testowe Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TEST
ciąg dalszy...
Obiektyw i ustawianie ostrości RD1 wyposażono w mocowanie bagnetowe typu M. Oprócz obiektywów tego systemu, mogących pochodzić np. od Cosiny lub Leiki, po zastosowaniu adaptera można też używać optyki dalmierzowej z mocowaniem gwintowym M39 (np. Cosiny, FED-a, Zorki). Do testu wykorzystaliśmy obiektyw Leica Elmar-M 2,8/50. Ustawianie ostrości w Epsonie R-D1 odbywa się ręcznie przy pomocy dalmierza. Dobór kadru i zminimalizowanie błędu paralaksy możliwe jest po zmianie ramek obserwacyjnych w wizjerze. Doboru dokonuje się przy pomocy specjalnego przełącznika ramek umieszczonego w górnej części korpusu, a przystosowanego do współpracy z obiektywami o ogniskowych 28, 35 i 50 mm.
Szumy Poziom średnich szumów (zakłóceń w rejestracji) aparatu badany był przy temperaturze otoczenia 22° C przy świetle błyskowym o temperaturze barwowej 4980 K i jest na poziomie od 1,37 do 4,18 %. Wybierając większy ekwiwalent czułości np. ISO 1600. musimy liczyć się z większymi szumami (nawet do ok. 5,16 % dla kanału czerwonego).
Epson RD-1 - Szumy w % w zależności od ekwiwalentu czułości
Warto zauważyć, że w testowanym modelu wartości szumów dla ekwiwalentów czułości ISO 400 i 800 są na prawie identycznym niewielkim poziomie 2,3 %. To bardzo dobry rezultat w szczególności gdy weźmiemy pod uwagę wartość uzyskiwaną dla ekwiwalentu ISO 800.
Rozdzielczość, element CCD, tryby i szybkość pracy
Epsona RD1 wyposażono w element CCD formatu APS-C (23,7 x 15,6 mm, o krotności ogniskowej ok. 1,5x), o całkowitej liczbie pikseli 6,24 mln, pozwalający rejestrować obraz o rozdzielczości efektywnej 6,014 mln pikseli. Element ten pozwala nam uzyskać pliki w formacie JPEG (N lub H) lub RAW (R). Ich maksymalna rozdzielczość 2000 x 3007 pikseli pozwala uzyskać powiększenia formatu 16,93 x 25,46 cm dla 300 dpi. Po “rozwinięciu” w programie graficznym pliki z R-D1 zajmują ok. 17,2 MB w RGB. Zdjęcia zapisywane na karcie pamięci posiadają objętość odpowiednio: JPEG-N ok. 1,9 MB, JPEG-H ok. 3,5 MB, a pliki “surowe” typu RAW ok. 10 MB. Rozdzielczość liniowa układu element CCD i obiektyw jest na poziomie 35 linii/mm zarówno na brzegu kadru, jak i w środku kadru. Rozdzielczość badano dla liczby przysłony 8. Wysoką jakość obiektywu potwierdza w miarę równy rozkład maksymalnych rozdzielczości rejestrowanych przez układ matryca-obiektyw.
Dynamika Test dynamiki detektora Epsona R-D1 przeprowadziliśmy przy oświetleniu żarowym w temperaturze otoczenia 22 °C. Wyniki eksperymentu zestawiliśmy na wykresie obok w zestawieniu z porównywanymi przez nas dotychczas lustrzankami cyfrowymi należącymi do różnych klas sprzętu. Są nimi kolejno: profesjonalny i drogi Nikon D2X, profesjonalny R-D1 (3000 euro), FinePix S3Pro oraz amatorski Nikon D70.
Jak widać z wykresu dynamika większości konstrukcji cyfrowych kształtuje się na podobnym poziomie ok. 4 2/3 EV (Epson R-D1 oraz prawie dwukrotnie droższy D2X), czy ok. 5 EV w przypadku D70. Zdecydowanie wyróżnia się z tego grona FinePix S3Pro, którego zakres dynamiki dla ustawień rejestracji Wide2, jest jeszcze o ok. 2/3 EV większy niż D70 (wynosi ok. 5 2/3 EV).
![]()
Czarne pole sygnalizuje prześwietlenie (brak szczegółów w pliku) na danym obszarze
Dodatkową cechą jest, że S3Pro jest jedynym testowanym przez nas aparatem, którego górne zagięcie krzywej stanowi łagodny łuk – co przyczynia się efektywnie do poprawy odwzorowania szczegółów w światłach (F•K 5/2005 str. 40).
Możliwości fotograficzne Poza możliwościami fotograficznymi wynikającymi z opisu elementów obudowy przedstawionych na początku artykułu, RD1 ma możliwość wykonywania zdjęć zarówno w kolorze jak i w czeni i bieli. Przy czym ciekawe jest to, że w drugim przypadku możliwe jest programowe „nałożenie” podstawowych filtrów do fotografii czarno-białej. Możemy wybrać filtr żółty, pomarańczowy, czerwony lub zielony, co wydatnie poszerza nasze możliwości kreatywne podczas wykonywania zdjęć czarno-białych. To duży plus aparatu. Tym bardziej, ze z założenia jest on przeznaczony dla zaawansowanych fotografujących.
![]()
![]()
Maksymalne powiększenie i skrajne przesunięcie (B, C, D) zdjęcia A Unikalną zaletą konstrukcji dalmierzowej jest bardzo cicha praca aparatu, jak też brak w nim praktycznie wstrząsów przy wyzwalaniu migawki (dzięki temu stosowanie czasów rzędu 1/8 s nie musi powodować poruszenia zdjęcia). Nie występuje także chwilowe “zaciemnienie” wizjera na czas ekspozycji. Wszystko to jest znamienne konstrukcjom nie posiadającym ruchomego zwierciadła w układzie celownika.
![]()
Wyciągnięcie pokrętła zwijania powrotnego filmu do góry pozwala na zmianę kierunku przesuwania.
data dodania: 06-03-2009
godzina dodania: 19:31
odsłon: 43419
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||