testowe Canon czy Nikon 70-200 mm f/2,8 - pełny test opublikowany w FK 5/2010![]() ciąg dalszy...
![]()
Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM – układ optyczny. Żółtym kolorem zaznaczono elementy wykonane ze szkła ED, a pomarańczowym soczewkę fluorytową.
AF-S Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II jest optycznie skonstruowany inaczej niż jego poprzednik: 21 soczewek w 16 grupach, w tym 7 ze szkła ED (stara wersja: 21 soczewek w 15 grupach, w tym 5 ze szkła ED). W drugiej wersji dodano powłoki nanokrystaliczne, poprawiające kontrast i redukujące odbicia światła i blikowanie. Przysłona jest nadal 9-listkowa i pracuje w zakresie od f/2,8 do f/22. Bez zmian pozostała także minimalna odległość ustawiania ostrości – 1,4 m (chociaż w starej wersji 1,4 m było możliwe tylko przy ręcznym ustawianiu ostrości; w trybie AF ograniczenie stanowiło 1,5 m). Celem zmian konstrukcji optycznej była redukcja winietowania i poprawienie ostrości brzegowej, szczególnie przy ogniskowej 200 mm oraz przy zdjęciach z bliska; bo to właśnie winietowanie, miękkość obrazu na brzegach, pogorszenie jakości przy najdłuższej ogniskowej i z bliska uważano za wady starej konstrukcji. Poprawa jest widoczna, ale odbywa się pewnym kosztem; otóż przy zdjęciach z bliska nowa wersja znacznie skraca ogniskową i nie umożliwia tak ciasnego kadrowania jak stara. Więcej na ten temat napisaliśmy w części „Skracanie ogniskowej”.
![]()
AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II – układ optyczny. Żółtym kolorem zaznaczono elementy wykonane ze szkła ED.
Test Testowanie obiektywu w izolacji nie daje odpowiedniego punktu odniesienia. Aby umieścić jakość AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/ 2,8G ED VR II w kontekście, przetestowano go w grupie z obiektywami o podobnych parametrach. Porównano go z poprzednią wersją, czyli AF-S VR Zoom-Nikkorem 70-200 mm f/ 2,8G IF-ED, oraz z dwoma wersjami jego odpowiednika w systemie Canona: Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM oraz Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Test porównawczy wszystkich obiektywów dotyczy dystorsji, rozdzielczości, aberracji chromatycznej, winietowania, zdjęć pod światło i został wykonany w dużym studio przy wykorzystaniu oświetlenia błyskowego i zmodyfikowanej tablicy testowej Vuzort (rozdzielczość, dystorsja).
![]()
Nikon D700 + Nikkor 70–200 VR II. Par. eksp.: 1/400 s, ISO 200, f/5, f=200 mm. Pełny kadr. Plik w pełnej rozdzielczości >>>
![]()
Nikon D700 + Nikkor 70–200 VR II. Par. eksp.: 1/400 s, ISO 200, f/5, f=200 mm. wycinek 100%.
Rozdzielczość Wszystkie obiektywy są na wysokim poziomie, chociaż nie dorównują stałogniskowym teleobiektywom, przy czym widać, że nowe wersje są lepsze od starych. Różnica jest szczególnie widoczna w przypadku Canona. W przypadku Nikkorów osiągi prawie wszędzie poprawiono, ale nie są to różnice znaczące. Tak czy inaczej, rozrzut między osiągami najsłabszymi (Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM; środek: 55 linii, brzeg: 45 linii) a najlepszymi (AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II; środek: 65 linii, brzeg: 55 linii) wynosi zaledwie 10 linii na milimetr. Mamy zatem do czynienia ze zmianami ewolucyjnymi, a nie rewolucyjnymi (oceny na końcu).
![]()
Wykresy słupkowe prezentujące rozdzielczość testowanych obiektywów: Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS USM, Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED, AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II
Dystorsja Wszystkie testowane obiektywy mają niską dystorsję, przy czym typowe jest to, że obydwa Canony mają beczkowatą przy ogniskowych 70 i 100 mm, a poduszkowatą przy 135 i 200 mm; natomiast Nikkory mają beczkowatą przy 70 mm, a poduszkowatą przy 105, 135 i 200 mm. Ogólnie obydwa obiektywy Canona są nieco lepsze od Nikkorów, ale są to różnice niewielkie. Nikony otrzymują w tej konkurencji po 5,5, a Canony po 6 punktów.
![]()
Wykres prezentujący dystorsję testowanych obiektywów.
data dodania: 31-10-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 47235
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Mam Nikkora VR II i to jest moje ulubione szkło mimo że body to dx.
Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - czerwiec 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 8-9/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Sprawdź kto wygrał w czerwcu i dołącz do wybranych. ![]() Najlepsze produkty fotograficzne sezonu 2025–2026 - Nagrody EISA i uzasadnienie ich wyboru 15 sierpnia 2025 r. EISA zaprezentowała wyróżnienia EISA AWARDS dla najlepszych produktów elektroniki użytkowej. Wśród nagrodzonych aż 26 to produkty fotograficzne. EISA - skupiająca 53 ekspertów z 26 krajów świata - na wielu wideospotkaniach wybrała - gwiazdy sezonu 2025/2026. ![]() TEST Sony FE 50–150 mm f/2 GM 2 kwietnia 2025 r. firma Sony zaprezentowała, pierwszy na świecie, teleobiektyw zmiennoogniskowy o maksymalnej ogniskowej 150 mm i stałej jasności f/2. Przeznaczony jest on do profesjonalnego fotografowania i filmowania ślubów, sportów halowych i wykonywania portretów. Jest to kolejny G Master, czyli obiektyw klasy premium, który warto mieć. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |