testowe Błękitny czy "twardy" DVD
W poprzednich odcinkach omówiliśmy pokrótce technologie zapisu danych na płytach CD, DVD oraz na twardych dyskach, które są w danej chwili najpowszechniej spotykane, gdy w grę wchodzi problem archiwizacji danych. Teraz chcielibyśmy podjąć temat standardu cyfrowego archiwum z przyszłości – a więc płyt Blu-ray Disc oraz HD-DVD.
![]() Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 11/2006 na str. 50.
Przyszłość z przeszłością Generalnie idea zapisu danych w obu wspomnianych najnowszych standardach nie zmieniła się od czasu pojawienia się płyty CD. Nie tracą więc słuszności informacje i schematy wyjaśniające zasadę, na bazie której odbywa się zapis danych na płytach kompaktowych (por. FK 8/2006 s. 63). W omawianych nowych formatach też występuje spiralnie ułożona ścieżka, na której znajdują się landy i pity, pozwalające na trwałe zakodowanie danych cyfrowych. Jednakże oba formaty, zarówno Blu-ray Disc (w skrócie BD), jak i HD-DVD oferują kilkudziesięciokrotnie większe od dotychczasowych pojemności nośników.
![]()
Porównanie wielkości zogniskowanej w płaszczyźnie nośnika plamki lasera
Żródło: materiały informacyjne BDA.
Biorąc po uwagę podobieństwo technologiczne z płytami CD (a także bardzo do nich podobnymi DVD), wydawać by się mogło, że nowe formaty będą kompatybilne z obydwoma dotychczasowymi. Tymczasem ta kompatybilność będzie prawdopodobnie dość ograniczona. W artykule "Zapis Blu-ray i HD-DVD" zamieszczamy garść informacji technologicznych, wśród których znajdą Czytelnicy także dokładniejsze informacje na temat obu powyższych problemów (pojemności i kompatybilności).
W artykule staraliśmy się zebrać najważniejsze z punktu widzenia użytkownika różnice pomiędzy formatem Blu-ray a HD-DVD (patrz tab. 1).
Tab. 1. Podstawowe różnice użytkowe pomiędzy BD a HD-DVD.
Jak widać w danej chwili bardzo ciężko jest określić, który ze standardów jest dla końcowego odbiorcy lepszy. Najważniejszym atutem formatu Blu-Ray jest jego większa pojemność (zarówno standardowego nośnika jednowarstwowego – średnio 25 GB, jak też teoretycznych granic rozwojowych standardu – do ok. 200 GB dla płyt 8-warstwowych) nad zapisem typu HD-DVD (płyta jednowarstwowa – 15 GB, maksymalne pojemności nośników – ok. 60 GB dla 4 warstw zapisywalnych). Jednakże należy przypuszczać, że podobnie jak to jest z płytami DVD, w powszechnym użytku najczęściej spotykane będą nośniki jedno- (BD – 25 GB, HD-DVD – 15 GB) i dwuwarstwowe (BD – 50 GB, HD-DVD – 30 GB). W przypadku zastosowania do zapisu wideo nie są to wielkości znaczące, chyba że przy zbliżonej dostępności, ceny urządzeń i nośników będą porównywalne (jednak w danej chwili nie są).
![]() Porównianie wielkości ścieżek w płytach DVD (a) oraz BD (b). Na rysunkach zanaczono także symbolicznie wielkość plamki lasera.
Źródło: mat. prasowe TDK.
Pojawi się z pewnością pytanie: dlaczego HD-DVD o mniejszej pojemności może wystarczyć? Otóż w przypadku zastosowania najnowszych metod kompresji obrazu (typu MPEG-4), wspomniane nośniki HD-DVD zapewnią zapis odpowiednio 4 i 8 godz. filmu w wysokiej rozdzielczości (HD). Większości użytkowników to z pewnością wystarczy. Natomiast w przypadku archiwizacji danych czynnikiem decydującym będzie trwałość zapisu i odporność nośników na uszkodzenia mechaniczne – tutaj nieco większe potencjalne możliwości tkwią właśnie w HD-DVD. Acz obecnie nośniki obu formatów wydają się być porównywalne pod względem odporności na uszkodzenia mechaniczne, to jeśli producenci HD-DVD zaoferują płyty z warstwą ochronną, będą górować nad formatem BD.
Tab. 2. Lista firm stowarzyszonych w obozach promująych formaty zapisu o dużej pojemności.
Jak widać, w obu przypadkach występują „groźne” marki z wielu branż, dlatego na ostateczny wynik tej konfrontacji będziemy musieli poczekać. Tym bardziej, że kilka, nota bene dosyć istotnych, firm występuje po obu stronach barykady.
Niebieski laser a sprawa polska
Już w latach 60-tych ubiegłego wieku podejmowano próby opracowania opłacalnej w produkcji technologii pozwalającej na uzyskiwanie trwałego i wydajnego źródła światła laserowego o krótkiej długości fali. Jednakże umiarkowany sukces na tym polu udało się uzyskać dopiero na początku lat 90-tych XX w. (Shuji Nakamura, Japonia). I choć opracowane wtedy technologie wytwarzania źródeł światła laserowego nadawały się do adaptacji w produkcji przemysłowej, nie miały one wystarczająco zadowalających parametrów pod względem wydajności i żywotności. W tym samym okresie opracowanie konkurencyjnej technologii produkcji tzw. niebieskich diod laserowych o dużej wydajności i znacznie podwyższonej trwałości, nastąpiło w Instytucie Wysokich Ciśnień PAN w Warszawie (prof. Sylwester Porowski). Pod koniec ubiegłego stulecia polski laser zagościł w Japonii, gdzie zdobył należne sobie uznanie. Niewątpliwie taki bieg spraw miał bardzo duży wpływ na rozwój nowoczesnych metod zapisu danych. Japończykom ostatecznie udało się opracować budowę elementów emitujących krótkofalowe promieniowanie laserowe o parametrach porównywalnych i lepszych od rozwiązań polskich. To z kolei pozwoliło na doprowadzenie technologii Blu-ray i HD-DVD do fazy gotowości wkroczenia na rynek konsumencki.
Na sam koniec pokusiliśmy się o próbę wybadania dostępności oferty filmowej w obu standardach, oraz porównania cen ich zakupu. Okazało się, że oferta w standardzie HD-DVD jest zdecydowanie większa (czym format ten w danej chwili wydaje się górować nad konkurentem), ale jak na razie nie widać zdecydowanych różnic cenowych (w obu przypadkach cena za nośniki wynosi średnio 20-30 USD). Być może jest to kwestia działań marketingowych ustalonych przez BDA (Blu Disc Association)? Organizacja ta, mimo wyższych kosztów produkcji, musi bowiem próbować „tonować” ceny płyt Blu-Ray do poziomu oferowanego przez oponentów, w przeciwnym razie bowiem już na samym początku batalii format BD zacząłby zdecydowanie przegrywać.
![]() Nagrywarka Blu-ray firmy Sony
BLU nie równa się BLUE W nazwie formatu Blu-ray Disc osoby znające język angielski dopatrzą się związku z faktem korzystania z tzw. lasera niebieskiego (ang. blue – niebieski). Jednakże w oficjalnie przyjętej nazwie wystąpił błąd ortograficzny – brak literki „e”. Przyczyną jej przyjęcia była chęć zastrzeżenia znaku towarowego i nazwy dla nowego formatu, co byłoby niemożliwe przy zastosowaniu poprawnej pisowni. Nieco inaczej przedstawia się oferta urządzeń odtwarzająco/nagrywających. Orientacyjna cena odtwarzacza HD-DVD Toshiba HD-A1 wynosi ok. 400 USD, podczas gdy jeden z najtańszych odtwarzaczy BD Samsung BD-P1000 kosztuje już ok. 730 USD. Z której strony nie patrzeć, są to różnice bardzo znaczące.
![]() Odtwarzacz płyt typu BD Panasonic DMP-BD10
BD zyskuje przewagę dla osób zainteresowanych archiwizacją danych. W ofercie Sony znajdziemy model notebooka VAIO AR290G (patrz zdj. poniżej),
![]() Standard Blu-ray stosowany jest już także w laptopach.
który wyposażony jest w nagrywarkę standardu Blu-ray. Natomiast promująca konkurencyjny standard Toshiba w modelu notebooka QOSMIO G35-AV660 posiadała wyłącznie napęd odtwarzający.
![]() Nagrywarka BWU-100A przeznaczoną do komputerów stacjonarnych.
Niestety, cena tego urządzenia, jak na razie, potrafi przyprawiać o ból głowy: ok. 750 USD. Obecnie w ofercie Fujifilm Polska Distirbution znajdują sie dwa rodzaje płyt: BD-R w cenie 59,9 zł i BD-RE za 84,9 zł oraz nagrywarka Pioneera Blu-ray BD-R 101A, która wraz z dwoma płytami Fujifilm BD-R kosztuje 3299 zł Przejdź do artykułu (Nie) Bezpieczne fotoarchiwum
Przejdź do artykułu "Dane na płytach CD"
Marek Sutkowski
Zdjęcia materiały prasowe poszczególnych firm
Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 11/2006 na str. 50.
data dodania: 09-12-2008
godzina dodania: 15:03
odsłon: 4069
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||