testowe PHOTO PROXIMA
Muzeum Etnograficzne w Krakowie realizuje dwuletni projekt „Photo Proxima”, w ramach którego analizowana jest rola, jaką fotografia odgrywa dziś w naszym życiu. W ramach projektu, 3 i 4 listopada w Krakowie odbędzie się sesja na temat nowych dróg interpretacji fotografii. Wstęp na imprezę jest wolny.
PROGRAM:
CZWARTEK 3. listopada 2011 Godz.: 18.00-19.00 André Rouillé: Czy fotografia cyfrowa jest fotografią? Historyk fotografii André Rouillé poda w wątpliwość powszechne sądy na temat fotografii tradycyjnej i cyfrowej. Pokaże, jak dotychczasowe ujęcia teoretyczne sprowadziły fotografię do roli przedstawiania rzeczywistości – odcisku, śladu, indeksu, podczas gdy fotografia sama tworzy i powołuje do życia inne światy. Jest więc raczej żywym obszarem praktyk społecznych, niż tylko automatycznym odbiciem rzeczywistości. Jako taka powinna być rozumiana jako proces (stawanie się), zawsze w odniesieniu do konkretnego czasu i kontekstu. jęcie fotografii jako miernika pulsu społecznego stanie się punktem wyjścia do rozważań nad statusem fotografii cyfrowej: W jaki sposób to nowoczesne instrumentarium przekształca międzyludzkie relacje? Jak dalece wpływa na relację między rzeczą a obrazem? Czy fotografia cyfrowa jest w ogóle jeszcze fotografią? Obraz cyfrowy stanie się przedmiotem wątpliwości, podejrzeń – nowych interpretacji. *** André Rouillé, historyk fotografii, wykładowca na wydziale sztuki, estetyki i filozofii uniwersytetu Paris 8. Autor książek o fotografii i sztuce współczesnej w tym Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną (2005, polskie wydanie 2007). omisarz licznych wystaw, redaktor naczelny czasopisma La Recherche photographique, bierze udział w konferencjach i festiwalach poświęconych fotografii od Paryża po Szanghaj. Prowadzi www.paris-art.com, pierwszą francuską stronę internetową poświęconą kulturze współczesnej: sztuce, fotografii, projektowaniu, tańcowi, literaturze, którą założył w 2002 roku. PIĄTEK 4 listopada 2011 Godz.: 10.00-11.00 Giovanni Fiorentino: Społeczne obiegi fotografii w XXI wieku Jak opisać współczesną ikonosferę? Giovanni Fiorentino, docent socjologii komunikacji na wydziale politologii uniwersytetu Tuscia, podejmie próbę diagnozy współczesnego środowiska wizualnego – z jednej strony kurczącego się obszaru choćby fotografii prasowej czy reportażu, a z drugiej nieustannego terroru obrazów (reklam, kadrów filmowych itp.), czy też związanego z rozwojem Web 2.0 przeniesienia fotografii prywatnej ze sfery osobistej do publicznej. Ta dwubiegunowość stanie się punktem wyjścia do dyskusji o zjawiskach społecznych, ludzkich postawach i zachowaniach, które kształtują się pod wpływem fotografii. *** Giovanni Fiorentino, socjolog, wiceprezydent Towarzystwa Włoskiego Studiującego Fotografię. W swojej pracy naukowej skupia się na analizie relacji pomiędzy wyobraźnią, estetyką, konsumpcją i fotografią, zajmuje się także historią oraz kulturą mediów. Opublikował między innymi Il bambino nella rete (Dziecko w sieci, 2000), Il valore del silenzio (Wartość ciszy, 2003), L’occhio che uccide (Oko, które zabija, 2004). Jego ostatnia książka L’Ottocento fatto immagine. Dalla fotografia al cinema, origini della comunicazione di massa (Wiek osiemnasty tworzył obraz. Od fotografii do kina, źródło komunikacji masowej, 2007) otrzymała nagrodę „Domenico Rea” w kategorii „Esej”. Godz.:11.15-12.15 Wojciech Wilczyk: Fotografia dokumentalna to nie tylko mechaniczna forma pamięci Perspektywa teoretyczna zarysowana przez André Rouillé i Giovanniego Fiorentino zostanie skontrastowana z doświadczeniem fotografa Wojciecha Wilczyka. Jego długoletnie dokumentalne projekty fotograficzne otworzą przestrzeń dyskusji na temat pamięci i zapominania, ekspresji artystycznej i chłodnej, bezpośredniej rejestracji, wpisując się tym samym w trwającą od końca lat 80. XX w. refleksję nad „nowym dokumentem”. W pracach „nowych dokumentalistów” życie codzienne stało się motywem przewodnim. Autorzy nie kreują alternatywnych przestrzeni, ale posługując się prostymi obrazami, przybliżają rzeczywistość. Poruszają tematy społeczne, polityczne, historyczne. Podejmują także działania o charakterze interwencyjnym, zarezerwowane dotychczas dla fotoreportażu prasowego. Ich wypowiedzi, mające znamiona typologii, antropologii wizualnej czy narracji symbolicznej, najczęściej przybierają postać wydawnictw albumowych. Prezentowane są także w galeriach sztuki, muzeach, czy na łamach prasy, co pokazuje, że „nowy dokument”, można interpretować na wielu poziomach znaczeniowych – jako dzieło sztuki, komunikat prasowy, materiał badawczy… *** Wojciech Wilczyk, absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Fotografuje od 1988 roku. Autor esejów oraz tekstów krytycznych dotyczących fotografii i sztuk wizualnych. Do jego najważniejszych projektów można zaliczyć Kalwarię – zapis ceremonii religijnych podczas Wielkiego Tygodnia w Kalwarii Zebrzydowskiej, realizowany w latach 1995-2004, Czarno-Biały Śląsk rejestrujący zmiany zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska (1999-2003) czy Niewinne oko nie istnieje –projekt dokumentujący zdesakralizowane synagogi, realizowany w latach 2006-2008 na terenie całej Polski. PROGRAM SESJI: Miejsce: LOKATOR, ul. Mostowa 1, Kraków Prezentacje z tłumaczeniem symultanicznym. data dodania: 03-11-2011
godzina dodania: 00:35
odsłon: 1375 powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Nowe technologie urządzeń bezprzewodowych głównym tematem międzynarodowych targów branży elektronicznej CES 2012
![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||