Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24

ciąg dalszy...

MOD  Tamron 28-300
 

Pomiary

Obiektyw testowaliśmy z Sony A7 III z 24-milionową matryca. Badając dystorsję i rozdzielczość, fotografowaliśmy zmodyfikowaną tablicę Vuzort-Sigma, a winietowanie ocenialiśmy na podstawie równomiernie oświetlonej białej tablicy. Ocenialiśmy pliki JPEG X-tra fine.Pomiary rozdzielczości wykonaliśmy dla środka kadru i jego brzegów. Oprócz wykresu z wynikami rozdzielczości przedstawiamy dalej również wwykresy MTF (udostępniony przez producenta). 


Rozdzielczość (C)

Rozdzielczość Tamrona 28-300 mm z 24-milionową matrycą Sony A7 III zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegach jest na dobrym poziomie 55/60 linii/mm. Wynika z tego, że dla matrycy tej osiągnęliśmy maksimum rozdzielczości. Być może z aparatem o większej rozdzielczości wyniki byłyby jeszcze lepsze. 

 Tamron 28-300 resolution
 
Dystorsja

Tamron 28-300 mm ma spory zakres ogniskowych, a w tego typu konstrukcjach, przeważnie występuje niewielka dystorsja, nie tyle beczkowata, a poduszkowata. Tak jest i w tym przypadku. Przy 28 mm mamy dystorsję beczkowatą, ale dla 35 mm jest ona bliska zeru. Powyżej tej ogniskowej jest zauważalna dystorsja poduszkowata o różnym nasileniu.
 


Aberracja chromatyczna

Aberracja chromatyczna pojawia się jedynie w skrajnie trudnych sytuacjach zdjęciowych na krawędziach kadru, ale jest niewielka i zauważyliśmy ją jedynie w narożnikach przy fotografowaniu pod słońce przy 28 mm. Trzeba wiedzieć gdzie jej szukać. Brawa dla Tamrona. To bardzo dobry wynik.

Winietowanie

Tamron 28-300 mm f/2,8 nie jest obiektywem o dość sporym winietowaniu. Zacienione rogi pojawiające się na zdjęciach są zauważalne. W uproszczeniu można przyjąć, że w całym zakresie ogniskowych sytuacja wygląda podobnie. Każde przymknięcie przysłony o 1 wartość powoduje sukcesywne rozjaśnienie rogów. Dla części ogniskowych przymknięcie do f/8 będzie zadowalające, a dla pozostałych dopiero f/11. Winietowanie nie jest najmocniejsza stroną obiektywu, ale tę wadę możemy częściowo zniwelować w procesie postprodukcji.

 Tamron 28-300 Brodziak wystawa
 
Pod światło

Testowany obiektyw podczas fotografowania w plenerze pod ostre słońce poradził sobie bardzo dobrze. Przy ogniskowej 28 mm mały blik regularny pojawił się po przeciwnej stronie do źródła światła od f/8.

 

 Tamron 28-300 zakres ogniskowych Ascot
 

 Tamron 28-300 tabela porównanie
 

 Tamron 28-300 poleca
 

 

Podsumowanie

Tamron 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD ma niezwykle użyteczny, szeroki (10,7x) i pożądany zakres ogniskowych. Bardzo dobrze wypadł pod kątem rozdzielczości w centrum kadru. Ma niewielką aberrację chromatyczną i niewielką dystorsję beczkowatą przy 28 mm, a poduszkowatą przy ogniskowych powyżej 35 mm. Dla 35 mm jest brak dystorsji. Spore winietowanie przy 28 mm nie powinno odstraszać użytkowników, którzy mogą się go pozbyć po części w postprodukcji, podobnie jak dystorsji. Testowany Tamron na pewno jest wart polecenia tym wszystkim, którym zależy na poręcznym i uniwersalnym narzędziu w kompaktowych wymiarach. Ponadto rozsądna cena obiektywu na poziomie 4300 zł (z października 2024), a obecna 3900 zł (18.11.2025 r.) w pełni uzasadnia celowość jego zakupu. 

 

Krzysztof Patrycy
Sprzęt do testu dostarczyła firma 
Focus Nordic Polska, 
Zdjęcia produktowe pochodzą z materiałów prasowych firmy Tamron Europe



 
data dodania: 18-11-2025
 
godzina dodania: 11:59
 
odsłon: 340
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Test Epsona EcoTank L8180 - fotograficzna jakość w formacie do A3+ przy niskiej cenie wydruku
fotografia
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
fotografia
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
fotografia
Test Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS - w jeszcze lepszej cenie - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/2019
fotografia
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
fotografia
Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24
fotografia
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23
fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.083) / 0.073

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |