testowe TEST Sony ZV-1 - kieszonkowy aparat dla wideoblogerów - artykuł z Foto-Kuriera 10/2026 maja 2020 roku firma Sony zaprezentowała kieszonkowy aparat ZV-1, pierwszy z nowo powstałej kategorii urządzeń przeznaczonych specjalnie dla twórców filmów, czyli kompaktowy aparat dla wideoblogerów.
Kieszonkowy aparat dla wideoblogerów ZV-1 (nazywany dalej ZV-1), jest lekkim i kompaktowym produktem. Nie ma wizjera elektronicznego, a kadry komponuje się za pomocą osadzonego na przegubie ekranu LCD, o którym nieco więcej piszemy dalej. To zaprojektowane od podstaw urządzenie łączy łatwość użycia z najnowszymi zaawansowanymi technologiami przetwarzania obrazu pochodzącymi ze stajni Sony. Z założenia ma stanowić doskonałe narzędzie dla wideoblogerów i autorów filmów, niezależnie od poziomu ich umiejętności. I wydaje się, że faktycznie tak jest.
ZV-1 wyposażono w 1-calowy przetwornik obrazu CMOS Exmor RS z własnym układem pamięci DRAM co było kiedyś rzadkością w kompaktach, a teraz, za sprawą głównie Sony, stało się chlebem powszednim. Zastosowana matryca to duży plus tego kompaktu, w szczególności w zestawieniu z matrycami stosowanymi w smartfonach, których wielkość w porównaniu do tej zastosowanej w ZV-1 jest mikroskopijna.
Ładny, choć niezbyt wielki wodospad, gdzieś w górach Albanii. fot. K. Patrycy. Par. eksp.: 1/500 s; ISO 125; f/5,6; f=24 mm
Aparat wyposażony jest w standardowy zoom ZEISS Vario-Sonnar T* o użytecznym zakresie ogniskowych 24–70 mm i sporej jasności f/1,8–2,8, która w połączeniu ze sporą, jak na kompakt, matrycą umożliwia uzyskanie ładnego efektu rozmycia tła, dzięki czemu możemy wyeksponować główny motyw zdjęciowy. I tutaj Sony zastosowało spore uproszczenie dla wideoblogerów, którzy po wciśnięciu przycisku C1 [1] mogą uzyskać natychmiastowe rozmycie obszaru poza głównym motywem. Typowym efektem działania tej funkcji są zdjęcia kaktusa powyżej.
Za szybkie i dokładne ustawianie ostrości i śledzenie
obiektów odpowiada najnowocześniejszy system AF Sony. W modelu ZV-1
zastosowano także procesor obrazu BIONZ X™ najnowszej generacji oraz
specjalizowany układ o dużej skali integracji. Umożliwiają one uzyskanie
wysokiej rozdzielczości i zachowanie niskiego poziomu szumów, co
przekłada się na lepszą jakość obrazu.
Aktualizacja oprogramowania Sony ZV-1
System AF w połączeniu z procesorem bardzo dobrze sobie radzą z detekcją obiektu i wykrywaniem ostrości do tego stopnia, że w przysłowiowym mgnieniu oka aparat umożliwia nam przełączanie się z ogółu do szczegółu, co w efekcie podczas filmowania sprawia, że mamy na filmie efekt zbliżony do filmowania z dwóch kamer i przełączania między nimi, gdzie jedna jest skierowana na detale obiektu, a druga na plan ogólny. W skrócie można powiedzieć, że teraz możliwe jest szybkie i płynne przenoszenie ostrości z twarzy autora na obiekt przed obiektywem i odwrotnie. Przycisk przełącznika bokeh znajduje się na górze aparatu [1], jest więc łatwo dostępny, co znacznie ułatwia ujęcia autoportretowe.
Przykład zastosowania przycisku C1 (bokeh) z wybranym trybem rozmycia tła [1]. fot. K. Patrycy
data dodania: 09-02-2021
godzina dodania: 11:25
odsłon: 1193
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży Bazując na danych publikowanych w raportach CIPA (Camera & Imaging Product Association, patrz wykres), ogłoszonych 1 kwietnia 2024 roku, można powiedzieć, że na świecie w 2023 r. sprzedano ok. 7,72 mln aparatów cyfrowych, z czego aż 5,99 miliona stanowiły aparaty z wymienną optyką (bezlusterkowce i lustrzanki), ale co ważniejsze, rozpatrując japoński rok finansowy (od marca do marca) jest realna szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży. SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary, pierwszy obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF 23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma prezentuje również nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem. Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |