Wydania FK: 178,
publikacje: 9451,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2141,
galerie zdjęć: 305774,
użytkownicy: 9977
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Nikkor Z 50 mm f/1,2 S - ostra stałka - pełny test z Foto-Kuriera 4/21
Nikkor Z 50 mm f/1,2 S to bardzo jasny, solidnie wykonany standardowy pełnoklatkowy obiektyw. Jasność f/1,2 daje ogromne możliwości zabawy z głębią ostrości, a także umożliwia fotografowanie w słabych warunkach oświetleniowych bez konieczności używania ekstremalnych wartości ISO. Jest to obiektyw, obok którego nie można przejść obojętnie…
Mechanika i ergonomia
Nikkor Z 50 mm f/1,2 S to druga „pięćdziesiątka” producenta dedykowana do bezlusterkowych pełnoklatkowców Nikona, ale pierwsza o jasności f/1,2. Model ten został zaprezentowany 16.09.20 r. Obiektywów o ogniskowej 50 mm jest na rynku sporo, ale jeśli szukamy modeli o jasności f/1,2 to krąg się mocno zawęża. Pod koniec artykułu przedstawiamy tabele porównawcze z wybranymi modelami obiektywów.
Testowany Nikkor ma dokładnie uszczelnione wszystkie ruchome elementy tubusu, a także zastosowano w nim gumową uszczelkę wokół metalowego mocowania obiektywu (1). Dzięki temu konstrukcja odporna jest na kurz i wilgoć. Obiektyw jest ciężki, waży 1090 g. Jest to normalne, gdyż „pięćdziesiątki” f/1,2 ważą ok. kilograma, wyjątki to modele Meike czy Voigtländery (bez systemu AF), patrz tabela pod koniec artykułu. Nikkor Z 50 mm f/1,2 S jest duży, a w zasadzie długi: 150,5 × 89,5 mm.
Obiektyw rozpoczyna się bagnetem mocującym wykonanym ze stopu metali, na którym znajdują się styki komunikacyjne (11 sztuk) (2). Tuż za bagnetem jest wypukła, biała kropka ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu (3) .
Kolejny element to 10-milimetrowy, radełkowany pierścień sterujący wykonany ze stopu metali (4). Można za jego pomocą sterować przysłoną, ustawiać czułość ISO, kompensować ekspozycję lub ręcznie ustawiać ostrość.
Za pierścieniem, na elemencie, gdzie umieszczono wyświetlacz OLED (5), który umożliwia sprawdzenie parametrów przysłony, odległości ustawionej ostrości, czułości ISO i głębi ostrości, jest konfigurowalny przycisk L-Fn (6). Można do niego przypisać jedną z 22 funkcji.
Kolejny element to aż 61-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości w trybie ręcznym, z czego ok. 58 mm pokryte jest gumową, karbowaną okładziną (7). Kąt jego obrotu zależy od szybkości jego obracania. Daje to możliwość szybkiej zmiany ostrości jak i precyzyjnej kontroli nad jej punktem (8). Możliwe jest doostrzanie po ustawieniu ostrości przez system AF.
Obiektyw kończy się elementem, na którym możemy zamontować osłonę przeciwsłoneczną HB-94 oraz gwintem mocowania filtrów o średnicy 82 mm. Przednia soczewka nie rotuje, obiektyw podczas ustawiania ostrości nie zmienia swoich wymiarów.
Foto-Kurier 5/25 jest już w drukarni, wkrótce będzie w salonach prasowych.
Na okładce wydania zagościło zdjęcie z wystawy Sony World Photography Awards 2025.
Jak zwykle będzie co poczytać i czym się zainspirować. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 4/25, który jeszcze do końca tygodnia będzie królował w salonach prasowych.
16 stycznia 2025 Leica Camera AG zaprezentowała model Leica SL3-S. Aparat ma matrycę o rozdzielczości 24 mln pikseli i umożliwia wykonanie zdjęć seryjnych z częstotliwością do 30 kl./s z pełnym AF, co czyni go...
26 września 2024 r. zadebiutował nowy Tamron 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw makro przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z. Obiektyw ma charakteryzować się wysoką jakością obrazu i ma skalę odwzorowania 1:1, a zatem powinien idealnie sprawdzić się w fotografii zbliżeniowej i portretowej. Pod koniec listopada zawitał do naszej redakcji, dzięki czemu mogliśmy przyjrzeć mu się nieco bliżej. Do testu wykorzystaliśmy aparaty Sony A7 III oraz Sony A7C R.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024