Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21

ciąg dalszy...

Szeroki kąt Tamron 11-20


Pomiary

Obiektyw testowaliśmy z bezlusterkowcem Sony A6600 wyposażonym w 24-milionową matrycę. Pomiarów dokonaliśmy w studiu. Badając dystorsję i rozdzielczość, fotografowaliśmy zmodyfikowaną tablicę Vuzort-Sigma, a winietowanie ocenialiśmy na podstawie równomiernie oświetlonej białej tablicy. Pomiary rozdzielczości wykonaliśmy dla środka kadru i jego brzegów. Oprócz wykresu z wynikami rozdzielczości przedstawiamy również wykresy MTF (udostępniony przez producenta).
Pod kątem „zdjęć pod światło” sprawdzaliśmy obiektywy w studiu, gdzie 600-watowa lampa ustawiona była tuż za rogiem kadru oraz w plenerze fotografując pod słońce.

 

MTF Tamron 11-20


Rozdzielczość


Rozdzielczość Tamrona 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD z 24-milionową matrycą Sony A6600 zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegach jest na bardzo dobrym, wysokim poziomie (11). W badanym zakresie przysłon zarejestrowaliśmy w większości przypadków aż 70 linii/mm! Słabiej, co nie znaczy że słabo, wypadł na brzegach kadru przy najszerszym kącie widzenia.

 

Tamron Rozdzielczość 11-20 mm

 

Tam przy przysłonie ­f/2,8–f/4 zarejestrowaliśmy 60 linii/mm, przy f/5,6 było to 65 linii/mm, a przy f/8 już 70 linii/mm. Brawo! Jest to bardzo dobry wynik umożliwiający rejestrowanie na zdjęciach bardzo licznych szczegółów.


Oceniając układ obiektyw + 24-milionowa Sony A6600 matryca za rozdzielczość przy przysłonie minimalnej przyznajemy 5,6 punktu, a przy przysłonie optymalnej (przymknięta o 3 EV) 5,75 punktu.

 

 

Dystorsja Tamron 11-20

Dystorsja

Tamron 11–20 mm zanotował odchylenie beczkowate przy najkrótszej ogniskowej o wartości 2,6% (12). Zmieniając ogniskową dystorsja szybko zanika, ale i szybko przekształca się w odchylenie poduszkowate, które przy 16 mm wynosi 1,1%. Przy ogniskowej 20 mm odchylenie poduszkowate trochę się pogłębia i wynosi 2%.
Za dystorsję Tamron otrzymuje 5,75 punktu.

 

Aberracja Chromatyczna Tamron 11-20

Aberracja chromatyczna


Aberracja Chromatyczna Tamron 11-20 fragment

 Powyższe zdjęcie to fragment (lewy górny róg) poprzedzjącego go motywu, odpowiednik rozdzielczości 300 dpi. Widzimy, że przy drobnych delatach, na brzegach kadru widoczna jest delikatna aberracja chromatyczna. fot.K.Patrycy

Aberracja chromatyczna w całym zakresie ogniskowych i przysłon jest mniej lub bardziej widoczna, ale jest. Najbardziej zauważalna jest przy ogniskowej 11 mm, najmniej przy 20 mm. Za aberrację przyznajemy Tamronowi 11–20 mm f/2,8 5,5 punktu.

 

Pod światło Solina


Dwa światy, prawie ten sam motyw pod światło (A)(widać niewielkie odblaski przy f/14) oraz ze światłem zza pleców (B).
fot. K. Patrycy

Pod światło

Przy szerokich kątach widzenia – a niewątpliwie testowany zoom taki ma – bardzo łatwo o pojawienie się odblasków na zdjęciach. Tak jest i w tym przypadku. Przy ogniskowej 11 mm bliki mało widoczne pojawiają się w centrum kadru już od „pełnej dziury”. Przy dalszym przymykaniu przysłony odblaski stają się bardziej widoczne. Przy 16 i 20 mm bliki świetlne pojawiały się od f/4. W plenerze (13) praca pod światło nie wygląda źle, bliki czasami pojawiają się w centrum kadru, podobnie jak w warunkach studyjnych. czasami dodaje to uroku zdjęciu. Za zdjęcia pod światło przyznajemy 4,75 punktu.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 01-02-2023
 
godzina dodania: 08:30
 
odsłon: 4415
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Canon EOS R3 - wyścig po najlepsze kadry trwa - test z Foto-Kuriera 8-9/22, zobacz też zdjęcia z mundialu w Katarze


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.111) / 0.102

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |