testowe Nikon D90 nie tylko „kręci / TEST
ciąg dalszy...Zaskoczeniem nie był dla nas fakt, że w tej rywalizacji Nikon D80 nie odegrał większej roli, choć wyniki uzyskane w świetle żarowym przy włączonej redukcji szumów dają sporo do myślenia. Skupiając się jednak na modelach D90 i D300 poszukajmy odpowiedzi na najważniejsze pytanie: ile jest D300 w D90? Choć chciałoby się (móc) powiedzieć inaczej – niestety niewiele. W przeprowadzonych pomiarach starszy, ale bardziej zaawansowany D300, deklasuje rywala w świetle błyskowym, i to już przy najniższych wartościach ISO. Czego trudno było się spodziewać, poziomy szumów zbliżone są dopiero przy najwyższych wartościach – ISO 6400. W przypadku światła żarowego różnica jest już mniejsza, ale nadal wyraźna. Również charakter generowanego szumu nie zachwyca. Co prawda nie znajdziemy zbyt wyraźnych artefaktów i barwnych plam typowych dla Canona, ale widać, że procesor niweluje szumy rozmywając nieco szczegóły.
![]()
![]() Przy załączeniu redukcji szumów dla wysokich czułości przy świetle błyskowym poziom szumów jest dużo niższy niż w D80, a tylko nieznacznie wyższy niż w D300.
Analizując poziom szumów w porównywanych aparatach należy pamiętać, że D300 kierowany jest do zaawansowanych fotoamatorów i profesjonalistów, podczas gdy D90 jedynie do zaawansowanych fotoamatorów i entuzjastów fotografii. Różnica jednej klasy wybija więc swoje piętno na testowym wykresie (patrz str. 30). Pomimo identycznych wymiarów fizycznych matryc, patrząc na wyniki testu trudno stwierdzić, że mamy do czynienia z tym samym sensorem, a jeśli nawet, to bez wątpienia oprogramowanie zastosowane w D300 jest dużo bardziej zaawansowane niż w D90. Za szumy przyznajemy Nikonowi D90 pięć gwiazdek.
Możliwości fotograficzne
W Nikonie D90 zastosowano wizjer z pryzmatem pentagonalnym o około 96-procentowym pokryciu kadru. Opcjonalnie możemy użyć też funkcji Live View, a korzystając z 3-calowego ekranu LCD o kącie oglądania 170 i rozdzielczości około 920 tys. punktów (VGA) możemy fotografować w nietypowych sytuacjach zdjęciowych. Wspomniany ekran zapewnia nam blisko 100-procentowe pokrycie kadru. W D90 ekwiwalenty czułości mieszczą się w zakresie ISO 200-3200 (dodatkowo można uzyskać odpowiednik ISO 6400 przy ustawieniu Hi 1.0, i ISO 100 przy ustawieniu Lo 1.0). Za szybkie ustawianie ostrości „odpowiada” moduł autofocusu Nikon Multi-CAM 1000 z detekcją fazową TTL. System AF D90 wykrywa zarysy twarzy (do pięciu w jednym kadrze). W trybie autofocusu „śledzenie 3D” (11 punktów ustawiania ostrości) aparat korzysta z informacji o kolorystyce obiektu, utrzymując na nim ostrość podczas przemieszczania się go w kadrze. Cóż więcej potrzeba? Podstawowe tryby ekspozycji: P, S, A, M, „wpspomagane” programami tematycznymi, połączone z możliwością rejestracji zdjęć seryjnych z częstotliwością do 4,5 kl./s, i funkcja „D-Lighting”, dopełniają ważniejszych możliwości testowanej lustrzanki.
![]() Za pomocą Nikona D90 uzbrojonego w „rybie oko” (10,5 mm) można ciekawie uwypuklić pierwszy plan, tworząc z pozornie banalnego motywu interesujące zdjęcie.
data dodania: 23-07-2009
godzina dodania: 16:01
odsłon: 46544
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sigma 12 mm f/1,4 DC | Contemporary - ultraszerokokątna stałka do matryc APS-C Sigma 12 mm f/1,4 DC | Contemporary to ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy, który umożliwia fotografowanie z najszerszym kątem widzenia spośród wszystkich obiektywów o jasności f/1,4 do aparatów APS-C, w tym tych dedykowanych do aparatów z mocowaniem Canon RF ![]() OM System M.ZUIKO 50-200 mm f/2,8 IS PRO - do 800 mm z konwerterem OM Digital Solutions Corporation 10 września 2025 r. wprowadziła na rynek obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm f/2,8 IS PRO. Zaprojektowany w pełnej zgodności ze standardem Mikro Cztery Trzecie dołączył do linii produktów do obrazowania OM SYSTEM. ![]() Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej 9 września 2025 roku Canon Europe zaprezentował Canona EOS C50 – wszechstronną, pełnoklatkową kamerę hybrydową z mocowaniem RF, stworzoną z myślą o profesjonalnych operatorach i mobilnych ekipach produkcyjnych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||