Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Wydanie archiwalne: Foto-Kurier 5/2018

ok�adka czasopisma Foto Kurier



złap lub kliknij na róg strony 
Spis treści 5/2018
OD REDAKCJI
str. 3
NAJLEPSZE Z NAJLEPSZYCH
str. 6
Konkurs „Najlepsze z najlepszych” jest skierowany do użytkowników serwisu foto-kurier.pl.

wi�cej
CO W TRAWIE PSTRYKA
str. 14
FOTO RYNEK
str. 18
FILM VIDEO FOTO 2018 - podsumowanie
str. 18
Za nami 21 edycja Targów Sprzętu Fotograficznego, Filmowego, Audio-Video oraz Technologii Multimedialnych Film Video Foto. W wydarzeniu wzięło udział 117 wystawców. W ciągu 3...

wi�cej
KONKURS
str. 20
Sony World Photography Awards 2018
str. 20
19 kwietnia 2018 r. w Londynie odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników prestiżowego konkursu Sony World Photography Awards, organizowanego przez World Photography...

wi�cej
TEST
str. 32
Sony A7 III
str. 32
Sony A7 III o tym jak podobna jest wstąpić III raz do tej samej rzeki, czyli „trzecie wcielenie pełnej klatki”

wi�cej
TEST
str. 46
Sharp 8K TV LV-70X500E - nowy wymiar fotograficznej ostrości
str. 46
20 kwietnia SHARP poinformował, że jako pierwszy wprowadza na rynek europejski, w tym również polski monitor TV o rozdzielczości 8K (LV-70X500E ). Podczas konferencji...

wi�cej
TEST
str. 52
Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce”
str. 52
FE 12-24 mm f/4 G to obiektyw unikalny, jedyny w portfolio Sony z tak szerokim kątem widzenia (122°). Dzięki ogniskowej 12 mm daje on bardzo duże możliwości kreatywne....

wi�cej
KONKURS
str. 60
Portret mężczyzny
str. 60
Przedstawiamy wyniki drugiej edycji konkursu Klubu Fotografii Artystycznej „Portret Mężczyzny” jury, spośród nadesłanych prac, nagrodziło Janusza Kanie (I miejsce),...

wi�cej
ZDJĘCIE MIESIĄCA
str. 62
FLASH
str. 64
LIGA FOTO-KURIERA
str. 66
„Z bliska”
str. 66
„Z bliska” to temat trzeciego etapu Ligi Foto-Kuriera 2018. Okazał się on inspirującym do tworzenia wielu naprawdę oryginalnych, ciekawych zdjęć. Wśród...

wi�cej
PORADY
str. 80
O fotografii ślubnej w świetle prawa
str. 80
Jeszcze w ferworze przygotowań do ślubu młoda para łatwo może zapomnieć o tym, że warto dokładnie ustalić w umowie z fotografem wzajemne oczekiwania co do zdjęć...

wi�cej
PORADY
str. 84
Rozmycie tła – bokeh
str. 84
Jak mówią: bokeh bokehowi nierówny. Przede wszystkim jedni preferują mocne rozmycie i wyraźne odizolowanie fotografowanego obiektu z tła, innym wystarczy delikatne...

wi�cej
RECENZJE
str. 89
Spotkanie z Emilem Bilińskim
str. 89
Na zaproszenie Klubu Fotografii Artystycznej, działającego przy Krajowym Cechu Fotografów przybył do Krakowa znany i ceniony artysta, fotograf Emil Biliński . Spotkanie...

wi�cej
Spojrzenie krótkowidza
str. 89
Jarek Madejski „Bez okularów”. Galeria NEY, Warszawa, wystawa czynna: 07.04 – 06.05.2018

wi�cej
PORADY
str. 90
Wdrożenie RODO jak się za to zabrać
str. 90
W poprzednim artykule przybliżyłam tematykę związaną z RODO – czyli ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Termin jego wejścia w życie zbliża się...

wi�cej
PORADY
str. 94
Adobe Bridge w służbie fotografującego
str. 94
Czyli automatyczne podpisywanie i zabezpieczanie zdjęć.

wi�cej



Rozmycie tła – bokeh

Rozmycie tła – bokeh


Jak mówią: bokeh bokehowi nierówny. Przede wszystkim jedni preferują mocne rozmycie i wyraźne odizolowanie fotografowanego obiektu z tła, innym wystarczy delikatne rozmycie, podkreślające tylko pierwszy plan. Czujny entuzjasta fotografii zauważył na pewno, że sposób rozmycia tła, jego ogólny charakter i sposób odwzorowania jasnych punktów zależy od rodzaju wykorzystywanego obiektywu. Czasem są one okrągłe i delikatne, innym razem dobrze zarysowanymi pięcio- czy siedmiokątami. O ile wpływ na stopień rozmycia tła mają przede wszystkim długość zastosowanej ogniskowej, wartość przysłony czy odległość od fotografowanego obiektu, o tyle o jego charakterze decydują przede wszystkim mechaniczna i optyczna konstrukcja naszego obiektywu.

 

Odrobina teorii

Poznanie budowy naszego obiektywu pomoże nam później lepiej zrozumieć mechanizmy decydujące o charakterze rozmycia tła. Sposób konstruowania tych skomplikowanych układów optycznych to z pewnością temat nie na jedną publikację, nas interesują jednak przede wszystkim elementy mające wpływ na powstawanie efektu Bokeh. Plastyka obrazu, stopień rozmycia tła i sposób oddawania świateł, nierozerwalnie związane są z konstrukcją przysłony obiektywu. Składa się ona z nachodzących na siebie wyprofilowanych blaszek  (od 6 do 11). Stopień ich zacieśnienia decyduje o średnicy i kształcie otworu, regulując ilość światła przechodzącą przez obiektyw i padającą na element światłoczuły (matrycę światłoczułą lub materiał halogeno-srebrowy). Wartość przysłony możemy zazwyczaj odczytać na obiektywie  (oznaczamy ją małą literą f, w prasie niemieckojęzycznej stosuje się dużą literę F). Zwiększając liczbę przysłony (ręcznie lub automatycznie) powodujemy tzw. „przymykanie” przysłony, czyli zacieśnianie otworu, przez który wpada światło.

 

więcej Foto-Kurier 5/2018 str. 84

zamów powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Lexar SSD SL500 - nowe dyski zewnętrzne dla mobilnych - cena i dostępność
fotografia
Zdjęcie nie jest warte życia - Piotr Biegaj - historia, którą warto przeczytać do końca


powrót na stronę główną »

Zobacz także:



grafika grafika
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.074) / 0.064

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |