Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Ostre 35 mm porównujemy: f/1,8 vs. f/1,8 vs. f/1,4

W 2014 roku, a dokładnie 7 stycznia pojawiła się nowa „trzydziestkapiątka” Nikkora o jasności f/1,8. Obiektyw ten może być ciekawą alternatywą dla Nikkora 35 mm f/1,4 jak i „cropowego” obiektywu AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G. Testujemy zatem dwie „trzydziestkipiątki” f/1,8 odnosząc się do testowanego wcześniej jaśniejszego kolegi (35 mm f/1,4).

fot. Piotr Borys

 

W artykule skupiamy się głównie na teście dwóch obiektywów: AF-S Nikkor 35 mm f/1,8G ED [1] i AF-S DX Nikkor 35mm f/1,8G [2]. Jasne szerokokątne obiektywy dedykowane do pełnoklatkowych aparatów testowaliśmy w FK 3/ 2013. Wśród nich znalazł się m.in. Nikkor 35 mm f/1,4. Tam gdzie to będzie możliwe będziemy się do niego odnosić. Nowy pełnoklatkowy Nikkor (AF-S 35 mm f/1,8G ED) może być też podpięty do aparatu niepełnoklatkowego, co uczyni go bezpośrednim konkurentem dla testowanego modelu DX (AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G). Zatem porównamy ze sobą również te dwa modele.

 

Mechanika i ergonomia
AF-S 35 mm f/1,8G ED miał premierę w styczniu tego roku i jest to pierwsza pełnoklatkową „trzydziestkąpiątką” Nikkora o jasności f/1,8. AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G to obiektyw z 2009 roku, jednak cały czas cieszący się dużym zainteresowaniem wśród „cropowych Nikoniarzy”. Obudowy testowanych modeli zostały wykonane z tworzyw sztucznych (tak jak jaśniejszy Nikkor 35 mm f/1,4). Nowy model [1] jest mniejszy i lżejszy od jaśniejszego kolegi (f/1,4), ale większy i cięższy od „cropowego” modelu [2] (patrz tabela na końcu tekstu). Podczas zmiany płaszczyzny ostrości obiektywy nie zmieniają swoich wymiarów.

Soczewki przesuwają się wewnątrz obudowy. Ponadto mają one metalowe bagnety mocujące [3], przełączniki ustawiania ostrości (automatyczny M/ A; ręczny M) [4] oraz karbowane pierścienie do ręcznego ustawiania ostrości. W Nikkorze AF-S 35 mm f/1,8G ED jest on bardzo szeroki jak na obiektyw takich wymiarów [5]. Ma on aż 29 mm (większy Nikkor 35 mm f/1,4 ma węższy pierścień – 24 mm). W modelu AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G pierścień ten ma jedynie 14 mm szerokości, z czego 9 mm jest karbowane [6].


Kąt obrotu pierścieni w obu obiektywach to ok. 110° [7] co przy małej głębi ostrości nie jest dużym zakresem. Mógłby być nawet dwukrotnie większy i by to nie przeszkadzało. Byłby wtedy bardziej precyzyjny. Pierścienie obracają się jednak bardzo płynnie bez żadnych przeskoków, przy minimalnej i maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy lekki opór. Co ważne: w trybie AF możliwe jest tzw. ręczne doostrzanie.
W Nikkorze AF-S 35 mm f/1,8G ED na tubusie jest jeszcze skala odległości [8] (wyrażona w metrach i stopach) oraz znaczniki głębi ostrości [9] (dla wartości przysłony f/16). W AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G niestety jej nie ma.
Sama praca obiektywów jest przyjemna, odbywa się niemal bezgłośnie. Jest to niewątpliwie zasługa zastosowanego w nich silnika wspomagającego system autofocusu Silent Wave Motor (SWM). Dzięki temu ostrość ustawiana jest również szybko.
Obiektywy użytkuje się bardzo dobrze, jednak subiektywne wrażenie jest takie, że model AF-S DX Nikkor 35 mm mógłby być troszeczkę większy. Z jednej strony jest kompaktowy, z drugiej, gdyby był większy, wygodniej by się go użytkowało.
W zestawie z obiektywami oprócz dekielków, przedniego i tylnego, dostaniemy w obu przypadkach osłonę przeciwsłoneczną oraz miękki futerał. Za mechanikę i ergonomię AF-S DX Nikkor 35 mm f/ 1,8G otrzymuje 5,75 punktuAF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G – 5,25 punktu.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 09-03-2017
 
godzina dodania: 13:23
 
odsłon: 4918
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST Nikon Z 6II - drugie wcielenie przystępnego cenowo bezlusterkowca - pełny test z Foto-Kuriera 12/20
fotografia
TEST EPSON SC-P700 - mniejszy, precyzyjniejszy oraz ładniejszy i bardziej funkcjonalny od poprzednika, test FK 3/21
fotografia
TEST Canon EOS 6D Mark II, czyli budżetowa „pełna klatka” nie tylko dla podróżujących - test z FK 4/18
fotografia
TEST Fujifilm X-T4 - flagowy bezlusterkowiec z profesjonalna nutą - artykuł z FK 10/20
fotografia
TEST Fujifilm X-T4 - flagowy bezlusterkowiec z profesjonalna nutą - artykuł z Foto-Kuriera 10/20
fotografia
TEST Sony ZV-1 - kieszonkowy aparat dla wideoblogerów - artykuł z Foto-Kuriera 10/20
fotografia
TEST Nikon D500 - pełnoklatkowe możliwości w formacie DX - artykuł z Foto-Kuriera 11/16
fotografia
Nie tylko na weekend, TEST: Canon EOS 90D - następca najlepszej lustrzanki, czyli król rozdzielczości - artykuł z FK 10/19
fotografia
TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - artykuł z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - test z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
Ostry telezoom TEST Tamron 70–180 mm f/2,8 Di III VXD - TEST z Foto-Kuriera 6-7/2020
fotografia
TEST Nikon D7500 - rozwój uhonorowany nagrodą EISA - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016


Zdjęcie miesiąca
Czerwiec 2021
zdjęcie miesiąca
© fot. Grzegorz Moroń
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2021. (0.102) / 0.087

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |