testowe
Nikkor Z 85 mm f/1,8 S, nie tylko portretowy - test z Foto-Kuriera 10/19
Firma Nikon, kontynuując zapowiadany rozwój obiektywów linii Z, wprowadziła do „rodziny” jasny, pełnoklatkowy obiektyw portretowy Nikkor Z 85 mm f/1,8 S. Dedykowany jest do bezlusterkowców Nikona z serii Z. W kilka dni po premierze udało nam się bliżej przyjrzeć tej konstrukcji i sprawdzić ją w naszym laboratorium.
![]()
fot. K. Patrycy Mechanika i ergonomia
![]()
Nikkor Z 85 mm f/1,8 S rozpoczyna się metalowym bagnetem mocującym [2]. Na jego wewnętrznej części umieszczono membranę wykonana z tworzywa sztucznego, na której znajduje się 11 styków komunikacyjnych [3].
![]()
Tuż za bagnetem jest wypukła, biała kropka ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu oraz przełącznik trybu działania systemu ustawiania ostrości (AF/MF) [4]. Kolejna część obiektywu to bardzo szeroki, prawie 50-milimetrowy, wykonany ze stopu metali, konfigurowalny pierścień. Może służyć do bezgłośnego sterowania przysłoną, kompensacji ekspozycji oraz do ustawiania ostrości w trybie ręcznym [5]. Podczas ostrzenia pierścień nie stawia żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej i maksymalnej odległości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek wskazujący gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona.
![]() Obiektyw dobrze sprawdzi się podczas fotografowania małych przedmiotów i ładnie ostrzy nawet przy krawędzi obrazu, f/1,8
Kąt obrotu pierścienia uzależniony jest od szybkości jego obracania. Jak będziemy obracać nim wolno, to kat obrotu może wynieść nawet ponad 360°, gdy chcemy szybko zmienić obszar ostrości, to z minimalnego ostrzenia do maksymalnego kąt może wynieść ok. 40°. To bardzo dobre rozwiązanie. Podczas korzystania z trybu AF możliwe jest doostrzanie ręczne. Pierścień ma „radełkowaną” powierzchnię ułatwiającą obrót i zabezpieczającą przez ześlizgiwaniem się rąk z obiektywu.
![]()
Obiektyw kończy się elementem, na którym możemy zamontować osłonę przeciwsłoneczną [6] z gwintem mocowania filtrów o średnicy 67 mm [7]. Przednia soczewka nie rotuje, obiektyw podczas ustawiania ostrości nie zmienia swoich wymiarów.
data dodania: 06-02-2020
godzina dodania: 09:10
odsłon: 7668
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||