testowe Fujifilm FinePix S100FS - filmy fotograficzne w cyfrówce
O wysokiej jakości barwnych materiałów odwracalnych, a w szczególności Velvii firmy Fujifilm, nikogo nie trzeba przekonywać. Teraz konstruktorzy przenieśli ich symulację do nowego modelu aparatu spod znaku Fuji o nazwie FinePix S100FS. Firma ta brak w swojej ofercie lustrzanek konsumenckich rekompensuje silną pozycją w segmencie zaawansowanych aparatów kompaktowych z wizjerem elektronicznym (EVF). A ten model może tę pozycję umocnić.
![]()
Przyjrzyjmy mu się bliżej
![]()
Aparat ten wykonany jest z dobrej jakości materiałów i wygodnie leży w dłoni, zarówno drobnej jak i większej, przy wymiarach zbliżonych do lustrzanki, tj. 133,4×93,6×150,4 mm, oraz ciężarze 918 g (bez baterii i karty).
Elementem rejestrującym FinePiksa S100FS jest nowo opracowany sensor Super CCD VIII HR typu 2/3 cala z 11,1 mln efektywnych pikseli, sterowany najbardziej zaawansowanym procesorem Fujifilm RP (Real Photo) III. To połączenie zaowocowało poprawą zakresu dynamicznego o 400%, jak ma to miejsce w topowym S5Pro, umożliwiając uchwycenie każdego niuansu jasnych barw i cieni nawet przy bardzo kontrastowych motywach. Użytkownicy mogą wybierać zakres dynamiki z opcji Auto, 100%, 200% lub 400%. Przy maksymalnej rozdzielczości aparat rejestruje zdjęcia o wymiarach 3840×2880 pikseli, przy stosunku boków 4:3 i 4032×2688 pikseli, przy tradycyjnie stosowanym w fotografii stosunku boków 3:2. Pozwala to na wykonanie wydruków o wymiarach odpowiednio: 24,4×32,5 cm lub 22,8×34,1 cm przy 300 dpi. Aparat wyposażony jest w podstawowe tryby ekspozycji (Auto, P, S, A, M), 14 programów tematycznych, 2 własne ustawienia oraz możliwość wprowadzenia symulacji 4 filmów (Provia, Velvia, Soft, Portrait). Przy pełnej rozdzielczości ekwiwalent czułości możemy wybrać z zakresu ISO 100-3200. Możemy zwiększyć go, jednak dzieje się to kosztem rozdzielczości, i tak z rozdzielczością 6 mln otrzymujemy 6400 ISO, a przy 3 mln 10000 ISO. Nośnikiem pamięci są karty xD lub SD/SDHC, umieszczane w tym samym zmodyfikowanym gnieździe. Dodatkowo możemy korzystać z ok. 25 MB pamięci wewnętrznej. Zdjęcia seryjne z pełną rozdzielczością możemy wykonywać z częstością 3 kl./s w serii do 3 zdjęć (RAW) lub 7 (JPEG). Zmniejszenie rozdzielczości rejestrowanych plików do 3 MP umożliwia zapis do 50 kadrów z częstością 7 kl./s. Aparat realizuje czasy ekspozycji w przedziale 1/4000–1/4 s (w zależności od trybu ekspozycji).
Model wyposażono w wysokiej jakości obiektyw Fujinon z 14,3-krotnym zoomem optycznym o zakresie ogniskowych 28-400 mm (ekwiwalent dla aparatu małoobrazkowego) o zmiennej wartości przysłony w zakresie 2,8-5,3. Przysłonę możemy przymknąć jedynie do wartości 11 dla całego zakresu ogniskowych. Obiektyw zbudowany jest z 13 soczewek skupionych w 10 grupach. Zawiera on element asferyczny i charakteryzuje się wysokim kontrastem i rozdzielczością. Zmiana ogniskowej odbywa się poprzez pierścień manualnego zooma, dzięki czemu kadrowanie jest bardzo precyzyjne i szybkie. Nie zużywa też sporej ilości energii. Aparat ma wbudowaną optyczną stabilizację obrazu, połączoną z wysokimi ekwiwalentami czułości. Minimalna odległość ostrzenia to ok. 50 cm przy szerokim kącie i ok. 2,5 m przy maksymalnej ogniskowej. Po włączeniu funkcji „Makro” odpowiednio 10 i 90 cm, a przy opcji „Super makro” możemy zbliżyć się do fotografowanego przedmiotu nawet na odległość 1 cm. Ogniskową możemy zwiększyć wykorzystując 2-krotny zoom cyfrowy. System autofocus w trudnych warunkach wspomagany jest diodą emitującą białe światło. Obiektyw wyposażono w bagnetową osłonę przeciwsłoneczną z okienkiem ułatwiającym regulację filtru polaryzacyjnego.
Uchylny ekran LCD TFT tego modelu o przekątnej 2,5 cala, czyli 6,4 cm, i rozdzielczości 230 tys. pikseli, ułatwia fotografowanie od dołu i od góry. Pokrywa on ok. 100% pola kadru.
![]()
Przy odtwarzaniu obrazów ekran umożliwia wyświetlanie mikrominiatur oraz przeglądanie zdjęć z częstością 10 kl./s. Wizjer elektroniczny LCD FLC – z możliwością korekcji dioptrycznej – ma przekątną 0,2 cala i rozdzielczości ok. 200 tys. punktów. Pokrywa on prawie 100% kadru.
W nowym modelu Fujifilm zastosowano system Rozpoznawania Twarzy drugiej generacji. Wysoko podnosząca się wbudowana lampa błyskowa przy ustawieniu ISO 800 doświetla kadr nawet do 7 metrów. Nową ciekawą funkcją jest „Multi Bracketing”, umożliwiający wykonanie 3 zdjęć ze zmianą parametru: zakresu dynamiki, symulacji filmu oraz ekspozycji. Dodatkowo mamy możliwość podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej poprzez sanki z gorącą stopką wyposażoną w jeden centralny styk. Daje to możliwość wykorzystania aparatu do pracy w studiu. Model ma menu w 17 wersjach językowych, w tym również polskiej.
S100FS zasilany jest akumulatorem Li-Ion NP-140 o pojemności 1150 mAh. Opcjonalnie dostępny jest zasilacz sieciowy AC-84.
![]() Z lewej strony pod klapką znajdują się gniazda zasilania, wyjścia A/V oraz USB 2.0 High-Speed.
![]() Z lewej strony pod klapką znajdują się gniazda zasilania, wyjścia A/V oraz USB 2.0 High-Speed.
Urządzenia zewnętrzne można podłączać przez wyjście AV (w standardzie NTSC/PAL) lub USB (2.0 High-Speed).
FinePix S100FS, dzięki nowym rozwiązaniom, polecany jest fotografom przyrodniczym, ale z pewnością również w innych dziedzinach się sprawdzi. Jest to produkt dla ludzi chcących mieć relatywnie duży aparat z dużymi możliwościami, ale z niewymienną optyką. Ponadto możliwość podłączenia przez gorącą stopkę zewnętrznej lampy otwiera przed użytkownikiem tego aparatu nowe perspektywy, m.in. pracy w studiu.
Piotr Hernik
zdjęcia pochodzą z mat. pras. Fujifilm Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze nr 5/2008 na str.51 data dodania: 03-12-2008
godzina dodania: 12:12
odsłon: 3094
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||