testowe Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15
Kalibracja polega na takiej regulacji monitora, aby wyświetlał on obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gradacji odcieni (gamma). W praktyce efektem kalibracji jest doprowadzenie do zgodności np. zdjęć widzianych na ekranie monitora z tym, co otrzymamy w rzeczywistości.
![]() fot. materiały informacyjne producenta.
Czym różni się kalibracja programowa od sprzętowej?
![]() fot. materiały informacyjne producenta.
Podstawową różnicą, w stosunku do kalibracji programowej, jest możliwość osiągnięcia nie tylko wyświetlania bieli o zadanych parametrach, bez utraty niektórych odcieni, ale również uzyskanie poprawnego odwzorowania tonalnego dla każdej z barw podstawowych. To umożliwia wyświetlanie obrazów w skali szarości bez dominanty. Wszelkie korekty dokonywane są bowiem nie wskutek manipulacji poziomami wyjściowymi sygnału z karty graficznej, a operowaniem bezpośrednio na tabeli kolorów, zapisanej w elektronice monitora (Look-Up Table – LUT). W tabeli Look-Up Table w monitorach EIZO ColorEdge stosowany jest 16-bitowy opis każdej składowej. Daje to 16 384 możliwych tonów dla każdej z barw podstawowych.
Zdarza się, że mniej
świadomi użytkownicy stosują „chałupniczą” metodę kalibracji. Zwykle
polega ona na tym, że parametry obrazu monitora ustawiane są pod
konkretny wydruk „na oko” (konkretna drukarka, konkretny papier
i zestawy tuszy). Zmiany dokonywane są w menu monitora, gdzie
dopasowywane są parametry jasności, nasycenia trzech kolorów
podstawowych (lub 3 podstawowych i 3 uzupełniających w bardziej
zaawansowanych monitorach). Jest to bardzo trudne nawet dla bardziej
wprawnych użytkowników, a wyniki często dalekie od oczekiwanych.
data dodania: 04-05-2018
godzina dodania: 09:00
odsłon: 27071
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||||||