Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Ruchańce

Autor wystawy: Cezariusz Andrejczuk
Do kiedy: 16.11.2009
Miejsce prezentacji: Galeria Sztuki Współczesnej „Pałacyk Zielińskiego"

Ulica: Zamkowa 5 ,
Miasto: Kielce,
Telefon: 41 368 20 54,

Ruchańce

W 2004r. wynalazłem zestaw eksperymentalnych technik fotograficznych, polegających na rejestracji przez długi czas nieruchomych obiektów (drzew, gałęzi, liści) aparatem znajdującym się w ruchu. Występują 4 kategorie Ruchańców:

1/ Ruchańce poziome, czyli Speedluksy
2/ Ruchańce pionowe, czyli Vertiluksy
3/ Ruchańce obrotowe, czyli Rotoluksy
4/ Ruchańce podwodne, czyli Akwaluksy

W przypadku Akwaluksów przed nieruchomym aparatem przesuwają się obiekty niesione prądem rzeki. Nigdy nie stosuję fotomontaży ani przetworzeń komputerowych, jedynie zwiększam kontrast i nasycenie kolorów. Efektem tych technik są niezwykle malarskie obrazy, olśniewające feerią barw i kształtów. Mają przy tym głębszy wymiar – przekraczając banalną dosłowność świata stają sie pomostem miedzy tym, co znane, a tym, co przed nami ukryte. Ujawniają podskórne, tajemnicze wibracje Natury. Są jakby odbiciem absolutu; nie można zobaczyć piękna i doskonałości wprost, dostępne są jedynie ich emanacje...

Cezariusz Andrejczuk

Wernisaż wystawy: 22.10.2009 o godz. 17:30


Cezariusz Andrejczuk

Urodzony w 1966r. w Białymstoku, absolwent UW oraz PWSFTv i T, fotograf, operator i reżyser filmów niezależnych. W latach 1984-96, podróżując po świecie, fotografował architekturę starożytną i arabską. W latch 1990-98 realizował filmy dokumentalne i eksperymentalne oraz był autorem zdjęć i montażystą kilku krótkometrażowych fabuł, m.in. Fikcyjnych Pulpetów (pastisz Pulp Fiction). W 1997r., wspólnie z Kobasem Laksą, wyreżyserował film fabularny Sceny z użycia, nagradzany na festiwalach kina niezależnego. W latach 1995-2000 zajmował się fotografią aktu. W latach 1998-2005 pracował nad projektem fotograficznym Obrazy znad Narwi i Biebrzy, kreując nowy wymiar fotografii przyrodniczej w Polsce. Zdjęcia z tego projektu były publikowane w magazynie i albumach National Geographic oraz pokazywane na wystawie autorskiej (e)motions w Małej Galerii ZPAF/CSW w Warszawie. Pełny wyraz projekt znalazł w dwóch albumach autorskich: 100 obrazów znad Narwi Wydawnictwa Buffi (2007r.) oraz Biebrza National Geographic (2008r.). Od 2004 roku pracuje nad projektem Ruchańce, przesuwając granice fotografii w stronę „fotomalarstwa”. Zdjęcia z projektu były pokazywane na wystawie autorkiej w Galerii Fotart w Szczecinie w 2007r. Mieszka w Białymstoku, jest melomanem i audiofilem. 


DYNAMICZNY OBRAZ ŚWIATA

Klasyczna formuła fotografii wykonywanej w ułamku sekundy „zamraża” czas. Powstają obrazy dokumentujące wygląd świata, obrazy ostre i wyraźne, rozpoznawalne. Takie zdjęcia są powszechnie wykorzystywane do opisywania naszego najbliższego otoczenia. Mimo licznych zalet klasycznej technologii, część twórców, umysły niespokojne i twórcze, dąży do zmian. Artyści przekraczają progi technicznej poprawności, prowadzą próby i eksperymenty oraz wykorzystują wady i niedoskonałości tworzywa światłoczułego w celu zanotowania nowego, nieznanego, a nawet nieprzeczuwalnego krajobrazu świata. Do takich odkrywców należy autor wystawy.
Cezary Andrejczuk wynalazł, zbadał i opracował zestaw eksperymentalnych technik fotograficznych, polegających na rejestracji przez długi czas nieruchomych obiektów (drzewa, gałęzie, liście) aparatem fotograficznym, znajdującym się w ruchu. Obrazy uzyskiwane przy użyciu nowej techniki nazwał „ruchańcami” i podzielił je, w zależności od sposobu poruszania kamery na: poziome, pionowe, obrotowe i podwodne. Na obecnie prezentowanej wystawie autor przedstawił pełnię możliwości nowatorskiego projektu.

Poetyka ruchu wprowadziła do krajobrazu biologicznego istotne przewartościowania. Ruch kamery i ruch w przyrodzie (pnie, gałęzie, liście) uzupełniają się, a dynamiczne formy owego ruchu wzmacniają ekspresję fotografii, która upodabnia się do malarstwa. Ważny staje się stopień uogólnienia obserwacji. Czytelne elementy pejzażu biologicznego tracą swoje pierwotne znaczenie i w zamian zyskują wymiar ponadczasowy i symboliczny.


„Ruchańce” ewokują obraz świata wypełnionego odniesieniami malarskimi i muzycznymi. Ruch elementów świata rzeczywistego wraz z nakładającym się nań ruchem kamery fotograficznej, tworzą w zarejestrowanej fotografii przedziwną strukturę upodabniającą uderzenia światła do „dotknięcia” pędzla malarskiego. Drobne poruszenia elementów krajobrazu imitują „przecieranie barw”, spotykane często w obrazie olejnym. Charakterystyczne dla tych fotografii są połyskujące punkty i plamy świetlne (gałązki i listowie), w części rozmazane i rozmyte, niekiedy wirujące i wibrujące lub smużące się wśród wyraźnie zaznaczonych pni. Wypełniony niedopowiedzeniami, rozpływającymi się formami oraz tajemniczymi światłami, krajobraz zyskuje wymiar metafizyczny.

Uwolnione od funkcji dokumentowania świata „ruchańce” przywołują skojarzenia muzyczne. Światło i barwa snują autonomiczną linię melodyjną, kapryśną i fantazyjną. Nerwowe drgnięcia aparatu fotograficznego podkreślają siłę i rytmikę frazy muzycznej, równoważoną uspokajającym glissandem półtonów. Niezrównaną harmonię plam barwnych tworzą kolory „zimne” pomieszane z „ciepłymi”. Magiczny świat ożywiają kontrapunktyczne rozbłyski świetlistych plam i linii. Przywołany decyzją autora barwny świat mieni się przepychem zrównoważonych tonów.
W swojej 170 letniej historii fotografia zanotowała zdjęcia nieostre, poruszone świadomie bądź przypadkowo, a przy tym niekiedy bardzo piękne. Mistrzowie kamery często sięgają do metody noszącej znamiona „ręcznie wykonanej” fotografii. Pokonują bariery techniczne i technologiczne. Zapisują nowy obraz świata: ciekawy i piękny.

Paweł Pierściński 

 
data dodania: 21-10-2009
 
godzina dodania: 12:46
powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Foto-Kurier 5/24 wysłany do prenumeratorów i dostępny on-line
fotografia
Foto-Kurier 5/24 dostępny on-line
fotografia
Sergiusz Sachno - ceniony twórca, doświadczony pedagog czuwa nad nami z góry
fotografia
Szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży
fotografia
Foto-Kurier 4/24 wysłany do prenumeratorów i on-line
fotografia
Foto-Kurier 3/24 w najlepszych salonach prasowych i on-line
fotografia
Zdrowych i wesołych, spędzonych w rodzinnym gronie Świąt Wielkanocnych.
fotografia
Zdjęcie nie jest warte życia - Piotr Biegaj - historia, którą warto przeczytać do końca
fotografia
Foto-Kurier 3/24 dostępny on-line
fotografia
Foto-Kuriera 1-2/24 przed Wami - w najlepszych salonach prasowych i on-line
fotografia
Kalendarz Lavazza 2024 - zdjęcia z sesji zdjęciowych do kalendarza oraz same karty kalendarza
fotografia
CANON EMEA AMBASSADOR - aż osiem osób z Polski
fotografia
Foto-Kurier 1-2/24 on-line, wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Albumy do lamusa: aż 86% osób - według raportu firmy Epson - ma albumy ze zdjęciami, do których… nie zagląda
fotografia
Foto-Kurier 12/23 w najlepszych salonach prasowych i on-line


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.515) / 0.474

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |