12 września 2024 r. Canon wprowadził na rynek nowy obiektyw Canon RF 28-70 mm f/2,8 IS STM – kompaktowy, lekki i jasny zoom, który otwiera przed fotografami nowe...
Sigma 28-105 mm f/2,8 DG DN | Art jako jedyny w systemie Sony E oraz L-mount, łączy zalety klasycznych, jasnych, reporterskich zoomów 24-70 mm f/2,8 bądź 28-70 mm f/2,8,...
Firma BenQ wprowadziła swój najnowszy przenośny (2,9 kg) projektor LED o jasności 1000 ANSI lumenów i rozdzielczości Full HD (1920 x 1080), z zainstalowanym...
Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl.
Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl.
„Pocztówki z Ukrainy”,
fot. Bartosz Mrozowski
O zdjęciach: zaprezentowane fotografie to fragment większego „pakietu” zdjęć, zrobionych podczas grudniowego wyjazdu z pomocą charytatywną w okolicę Bachmutu. Pojechaliśmy zawieźć kilkadziesiąt piecyków, popularnie zwanych „kozami”, żeby podczas zimy ludzie, którzy zostali w tych przyfrontowych rejonach, mieli szansę na odrobinę ciepła i gorącą herbatę. Ten wyjazd różnił się od poprzednich. Byliśmy dalej, 40 km od frontu, w miejscach gdzie ludzie dopiero nieśmiało wracali, albo poza wojskiem nie było nikogo. Ale byliśmy też w Charkowie. To nie są klasyczne obrazki z wojny, które można zobaczyć na WPF. To mój przekaz dramatu wojny, bez epatowania okrucieństwa. Taki „niemy krzyk…”.
O sobie: Pracuję na planach filmowych. Jako rekwizytor, scenograf, fotosista… Nie robię sobie selfie, słucham muzyki z gramofonu, odkrywam świat z ciekawością, a nie z biurem podróży. Zdjęcia robię aparatem, a nie telefonem. Jak mam szczęście, to czasem jakieś „wyjdzie”.
Od ekspertów: Kadry składające się na cykl Pocztówki z Ukrainy są dopracowane kompozycyjnie i kolorystycznie. Mogą jednak sprawiać wrażenie zbyt estetyzujących w kontekście sytuacji, do której się odnoszą. Jest to zastrzeżenie pojawiające się w przypadku niektórych reportaży o wojnie czy też o skutkach innych dramatycznych wydarzeń. Jednocześnie autorowi trudno oprzeć się odczuwaniu swoistego piękna ruin. Istotne jest to, aby obróbka obrazu nie stała się ważniejsza niż świadomość destrukcji i związanych z nimi świeżych ludzkich tragedii. W prezentowanym reportażu uwagę zwraca spójność formalna, która niewątpliwie wzmacnia siłę jego oddziaływania. W ujęciach brak sylwetek ludzkich co czyni krajobraz statycznym i pogrążonym w ciszy, niczym scenografia na planie filmowym. Efekt ten pogłębia konsekwentnie stosowany przez fotografa format panoramiczny 2:1. Zazwyczaj obecność człowieka na zdjęciach wypełnia przestrzeń, sugeruje ruch i odgłosy życia. W tych obrazach natomiast ukraińskie miasta są opustoszałe, wymarłe, bo martwi są także ludzie. Symbolicznie przypominają o nich krzyże i rzucane przez nie cienie. O tym co poprzedziło śmierć zdaje się opowiadać dziwna tragikomiczna marionetka-kukła w masce gazowej. Światło słoneczne pojawiające się na niektórych obrazach w pewien sposób łagodzi okrucieństwo, daje poczucie ciągłości i nadziei. Serię liczącą dziesięć zdjęć można ograniczyć do ośmiu. Zbudowana w ten sposób historia jest spójna i intensywna w odbiorze.
Kolejne zdjęcie może być Twoje. Wystarczy je wgrać do serwisu i czekać na wybór ekspertów.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024