testowe Olympus PEN E-PL2 - pierwszy test w Polsce [artykuł z Foto-Kuriera 1/2011]
ciąg dalszy...
![]()
światło żarowe 3000 K - ręczne ustawienie wartości
![]()
światło żarowe 3000 K - automatyczny balans bieli
![]()
światło żarowe 3000 K - żarowe
Najlepszy efekt uzyskaliśmy przy ręcznie wprowadzonej temperaturze barwowej; przy definiowanym są trochę za niebieskie, co jest raczej rzadko występującym odchyleniem przy tym ustawieniu; automatyczny balans bieli jest delikatnie za żółty, ale dużo lepszy niż zazwyczaj obserwowany przy automatycznym ustawieniu. Przy świetle błyskowym dokonaliśmy pomiarów dla ręcznie wprowadzonej wartości 4800 K, dla definiowanych dla światła słonecznego i błyskowego, oraz dla automatycznego ustawienia. W tym przypadku jedynie ustawienie dla światła błyskowego dało zafarb magentowy. Ale to ustawienie zazwyczaj podczas testów nie daje najlepszych efektów. Za odwzorowanie barwne nowy Pen otrzymuje 5 punktów.
Możliwości edycyjne W aparacie możemy edytować pliki JPEG i dokonywać: kompensacji cienia, likwidować czerwone oczy, kadrować, zmieniać proporcje boków oraz rozdzielczość, dokonywać korekty nasycenia oraz usuwać kolor i wprowadzać zabarwienie sepiowe, zdjęcia osób możemy poddać obróbce upiększającej funkcją e-Portrait. Pliki RAW możemy wywołać i następnie poddać je tejże obróbce. Dodatkowo możemy nakładać na siebie nawet do trzech obrazów, tworząc ciekawe kompozycje. Jak na potrzeby dzisiejszej fotografii, są to w pełni wystarczające możliwości, co prawda bez „wodotrysków”, ale zasługujące na 5 punktów.
![]()
Zdjęcia wykonane w formacie RAW możemy przekonwertować na JPEG bez używania komputera, wybierając odpowiednią opcję z menu aparatu. Konwersja odbywa się automatycznie, i nie mamy możliwości wprowadzenia korekcji przy takim wywoływaniu. Możemy natomiast edytować wywołany JPEG przy użyciu opcji: kompensacja cienia, kadrowanie, zmiana rozdzielczości, redukcja czerwonych oczu i inne. Oczywiście oryginalny plik RAW pozostaje na karcie.
Możliwości multimedialne Coraz szybciej uciekający czas, oraz jego digitalizacja, wymuszają na producentach nadążanie za technologią. Teraz aparat bez filmowania staje się powoli przeżytkiem. A więc PEN-em również filmujemy. W rozdzielczości HD sekwencję mogą mieć do 7 min długości, a po zmniejszeniu rozdzielczości możemy dwukrotnie zwiększyć długość zapisu. Aby aparat lepiej spełniał to zadanie, w tym modelu możemy używać kart SD wszystkich typów, w tym również SDXC. Nowy obiektyw 14–42 mm z oznaczeniem II został zmodernizowany, aby zminimalizować szumy podczas filmowania. Wbudowany monofoniczny mikrofon możemy zastąpić – dołączanym poprzez port akcesoriów – zewnętrznym stereofonicznym mikrofonem SEMA-1.
![]()
Zestaw SEMA-1 obejmuje adapter oraz mikrofon.
Podczas filmowania możemy korzystać z wbudowanych filtrów artystycznych oraz przewodnika Live Guide. Wspomniany port akcesoria „pozwala” podłączyć nowy moduł komunikacyjny PENPAL, stanowiący doskonały dodatek dla generacji facebook®’a. PENPAL umożliwia użytkownikom zapisywanie i wysyłanie skompresowanego zdjęcia bezpośrednio z aparatu do komputera, lub smartfonu poprzez Bluetooth® – wystarczy jedno dotknięcie przycisku. Dzięki temu rozwiązaniu niemal natychmiast możemy prezentować i udostępniać zdjęcia znajomym za pośrednictwem sieci społecznościowych. Za możliwości multimedialne przyznajemy 5 punktów.
![]()
moduł komunikacyjny PENPAL
Zasilanie Tak jak i w przypadku lustrzanki E-5, w nowym PEN-ie zmieniono akumulator na nowszą wersję. Nowy model, o symbolu BLS-5, został unowocześniony, aby spełniać najbardziej restrykcyjne normy. Jednocześnie stał się on bardziej wydajny.
Podsumowanie Najnowszy PEN E-PL2 wzorowany jest na dopracowanej stylistycznie wersji E-P2. Dodatkowo wyposażony został w lampę błyskową i nowe funkcje. A dzięki zmianie materiału, z którego jest wykonany, a co za tym idzie – redukcji kosztu produktu, stał się bardziej dostępny dla odbiorców. Jego możliwości, porównywalne z lustrzanką, przy małych wymiarach dają mu szansę bycia bardzo przyjaznym towarzyszem każdego spaceru czy imprezy. Jednocześnie „to coś małego” nie rzuca się w oczy, i spokojniej można nim fotografować np. miasto nocą. Jeżeli dodatkowo jego cena rynkowa nie będzie zbytnio przekraczać 2 tysięcy złotych, to może on liczyć na spore grono zwolenników. Niestety na początku tak różowo nie będzie (2499 zł z obiektywem standardowym).
![]()
Piotr Hernik
zdjęia: Olympus Polska data dodania: 03-08-2012
godzina dodania: 12:21
odsłon: 17374
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||