Wydania FK: 169,
publikacje: 9020,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2074,
galerie zdjęć: 288248,
użytkownicy: 9720
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Panasonic LUMIX GX8 (test) 4K, Post Focus i podwójny system stabilizacji - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/2016
6 lipca 2015 r. firma Panasonic zaprezentowała aparat LUMIX DMC-GX8, najnowszy model bezlusterkowca rodziny LUMIX GX. Aparat ten, jako jeden z pierwszych, został wyposażony w najnowszą technologię rejestracji obrazu w rozdzielczości 4K oraz, jako pierwszy, w podwójny układ stabilizacji obrazu (Dual I.S.) oraz system Post Focus.
Ergonomia i estetyka wykonania
Seria LUMIX GX słynie z kompaktowej i eleganckiej stylistyki. LUMIX
DMC-GX8, doskonale wpisuje się swoim wyglądem w wygląd serii. Jego
korpus zbudowany został ze stopu magnezu, dzięki czemu jest lekki,
a jednocześnie solidny i wytrzymały. Dzięki odporności na zachlapanie
i kurz, uzyskanej przez dokładne uszczelnienie poszczególnych części
korpusu, możliwe jest fotografowanie za jego pomocą w ekstremalnych
warunkach. Po prawej stronie aparatu znajduje się sporych wymiarów,
dobrze wyprofilowany uchwyt, który poprawia ułożenie aparatu w dłoni.
Jest on dużo bardziej komfortowy niż ten zastosowany w Fujifilm X-Pro2.
Aparat dobrze w leży w ręce i dopiero założenie obiektywu o dużej
ogniskowej może sprawić, że osoba o dużych dłoniach może czuć dyskomfort
z korzystania z aparatu.
Ciekawym rozwiązaniem zwiększającym zakres kontroli użytkownika nad
ustawieniami aparatu LUMIX DMC-GX8 są dwa praktyczne pokrętła
umieszczone: w górnej części korpusu [1] i wokół spustu migawki [2],
których działanie można dostosować do indywidualnych potrzeb. Pokrętła
służą zasadniczo do ustawiania przysłony i czasu otwarcia migawki, ale
system Dial Operation Switch umożliwia zmianę ich przeznaczenia. Łącznie
można indywidualnie zaprogramować działanie 13 przycisków funkcyjnych
co sprawia, że możemy przystosować działanie aparatu do indywidualnych
upodobań fotografującego. Za estetyka wykonania przyznajemy 6 pkt, a za ergonomia 5,5.
Intuicyjność obsługi
Aparat jest dość intuicyjny w obsłudze. Znający system obsługi aparatów
LUMIX nie będą mieli z nim większych problemów pod względem obsługi.
Pozostałe osoby będą musiały się przyzwyczaić, ale nie będzie to proces
dość uciążliwy. W zdecydowanej większości aspektów aparat jest dość
intuicyjny w obsłudze i instrukcja obsługi nie powinna być potrzebna.
W wielu przypadkach obok wyboru danej funkcji pojawia się też krótkie
wyjaśnienie jej działania co jest bardzo pomocne. Szybkie dotarcie
do funkcji umożliwia Q.menu [3] oraz ekran dotykowy. Ogólnie za intuicyjność obsługi przyznajemy 5,75 puntu.
Możliwości fotograficzne
Jako pierwszy aparat systemu mikro 4/3, GX8 wyposażono, w najnowszą
matrycę Digital Live MOS o rozdzielczości 20,3 mln pikseli. Pomimo
wzrostu rozdzielczości matrycy (np. w stosunku do GX7) ilość szumów
rejestrowana na zdjęciach wykonanych przy słabym oświetleniu jest
niewielka, a wyższy poziom nasycenia światłem umożliwia uzyskanie
lepszej dokładności w odwzorowaniu obrazu oraz jego szerszego zakresu
dynamicznego. Dużą przy tym zasługę ma nowy procesor obrazowy Venus
Engine. Jego nowe algorytmy umożliwiają wyeliminowanie obszarów
zaszumienia, które dawniej były trudne do wykrycia, a ostateczny efekt
jego pracy widoczny na zarejestrowanym zdjęciu jest maksymalnie zbliżony
do tego, który fotograf zobaczył w elektronicznym wizjerze aparatu.
Precyzję i ostrość odwzorowanych obrazów uzyskano m.in. dzięki
wyposażeniu GX-8 w pierwszy na świecie podwójny układ stabilizacji
obrazu (DUAL I.S.). Dzięki współdziałaniu zespołów stabilizacji obrazu
optycznej w obiektywie i matrycy w korpusie możliwa jest korekta nawet
znacznego drżenia ręki, a zdjęcia ― zarówno panoramiczne, jak
i wykonywane za pomocą obiektywy o długiej ogniskowej oraz przy słabym
oświetleniu ― nie są poruszone. Fotografujący z ręki w ciemnych
miejscach docenią bez wątpienia tę funkcję.
Czterordzeniowy procesor obrazu Venus Engine umożliwia szybkie
przetwarzanie obrazu z częstotliwością do 8 kl./s (AFS) / 6 kl./s (
w trybie AFC), ułatwiając tym samym uzyskanie precyzyjnych i ostrych
ujęć szybko poruszających się obiektów. Procesor obrazowy jest na tyle
szybki, że bez trudu poprawia także odwzorowanie kolorów, dzięki
analizie każdej klatki z uwzględnieniem nie tylko samego koloru, ale
także nasycenia i jaskrawości. Aparat LUMIX DMC-GX8 zapewnia również
lepsze odzwierciedlenie faktury („Natural Texture Expression”), dzięki
znacznie poprawionej czułości, rozdzielczości, odwzorowaniu kolorów
i gradacji. Aparat ma też tryb filmu poklatkowego / animacji
poklatkowej. Stosując migawkę elektroniczną możemy wykorzystać jej
minimalny czas otwarcia wynoszący 1/16 000 s, a migawka mechaniczna
umożliwia nam wykorzystanie czasu otwarcia do 1/8000 s. Możemy dobierać
indywidualnie balans bieli z zakresu ISO 2500 – ISO 10 000 z krokiem co
100K. Oczywiście są też dedykowane tryby balansu bieli i tryb
automatyczny.
20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek
pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową
lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią
i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to
sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to,
że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców
kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II
pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły
już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada
mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem
naszymi wrażeniami.
Zaprezentowany 2 listopada 2023 r. Canon RF 24–105 mm f/2,8L IS USM Z - kamień milowy w technologii obiektywów dla fotografów i operatorów kamer - jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne.
Ponieważ nie wszyscy zorientwali się o tym, że przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń do 7 maja, a nadal są osoby, które mają niewykorzystane kody na Ligę - które dostały z opóźnieniem (przeciążenie systemu zgłoszeń). Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do 12 maja do końca dnia tj. do 12 maja do godziny 23.59. To już termin ostateczny. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil
Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska.
Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace.
Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania
ponad 16 tys. złotych.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024