testowe TEST Olympusa OM-D E-M5 zdobywcy nagrody EISA 2012-2013
Aparaty z wymienną optyką cieszą się na świecie sporą popularnością. U nas nadal preferowane są lustrzanki. Jednak i modele bez lustra mają swoich zwolenników. Ich największą zaletą są relatywnie małe wymiary przy dużych możliwościach fotograficznych oraz filmowych.
![]() Tym razem przyjrzymy się bliżej zaawansowanemu Olympusowi serii OM-D, wyposażonemu w matrycę typu 4/3. Do testu użyliśmy zestawu z kitowymi zaawansowanym obiektywem Olympus M.Zuiko Digital 12–50 mm f/3,5–6,2 EZ ED (ekw. 24–100 mm).
![]() W tworzeniu korpusu OM-D wykorzystano stopy magnezu.
Wygląd zewnętrzny i ergonomia Olympus OM-D (E-M5) najbardziej przypomina klasyczną lustrzankę i takie też było założenie jego konstruktorów. Jest nostalgiczny i może tym zjednać sobie zwolenników klasycznych konstrukcji. Jego przód jest wyłożony skóropodobną okładziną. Wersja czarna jest bardzo śliska w dotyku. Ma lekkie uwypuklenie z przodu korpusu oraz wystający gumowany uchwyt na kciuk na tylnej ściance.
![]() Port akcesoriów AP2 w OM-D.
Dodatkowo jest to jedyny model bezlusterkowca, do którego dostępny jest grip HLD-6, składający się z dwóch elementów: uchwytu poprawiającego trzymanie aparatu w poziomie oraz elementu ze spustem pionowym i zasobnikiem na dodatkowy akumulator. Model ten został dodatkowo uszczelniony co umożliwia fotografowanie nawet w mocno niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Wyposażono go w dwa karbowane pokrętła umieszczone na górze z prawej strony korpusu oraz czterokierunkowe przyciski na tylnej ściance, które ułatwiają szybkie nastawienie parametrów ekspozycji.
![]() W OM-D umieszczono gniazdo kart pamięci z boku korpusu, a nie z dołu z akumulatorem. Docenią to korzystający ze statywu.
Drobne zastrzeżenia można mieć do dwóch przycisków (odtwarzania i Fn1) znajdujących się nad kciukiem fotografa. Są one małe, wystające i trochę za bardzo „latające”. Otwarcie szczelnej gumowej klapki osłaniającej gniazda HDMI i USB, umieszczonej z lewej strony korpusu, wymaga uchylenia ekranu, co może być dla niektórych wadą, jednak to rozwiązanie dodatkowo zabezpiecza przed przypadkowym jej otwarciem.
![]() Z prawej strony na górze korpusu znalazły się dwa obrotowe koła do ustawiania parametrów ekspozycji.
Aparat wyposażono w sanki montowania zewnętrznej lampy błyskowej. Olympus nie wyposażył OM-D we wbudowaną lampę błyskową, ale dodaje do aparatu małą zewnętrzną lampę. Aparat ma odchylany tylny ekran typu OLED. Niestety nie został on umieszczony na przegubie. W tworzeniu szkieletu tego modelu wykorzystano stopy magnezu.
![]() Do korpusu OM-D można przymocować 2 uchwyty („frontowy” – do zdjęć poziomych – i dolny – do zdjęć pionowych, który jest jednocześnie zasobnikiem bateryjnym. Ich zastosowanie znacznie poprawia ułożenie aparatu nawet w dużych rękach. Uchwyt pionowy montujemy tylko poprzez uchwyt „frontowy”.
Podsumowując walory zewnętrzne testowanego aparatu, za estetykę przyznajemy 5,75 punktu. A w kategorii ergonomia 5,25 punktu za uchylny ekran, wizjer i możliwość dołączenia gripu ze spustem pionowym.
data dodania: 27-02-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 40232
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych, w e-kiosku od 12 listopada. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć :). A w środku... ![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||