Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

WYSZUKIWANIE

TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016

Seria PRO obiektywów Olympusa charakteryzuje się m.in. odpornością na kurz i zachlapania oraz wysoką wydajnością optyczną. Do naszej redakcji trafił najnowszy szerokokątny zoom z tej serii ze stałym światłem – M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8 ED PRO. Sprawdzamy czy kolejny obiektyw serii PRO jest warty tego przedrostka.

 

Olympus OM-D E-M1+  M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8 ED PRO; par. eksp.: 1/125 s; ISO 800; f/3,5; f=7 mm

Olympus OM-D E-M1+  M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8 ED PRO; par. eksp.: 1/125 s; ISO 800; f/3,5; f=7 mm

 

Linia obiektywów serii PRO zadebiutowała na początku września 2013 roku podczas premiery Olympusa OM-D E-M1 modelem M.Zuiko Digital 12–40 mm f/2,8 ED PRO. Zapowiedziany w lutym 2014 roku, a zaprezentowany w maju 2015 M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8 ED PRO jest idealnym uzupełnieniem prekursora serii PRO oraz obiektywu 40–150 mm (test FK 12/2014). Do linii obiektywów PRO dołączył również (maj 2015), jasny M.Zuiko Digital ED 8 mm f/1,8 Fisheye. Podczas tegorocznych targów CES linia PRO została uzupełniona o „trzysetkę” (patrz str. 67). W tym wydaniu testujemy długo oczekiwany model 7–14 mm.

Mechanika i ergonomia

TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016


Biorąc w ręce obiektyw 7–14 mm f/2,8 PRO od razu czuć, że obiektyw jest solidnie wykonany. Jest uszczelniony, ma zwartą obudowę wykonaną ze stopu metalu, nie ma luzów. Waży 534 g i dobrze leży w ręku, a jego wymiary wynoszą 78,9×105,8 mm, co w porównaniu do lustrzankowych odpowiedników [1], o mniej więcej takim samym zakresie ogniskowych, uzasadnia określenie go mianem obiektywu o kompaktowych wymiarach.

 

TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016

 

Zaczyna się metalowym, bagnetem mocującym [2]. W modelu 40–150 mm, oprócz standardowych styków były dwa nowe. Jeden wykorzystywany jest do pracy z konwerterem, drugi myśleliśmy, że będzie miał zastosowanie w kolejnych korpusach Olympusa. W testowanym 7–14 mm jednak tych styków nie ma.
Na obiektywie, na samym początku, jest przycisk L-Fn [3], któremu z poziomu aparatu możemy przypisać jedną z kilkunastu funkcji (blokowanie ekspozycji, wybór punktu AF, zmianę formatu JPEG/RAW, itp.). Obiektyw ma dwa metalowe, karbowane pierścienie. Pierwszy, 24-milimetrowy [4], służy do zmiany ogniskowej, drugi, wąski, 11-milimetrowy [5] do ustawiania ostrości w trybach AF+M i MF (kąt obrotu obu pierścieni to 90°).

 

TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016

 

Przełączanie między trybami ustawiania ostrości można wykonywać z poziomu aparatu lub poprzez przesuwanie pierścienia przód/tył wzdłuż tubusu. Trzeba pamiętać, że jeśli będziemy korzystać z drugiego sposobu, to podczas przełączania w tryb MF ostrość zostanie przeniesiona na taką odległość, na jaką będzie ustawiony pierścień, mimo ówczesnego ustawiania ostrości poprzez system AF (nawet jeśli w trybie AF+M będziemy doostrzali). W trybie AF+M, gdy będziemy chcieli doostrzać to pierścień odpowiadający za tę funkcję nie ma ogranicznika, który by „informował” o tym, że osiągągneliśmy minimalną lub maksymalną odległość ustawiania ostrości. W trybie MF widoczna jest skala ostrości wyrażona w metrach i stopach [6].

 

TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016

 

Obiektyw kończy zamontowaną na stałe osłoną przeciwsłoneczną, co uniemożliwia stosowanie filtrów. Ponadto, gdy osłona ulegnie uszkodzeniu sami jej nie wymienimy, ratuje nas jedynie serwis.
System AF M.Zuiko 7–14 mm PRO działa bardzo sprawnie: bardzo szybko, bardzo cicho, niemal bezszelestnie. Za mechanikę i ergonomię przyznajemy 5,5 punktu.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 07-05-2020
 
godzina dodania: 13:37
 
odsłon: 576
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST Fujifilm X-T3 - trzecie wcielenie flagowca Fujifilm - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
Ostry telezoom TEST Tamron 70–180 mm f/2,8 Di III VXD - TEST z Foto-Kuriera 6-7/2020
fotografia
TEST Nikon D7500 - rozwój uhonorowany nagrodą EISA - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
TEST Epson SC-P7500 Spectro - 12 kolorów dla kreatywnego i wymagającego fotografa - TEST z FK 3/20
fotografia
Ponad 100° na pełnej klatce - TEST Tamron SP 15- 30 mm f/2,8 Di VC USD vs. Canon z Foto-Kuriera 6/15
fotografia
TEST Nikkor Z 14–30 mm f/4 S - szerokokątny zoom bez dystorsji - test z Foto-Kuriera 8-9/19
fotografia
Nikkor Z 85 mm f/1,8 S, nie tylko portretowy - test z Foto-Kuriera 10/19
fotografia
TEST: Epson SureLab D700, czyli drukarka o możliwościach ekonomicznego minilabu - test z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
TEST Epsona SC-F500, czyli 24 cale nowych sublimacyjnych możliwości - pełny test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST: Nikon Z 50, pierwszy bezlusterkowiec Nikona z matrycą APS-C - test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST: Canon EOS RP - niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom ze stabilizacją - Tamron 35–150 mm f/2,8–4 DI VC OSD TEST FK 8-9/2019
fotografia
TEST: Mniejszy brat wielkiego brata, czyli Nikon Z 7 - pełny test z Foto-Kuriera 10/18


Zdjęcie miesiąca
Listopad 2020
zdjęcie miesiąca
© fot. Jolanta Placek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2020. (0.081)

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |