Wydania FK: 183,
publikacje: 9678,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317223,
użytkownicy: 10108
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
ciąg dalszy...
Wysoka rozdzielczość
Aby zapewnić wysoką szczegółowość obrazu, w Sony A7R V zastosowano najnowszy procesor obrazu BIONZ XR™ oraz wykonany w technologii BSI, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o efektywnej rozdzielczości około 61 milionów pikseli (10), (11). Procesor obrazu BIONZ XR w pełni wykorzystuje potencjał przetwornika, dzięki czemu zapewnia najwyższą w całej serii Alfa rozdzielczość obrazu przy niskiej czułości. Zakres czułości podczas fotografowania i filmowania wynosi od ISO 100 do ISO 32 000 (podczas fotografowania zakres ISO można rozszerzyć do 50–80 i 40 000–102 400). Sony A7R V umożliwia uzyskanie szerokiego, ponad 15-stopniowego (według Sony) zakresu dynamicznego.
Cały system stabilizacji obrazu w Sony S7R V został zmodernizowany poprzez wprowadzenie nowego, precyzyjnego modułu stabilizującego, zaawansowanych czujników żyroskopowych i zoptymalizowanych algorytmów stabilizacji obrazu fotograficznego i filmowego. Oprócz kompensacji drgań będącej odpowiednikiem 8 stopni przysłony (Dotyczy modeli A1 i A7R V) nowy algorytm stabilizacji zapewnia wykrywanie i sterowanie z dokładnością do jednego piksela. Umożliwia to pełne wykorzystanie potencjału 61,0 megapikselowej matrycy i ukazanie najdrobniejszych szczegółów obiektu.
Precyzję wbudowanego w korpus systemu stabilizacji obrazu wykorzystuje udoskonalona funkcja Pixel Shift Multi Shooting. Rejestruje ona serię obrazów przesuniętych o piksel w celu ich połączenia w komputerze w jedno zdjęcie o olbrzymiej rozdzielczości. Co więcej, program komputerowy Imaging Edge Desktop™ w najnowszej wersji 3.5 automatycznie wykrywa i koryguje przemieszczenia mające zakres pojedynczych pikseli, takie jak ruchy osób czy liści na drzewie, nadając wynikowemu obrazowi idealną jakość. Obraz powstały z połączenia 4 zdjęć zawiera około 60,2 miliona pikseli (9504 × 6336), a z 16 zdjęć — około 240,8 miliona pikseli (19 008 × 12 672). W ten sposób można połączyć 16 zdjęć zawierających łącznie około 963,2 miliona pikseli w obraz o rozdzielczości około 240,8 miliona pikseli (19 008 × 12 672 piksele).
Aby zwiększyć swobodę twórczą, Sony A7R V umożliwia dokładne i elastyczne sterowanie zewnętrzną lampą błyskową, a w trudnych warunkach oświetlenia wydajnie kompensuje migotanie sztucznych źródeł światła (Wykrywane jest tylko migotanie o częstotliwości 100 i 120 Hz). Szybkość zdjęć seryjnych może ulec zmniejszeniu. Pokrycie polami opartymi na wykrywaniu fazy ma ograniczony zasięg. Fotografowanie z funkcją Anti-flicker nie jest możliwe w trybie cichych zdjęć, trybie ekspozycji B i podczas nagrywania filmu.
Aparat ma również inne funkcje jak niżej:
• Możliwość bezstratnej kompresji obrazu RAW oraz wyboru rozmiaru i jakości obrazu RAW
• Znacznie rozszerzony zakres bracketingu ostrości i ekspozycji
• Funkcje „Twórczy wygląd” do obu form rejestracji
• Wysokiej jakości obrazy HEIF poddane bardzo efektywnej kompresji (A)
• Szeroki zakres jasności do oglądania na dużym ekranie.
Możliwości edycyjne
Możliwości edycyjne są niestety na podstawowym poziomie: Przytnij, Obróć, Kopiuj, Przechwyć zdjęcie, przełącz JPEG/HEIF. Nie ma niestety możliwości przekonwertowania plików RAW na pokładzie aparatu. To tak wygląda jakby Sony celowo obróbkę obrazu pozostawiało programowi z przeznaczeniem na laptopa lub komputer stacjonarny. To w odniesieniu do konkurentów, jest naprawdę słaba funkcja, a właściwie to jej brak.
Wizjer elektroniczny
Sony A7R V ma wizjer elektroniczny (12) o zdecydowanie większej rozdzielczości (9,44 mln, Quad XGA z możliwością odświeżania 120 kl./s) niż A7R IV (5,7 mln, Quad XGA, 120 kl./s), co umożliwia wierniejsze ukazywanie szczegółów. Obraz widziany w wizjerze niemal bliźniaczym do tego zastosowanego w Sony A1 nie opóźnia się przy przesuwaniu na boki i nie smuży. Nie zauważyliśmy też drobnych artefaktów widocznych w niektórych sytuacja np. w Sony A7 IV. Brak jest zatem takich momentów, w których na części obrazu w wizjerze widzimy efekt mory, czego nie ma oczywiście w wizjerze optycznym i na rejestrowanym oryginale.
Ekran LCD
W komunikacji z aparatem i przy wykonywaniu zdjęć pomoże nam nareszcie obrotowy, osadzony na przegubie, a nie jedynie uchylny jak w A7R IV ekran LCD (13). Jest to ekran w pełni dotykowy. Jego obsługa jest analogiczna jak przy smartfonach.
Ale tym razem producent poszedł nieco dalej niż w przypadku Sony A7 IV i dodatkowo ekran ma możliwość pracy uchylnej (jak Panasonic LUMIX S1H) co bardzo spodoba się filmującym chcącym mieć możliwość rejestracji za pośrednictwem ekranu, którego środek jest bliżej osi optycznej zamontowanego obiektywu. Ekran LCD ma przekątną 3,2” i składa się z 2,1 mln punktów.
Foto-Kurier 12/25 jest
już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25,
który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych.
Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu.
Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024