testowe
Test Tamrona 28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2 - uniwersalny, jasny zoom, test z Foto-Kuriera 4/22
Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III VXD G2 to jasny standardowy zoom, który ma szerokie zastosowanie. Sprawdzi się w wielu sytuacjach, zarówno przy wykonywaniu krajobrazów, kreowaniu street photo jak również podczas tworzenia portretów z małą głębią ostrości.
![]()
Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III VXD G2 został zaprezentowany 30 września 2021 roku i jest to druga generacja obiektywu Tamrona o takich parametrach z mocowaniem Sony E. Firma ma jeszcze jedną konstrukcję o takim samym zakresie ogniskowych i jasności, ale przeznaczona jest ona do lustrzanek. Kilka analogicznych obiektywów przedstawiamy w tabeli w dalszej części artykułu.
![]() Mechanika i ergonomia Tamron 28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2 został zarówno zaprojektowany jak i wyprodukowany w Japonii. Ma uszczelniony tubus (1), co umożliwia używanie obiektywu w trudnych warunkach atmosferycznych minimalizując dostawanie się do środka wilgoci i zanieczyszczeń. Model ten waży 540 g i ma wymiary 75,8 × 117,6 mm przy ogniskowej 28 mm. Przy 75 mm tubus wydłuża się o ok. 18 mm.
Testowany obiektyw ma bagnet mocujący wykonany ze stopu metalu otaczający 10 styków komunikacyjnych (2). Tuż za bagnetem jest mała, biała kreska ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu. Następnie znajduje złącze USB typu C (3) . Dzięki niemu można, za pomocą programu TAMRON Lens Utility, z którym ten model jest kompatybilny, indywidualnie konfigurować różne funkcje, a także aktualizować oprogramowanie sprzętowe obiektywu. Kolejny element to ok. 17-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości w trybie ręcznym pokryty gumowaną (4), radełkowaną okładziną. Podczas ostrzenia nie stawia on żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej i maksymalnej odległości ustawienia ostrości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek wskazujący gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Kąt obrotu pierścienia uzależniony jest od szybkości jego obracania. Czym wolniej będziemy go obracać tym ostrość będziemy mogli precyzyjniej dopasować. Kolejny element tubusu to szeroki, ok. 36-milimetrowy pierścień zmiany ogniskowej (5), z czego 29 milimetrów pokryte są gumowaną, radełkowaną okładziną. Pierścień ten zatrzymuje się po osiągnięciu skrajnych wartości ogniskowych.
![]()
Testowany Tamron kończy się elementem, na którym można zamontować filtry o średnicy 67 mm i osłonę przeciwsłoneczną (6).
![]() Przednia soczewka nie rotuje, co ułatwia stosowanie filtrów połówkowych czy polaryzacyjnych. Na tubusie nie ma żadnych przełączników, takich jak np. AF/MF czy blokady przed samoistnym wysunięciem się – choć podczas testowania nie zdarzyło się, żeby tubus sam się wysunął. Może po prostu ten drugi nie jest potrzebny, ale to się okaże po dłuższym użytkowaniu. Znajdziemy jedynie przycisk (8), do którego można przypisywać różne funkcje za pomocą programu TAMRON Lens Utility lub z aparatu, jeśli ma taką możliwość (np. w A7 III poprzez opcję w menu „Przyciski własne”). Testowany model to konstrukcja solidnie wykonana, nie widać aby, któraś z okładzin odchodziła czy wycierała się. W komplecie z obiektywem otrzymujemy dekielki zakrywające i osłonę przeciwsłoneczną. Przewód do podłączenia obiektywu do komputera dostępny jest opcjonalnie. Za mechanikę i ergonomię przyznajemy 5,25 pkt.
![]()
![]() Optyka Budowa optyczna Tamrona 28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2 składa się z 17 elementów rozmieszczonych w 15 grupach (9). Wśród nich są soczewki LD (Low Dispersion) i GM (Glass Molded Aspherical). Wewnątrz tubusu znajduje się 9-listkowa przysłona (10), którą możemy przymknąć do f/22.
![]()
data dodania: 01-06-2022
godzina dodania: 18:01
odsłon: 10530
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||