testowe TEST - Nikon D5100 w starciu z Canonem EOS 600D - artykuł opublikowano w FK 7/2011
Nikon D5100 to silny konkurent Canona EOS 600D. Testując pierwszy z nich przyglądamy się obydwu modelom i wyciągamy stosowne wnioski, które mogą być przydatne przy wyborze lustrzanki na wakacje. Szczegółowe różnice między modelami D5000 i D5100 zostały omówione w FK 4/2011, i dlatego w tym numerze ograniczamy się jedynie do praktycznych aspektów porównania.
Zdjęcie wykonano podczas mini kocertu jazzowego. Muzyk
był tak zaangażowany w to, co robi, że głowę miał ciagle spuszczoną.
Dopiero odchylenie ekranu LCD i fotografowanie z poziomu podłogi
umożliwiło zarejestrowanie twarzy i instrumentu jednocześnie. Zdjęcie
zostało przerobione na czarno-białe i skadrowane w aparacie. Po drobnych
poprawkach w Photoshopie prezentowane jest obok. Podobne operacje
wykonano przy zdjęciu na sąsiedniej stronie.
Od zewnątrz, ergonomia i estetyka
Dzięki możliwości programowania przeznaczenia m.in. przycisku Fn/ samowyzwalacz można zmieniać czułość ISO bez odrywania oka od wizjera optycznego.
O tym wszystkim jednak pisaliśmy już w FK 4/2011, gdzie poddaliśmy dokładnej analizie obydwa korpusy. Naszym zdaniem ergonomia w testowanym modelu w stosunku do Nikona D5000 uległa znacznej poprawie. Przeprofilowany uchwyt aparatu lepiej teraz leży w ręku. Choć nadal dla bardzo dużych dłoni może być on nieco zbyt mały, ale ta grupa użytkowników będzie należała do niszowych odbiorców tego sprzętu. Wreszcie umieszczono w D5100 duży 3” ekran LCD na przegubie po lewej stronie korpusu, tak jak to było dotychczas w przypadku lustrzanek Canona i Olympusa.
Wreszcie w nowym Nikonie zastosowano umieszczony na przegubie obrotowy ekran LCD. W jego wnętrzu widoczna jest dość przyjazna wersja informacji na temat ekspozycji.
Kolejnym bardzo dobrym rozwiązaniem ułatwiającym obsługę aparatu jest umieszczenie przełącznika trybu Live View w górnej części korpusu. To rozwiązanie w praktyce sprawdza się znakomicie. Przeniesienie przycisków obsługi aparatu na prawą stronę sprawiło, że za pomocą palców jedynie prawej dłoni możemy obsłużyć większość istotnych funkcji aparatu. Co prawda brakuje możliwości szybkiego dostępu do zmiany czułości ISO, ale dzięki możliwości np. programowania przycisku „Fn/samowyzwalacz” łatwo możemy ten brak uzupełnić, przypisując mu aktywację zmiany wartości ISO. Po takim przypisaniu możliwa jest zmiana wartości ISO bez konieczności odrywania oka od wizjera optycznego.
W tej klasie produktów za ergonomię Nikonowi należy się 6 punktów. Intuicyjność obsługi aparatu to również bardzo wysoki poziom, analogiczny do Canona EOS 600D (test FK 4/2011), i dlatego przyznajemy za nią 5,5 punktu. Podobnie ma się sprawa estetyki wykonania. Oceniamy D5100 tak samo jak Canona EOS 600D na 5 punktów, i to nie dlatego, że coś jest złego w jednym lub drugim modelu, ale dlatego, że w tej klasie produktowej nieco gorsze materiały wykończeniowe są faktem. Dzięki słabszej ich jakości obniżona jest cena aparatu, a to w tej klasie produktowej jest niezwykle istotną cechą, dużo ważniejszą od najwyższej jakości estetyki wykonania.
Artukuł opublikowano w FK 7/2011 >>> Zobacz pełny test Canona EOS-a 600D >>> Osoby, które mają wykupioną prenumeratę z dostępem do e-wydań mają dostęp również do wszystkich płatnych artykułów na www.foto-kurier.plWniesienie opłaty umożliwia Ci pełny dostęp do danego artykułu przez 2 dni. Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania tekstów i materiałów ilustracyjnych. Zamawiany artykuł zawiera: Liczba zdjęć: 22 ; Liczba tabel i ilustracji: 4 ; Liczba znaków: 13115 Wybierz formę płatności
data dodania: 24-12-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 57973
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||