Wydania FK: 170,
publikacje: 9030,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2074,
galerie zdjęć: 288586,
użytkownicy: 9713
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15
ciąg dalszy...
Czym jest profil barwny
Jest to zbiór danych opisujących, w jaki sposób dane urządzenie reprodukuje kolory, zapisany w pliku o rozszerzeniu .icc zgodnie z normami ogłoszonymi przez Międzynarodowe Konsorcjum Kolorystyczne (International Color Consortium). Informacje zawarte w plikach z profilami barwnymi wykorzystywane są przez system zarządzania barwą niejako do „tłumaczenia” oprogramowaniu edycyjnemu, jakich kolorów ma użyć do wyświetlenia na monitorze np. zdjęcia wykonanego aparatem cyfrowym. Dokładnie do tego samego celu służą profile barwne papierów i materiałów drukarskich (np. atramentów) – umożliwiają systemowi CMS (Color Management System) symulację na ekranie monitora kolorów uzyskiwanych na wydruku. Profile barwne są zapisywane w systemie operacyjnym w katalogu: Dysk systemowy/Windows/System32/spool/drivers/color.
Skąd wziąć profil barwny? Do najprostszych zastosowań wystarczają w większości przypadków pliki dostarczone przez producentów sprzętu bądź materiałów drukarskich. Należy jednak pamiętać, że są to wartości uśrednione na podstawie pomiarów kilkudziesięciu czy nawet kilkuset urządzeń. Uśrednienie takie wprowadza zbyt duży margines błędu, by można było ich używać w profesjonalnych zastosowaniach poligraficznych. Dlatego zaleca się tworzyć profil barwny dla konkretnego urządzenia.
Czy ustawienia kalibracyjne dla jednego monitora można zastosować w innym?
Każdy
monitor wyświetla barwy w sposób indywidualny mogący się nieznacznie
różnić od innych sztuk pochodzących z tej samej partii produkcyjnej.
Generalnie zasada jest prosta - im lepszy jest monitor, tym rozbieżności
pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami są mniejsze i na odwrót - im
gorsza jest jakość urządzenia, tym rozbieżności są większe. W tym
przypadku, wpływ na sposób wyświetlania ma również „cały system”,
a głównie karta graficzna i jej ustawienia. One też zainstalowane
w różnych komputerach będą pracować w inny sposób. Tak więc generalnie,
profil ICC tworzony podczas kalibracji odnosi się do danego monitora
(„zestawu”), więc nie zaleca się przenosić ustawień z jednego monitora
na drugi.
W niektórych środowiskach graficznych, takich jak agencje
reklamowe czy wydawnictwa, gdzie wykorzystywane są większe ilości
monitorów graficznych, można zastosować narzędzia software’owe
umożliwiające scentralizowane zarządzanie parametrami obrazu. Takim
narzędziem jest na przykład autorska aplikacja EIZO o nazwie
ColorNavigator NX, która umożliwia między innymi kontrolę parametrów
monitorów znajdujących się w jednej sieci i ich kalibrację tak, by
edytowane obrazy wyglądały identycznie. Nie jest to jednak „bezkrytyczne
przenoszenie” informacji z jednego monitora na drugi.
W najbardziej
zaawansowanej serii EIZO ColorEdge CG oprogramowanie umożliwia emulację
ustawień innego monitora, co pozwala zobaczyć obraz w taki sam sposób,
w jaki będzie ją widział ktoś inny – na przykład klient.
Czy warto kalibrować ekrany w laptopach?
Każdy
ekran warto spróbować skalibrować. Niestety niektórych egzemplarzy,
szczególnie tych najtańszych często nie da się skalibrować do żądanych
ustawień. Niemniej jednak, system operacyjny i oprogramowanie do edycji
barwy musi mieć informacje, z jakim monitorem „ma do czynienia” i jak
wyświetlać na nim barwy. Do tego potrzebny jest profil ICC/ICM, który
powinien być wygenerowany za pomocą oprogramowania dołączonego do
kalibratora.
fot. materiały informacyjne producenta
Użytkownicy podchodzący w sposób poważny do pracy z kolorem
muszą dysponować profilem monitora, drukarki i konkretnego papieru, bez
niego praca w systemach zarządzania barwą nie ma sensu. Pamiętajmy, że
to co widzimy na ekranach laptopów jest często uzależnione od kąta, pod
którym patrzymy na ekrany.
Czy po odłączeniu zasilania od monitora, monitor „gubi” kalibrację?
Kalibracja
to zmiana sposobu wyświetlania barw przez monitor zapisana w układach
elektronicznych monitora (kalibracja sprzętowa) lub w układach
elektronicznych karty graficznej (kalibracja programowa). W obu
przypadkach jest to zapis „trwały” i włączanie/wyłączanie
komputera/monitora nie ma na niego wpływu.
Czy dobrze skalibrowany monitor na komputerze A, można podłączyć na komputerze B bez konieczności ponownej kalibracji?
Jak
pisaliśmy powyżej, niezależnie od tego, czy jest to kalibracja
sprzętowa, czy programowa, odnosi się ona do całego układu reprodukcji
barwy, czyli do karty graficznej (komputera) i monitora. Zmiana jednego
z tych elementów powoduje zmianę w sposobie wyświetlania obrazu. Dlatego
kalibrację trzeba przeprowadzać na konkretnym zestawie komputer +
monitor. Po tej kalibracji tworzony jest profil ICC dedykowany właśnie
dla tego zestawu.
Czy wybór karty graficznej ma wpływ na proces kalibracji. Jeśli tak, to jaką kartę najlepiej wybrać?
Dobór
karty graficznej nie ma wpływu na sam proces kalibracji, za to rzutuje
na jakość wyświetlanych barw. Sygnał DVI przenosi 8-bitów informacji
o kolorze (256 gradacji dla każdego koloru podstawowego), DisplayPort
i HDMI (DeepColor) przenoszą 10-bitów informacji o kolorze (1024
gradacji dla każdego koloru podstawowego). Tak więc, rozważając zakup
karty graficznej, należy wybrać taką, która może przekazać więcej
informacji o kolorze, czyli dysponującą wyjściami DisplayPort lub HDMI
(DeepColor).
Zakończyło się przyjmowanie prac na pierwszy, krajowy etap konkursu EISA
MAESTRO 2024 pt. "Sport i gry". Wśród licznie nadesłanych serii zdjęć było bardzo dużo ciekawych serii ukazujących niezwykle oryginalne dyscypliny sportowe. Musieliśmy wybrać dziesięć. Nie było to
łatwe. Prezentujemy, w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów, naszym
zdaniem, najciekawsze serie zdjęć. Wśród nich jest zwycięzca krajowej
edycji EISA MAESTRO 2024, który weźmie udział w międzynarodowym finale.
My jeszcze nie wiemy kto to będzie. Najlepsze 3 serie z zaprezentowanych będą opublikowane w jednym
z najbliższych wydań Foto-Kuriera
i autorzy ich otrzymają drobne upominki (patrz regulamin). Które zdjęcia są Waszym zdaniem najlepsze? Prosimy
o komentarze i oddawanie głosów na najlepsze prace. Państwa głos
będzie brany pod uwagę przy wyborze. Głosowanie jest
anonimowe. Każdy z Państwa może oddać jeden głos z jednego urządzenia. Ostatni głos będzie można oddać 31 maja 2024 r. o godzinie 23.59.
20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek
pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową
lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią
i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to
sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to,
że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców
kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II
pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły
już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada
mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem
naszymi wrażeniami.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024