Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Geniusz zaklęty w fotografii

Pod koniec marca w sieci sklepów Empik na płytach DVD pojawi się serial produkcji BBC – „Geniusz zaklęty w fotografii” („The Genius of photography”). Dystrybutorem filmu w Polsce jest firma M2 Films.

„Geniusz zaklęty w fotografii” to fascynująca i mistrzowsko przygotowana seria opisująca 170 letnią historię fotografii i prezentująca najważniejsze jej zagadnienia - od dagerotypu do fotografii cyfrowej, od portretów do fotografii dziennikarskiej, od sztuki do reklamy. Nie jest ona jednak wyłącznie zapisem zmian ale stara się pokazać trendy i przełomowe momenty w historii fotografii a takze odpowiedzieć na pytanie na czym polega prawdziwa istota fotografii i czym wyróżniają się zdjęcia jedne od drugich. 



Serial był emitowany na kanale Planete i składa się z 6 odcinków. „Uchwycić cienie”, „Dokumenty dla artystów”, „W odpowiednim czasie”, w odpowiednim miejscu”, „Filmy na papierze”, „Jesteśmy rodziną”, Szybkie oceny”.



Uchwycić cienie (1/6)
Uchwycić cienie nie tylko opowiada historię narodzin samej fotografii ale też jest próbą odpowiedzi na pytanie: po co jest fotografia ? Jak to się stało, że obok nowych technologii jak kolej czy telegraf, fotografia stała się odkryciem przełomowym, które na dobre zmieniło postrzeganie i rozumienie ówczesnego świata ? Autorzy dokumentu w interesujący sposób pokazują jak rewolucja Kodaka oddając aparat w ręce mas, uwolniła potencjał surrealizmu, zaskoczenia i przypadkowości w fotografii. W pierwszym odcinku serii Geniusz zaklęty w fotografii przedstawiono również historię Jacques – Henri Lartigue’a który jest doskonałym przykładem geniusza- amatora. Uchwycić cienie zawiera wywiady z Chuck’iem Close i David’em Byrne.



Dokumenty dla artystów (2/6)
Przez wiele lat po Pierwszej Wojnie Światowej fotografia była głównym medium. „Każdy, kto nie rozumie, fotografii ", jak powiedział węgierski artysta fotograf Lazlo Moholy-Nagy „będzie jednym z analfabetów przyszłości ". Dokładna, obiektywna i racjonalna fotografia była wykorzystywana do promowania radykalnej utopii Związku Radzieckiego oraz do zaprowadzenia porządku w chaosie Trzeciej Rzeszy. Ale podczas, gdy jedni doceniali fotografię za jej zdolność do obiektywnego dokumentowania, inni używali jej do badania irracjonalnego, subiektywnego i surrealistycznego naturalnego języka sztuki. Dokumenty dla artystów szczegółowo analizuje dzieła najwybitniejszych i najbardziej wpływowych fotografów współczesnych: Aleksander Rodczenko, August Sander, Man Ray, Eugene,Walker Evans i Bill Brandt. Z udziałem Martin’a Parr’a, Bernd’a i Hilli Becher, Joel’a Meyerowitz’a i Mark’a Haworth-Booth’a.



W odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu (3/6)
Być w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie, w decydującym momencie, zbliżyć się - to właśnie czyni z fotografii najlepsze medium, które sprawia, że stajemy się naocznymi świadkiem tworzenia historii. Ale jak dobra jest fotografia w rozumieniu tego, co rejestruje? Czy zbliżenie się jest zawsze lepsze od stania w tyle i jak ważne są momenty, dla których fotografowie ryzykują życie, by je uchwycić? W odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu jest próbą odpowiedzi na pytanie jak fotografowie radzili sobie z dramatycznymi wydarzeniami jak D-Day, Holokaust czy Hiroszima. Dokument z udziałem legend Magnum- Philip’a Jones’a Griffiths’a i Susan Meiselas, żołnierza-fotografa Tony’ego Vaccaro oraz dziennikarza Jon’a Snow’a.



Filmy na papierze (4/6)

Amerykański fotograf Garry Winogrand powiedział, że robił zdjęcia, aby "zobaczyć, jak wyglądał świat sfotografowany". Fotografowie zawsze mieli swoje deklaracje misji, ale trzy dekady po późnych latach 50-tych XX wieku nastąpił prawdziwy złoty wiek fotograficznej podróży. Program z fascynacją przygląda się podróży Roberta Franka przez lata 50-te Ameryki, atak William’a Klein’a na ulice Nowego Jorku, wytyczanie ludzkiej komedii w Central Park ZOO przez Garry’ego Winogrand’a, wnikliwa analiza ekscentryczności Tony’ego Ray’a Jones’a na angielskim wybrzeżu i wreszcie przewodnik po Memphis i Południowej Ameryce William’a Eggleston’a. Czwarty odcinek serii bada także pojawienie się koloru jako wiarygodnego medium dla fotografów, które w tamtych latach było tak kontrowersyjne jak Dylan grający na gitarze elektrycznej. Autorzy uwzględniają tu takie legendy jak William Klein, William Eggleston, Robert Adams, Stephen Shore, Joel Sternfeld, Joel Meyerowitz, Martin Parr oraz artystę Ed’a Ruscha.



Jesteśmy rodziną (5/6)
Po zdobyciu ulicy i drogi fotografowie zbliżyli się do ostatniej granicy- rodziny i siebie. Jesteśmy rodziną –to część o tym, co dzieje się, gdy fotografia przekłada osobiste relacje na język fotografii, gdy obcy, gwiazdy, kochankowie czy dzieci stają przed obiektywem. To część także o tym, co dzieje się gdy fotograf skieruje obiektyw na siebie- co stara się pokazać, ale także co stara się ukryć. Centrum programu są lata 70-te i 80-te XX wieku. Począwszy od dziwaków Diane Arbus (spotykamy tu Collin’a Wood’a- szalonego chłopca ściskającego granat w Central Parku) po konfrontacje Richard’a Avedon’a z gwiazdami takimi jak Marylin Monroe, od pamiętników Larry’ego Clark’a i Araki’ego po niewygodne intymne portrety rodzinne Sally Mann i Richard’a Billingham’a. Serial zabiera nas w podróż po najbardziej intrygujących pomysłach na fotografię samego siebie, w tym niezapomniane spotkanie, gdy Nan Goldin fotografuje transseksualistę Joey’ego.


Szybkie oceny (6/6)
Ostatni odcinek serii - Szybkie oceny zadaje pytanie ile warta jest dziś fotografia. Jedni twierdzą że 2,9 miliona dolarów, bo taką właśnie rekordową cenę osiągnięto na aukcji w Sotheby's w lutym 2006 roku za wydrukowane zdjęcie Edward’a Steinch’a. inni odpowiedzą, że 1/29 miliardowa część tej wartości, bazując na obliczeniach, że w samym 2006 roku zostanie zrobionych 29 miliardów zdjęć przez same tylko aparaty w telefonach komórkowych. Fotografia nigdy nie była tak cenna i wszechobecna. Zwieńczeniem serialu jest badanie wpływu techniki cyfrowej która sprawia, że wszystko jest możliwe. Program przygląda się ponownemu odkrywaniu technik, które cofają fotografię z powrotem do XIX wieku. Z udziałem Jeff’a Wall’a, Andreas’a Gursky’ego, Gregory’ego Crewdson’a i jednego z wiodących chińskich fotografów Wang’a Qingsong’a.



 
data dodania: 04-03-2011
 
godzina dodania: 15:10
 
odsłon: 6018
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:





Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.086) / 0.072

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |