pod światło przyznajemy 5 punktów.
WINIETOWANIE
AF-S Nikkor 85 mm f/1,4 G
![]() Niestety jasne „szkła” z reguły winietują, i tak jest w tym przypadku. Na pełnej klatce i przy f/1,4 rogi ciemniejsze są o 2 i 1/3 EV. Przymykanie przysłony stopniowo niweluje problem, a po przymknięciu o 2 EV (f/2,8) winietowanie przestaje być uciążliwe. Na matrycy typu crop winietowanie nie jest raczej zauważalne. Nikkor 85 mm f/1,4 za winietowanie otrzymuje 4 punkty.
AF-S Nikkor 85 mm f/1,8 G
![]() Testowany Nikkor AF-S 85 mm f/1,8 G po podpięciu do aparatu z matrycą crop nie ma problemu z winietowaniem. Pojawia się ono gdy „osiemdziesiątkę piątkę” f/1,8 podepniemy do pełnej klatki. Na maksymalnym otworze przysłony rogi wtedy są ciemniejsze o 2 i 1/3 EV. Przymykanie przysłony jednak szybko niweluje problem i przy f/3,2 winieta praktycznie nie jest już widoczna. Za winietowanie przyznajemy 4,5 punktu.
data dodania: 08-09-2022
godzina dodania: 13:35
odsłon: 8669
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||