testowe TEST Nikon D500 - pełnoklatkowe możliwości w formacie DX - artykuł z Foto-Kuriera 11/16
ciąg dalszy...
Możliwości fotograficzne
![]() Odpowiednia powierzchnia matrycy, właściwa ogniskowa i mała odległość ustawiania ostrości sprawiają, że z prostych rzeczy można zrobić też małe dzieła sztuki. Nikon D500 + 16-80 mm f/2,8-4; par. eksp.: 1/250 s; ISO 200; f/8; f=80 mm
W Nikonie D500 jest nowa matryca formatu DX o rozdzielczości 20,9 mln typu CMOS, bez optycznego filtra dolnoprzepustowego (OLDF). Nikon D300S miał matrycę DX CMOS o rozdzielczości 12,3 mln pikseli. To spora różnica w rozdzielczości i bez wątpienia jest to jeden z ważniejszych argumentów zachęcających do zmiany D300S na nowszy model.
![]()
![]() Schemat systemu AF Nikona D5. Przy użyciu konwertera wszystkie 153 punkty AF są aktywne dla jasności większej/równej f/5,6.
W Nikonie D500 zastosowano znany z modelu D5 [8] system AF Multi-CAM 20K ze 153 polami AF (99 pól jest krzyżowych). Zwiększony, w stosunku do D300S (-1 do 19 EV), zakres pracy systemu AF rozpoczyna się teraz od -4 EV w przypadku pola centralnego i od -3 EV w przypadku pozostałych pól. W praktyce zatem korzystanie z systemu AF jest możliwe nawet przy bardzo słabym świetle oraz podczas fotografowania obiektów o niskim kontraście. Przy obiektywach o jasności między f/5,6, a f/8 system wykorzystuje 37 pól AF, w tym 25 krzyżowych, a przy ciemniejszych obiektywach od f/8 jest to 15 pól AF, w tym 5 pól krzyżowych. System AF Nikona D500 wypełnia polami AF niemal cały obszar kadru co umożliwia zdecydowanie skuteczniejsze śledzenie poruszających się obiektów w całym kadrze nawet przy częstotliwości 10 kl./s.
![]() System AF Nikona D500 umożliwia skuteczne śledzenie poruszających się obiektów w całym kadrze nawet przy częstotliwości 10 kl./s. Przy tej wartości aparat, podobnie jak w D5, zapisuje do 200 skompresowanych plików RAW (79 nieskompresowanych) w serii. Dla jpeg-ów jedynym ograniczeniem jest pojemność kart.
Przy tej częstotliwości aparat, podobnie jak w D5, zapisuje do 200 skompresowanych plików RAW (79 nieskompresowanych) w serii. Dla jpeg-ów jedynym ograniczeniem jest pojemność karty. Wysoką sprawność systemu AF w D500 udało się uzyskać w dużej mierze za sprawą zastosowanego nowego procesora przetwarzania obrazu EXPEED 5 (model D300S miał procesor EXPEED) oraz elementu pomiarowego RGB ze 180 tys. pikseli (3D Color Matrix). Nowy czujnik RGB dodatkowo zwiększa skuteczność zaawansowanego systemu rozpoznawania scenerii, a dostępna podczas fotografowania funkcja redukcji migotania zmniejsza rozbieżności ekspozycji nawet w przypadku migoczących źródeł światła.
![]()
Nikon D500 ma bardzo szeroki zakres czułości - od ISO 100 do ISO 51 200, z możliwością zwiększenia jej o wartości Lo 1 (odpowiadającej czułości ISO 50) i do Hi 5 (odpowiadającej czułości ISO 1,640 mln). Zakres czułości przy D300S ogranicza się do przedziału od ISO 200 do ISO 3200 z możliwością rozszerzenia do ISO 100 i ISO 6400. Czas otwarcia migawki, jak przystało na model profesjonalny zaczyna się od 1/8000 sekundy. Za możliwości fotograficzne przyznajemy 6 punktów.
![]()
![]() Zaszumienie obrazu w Nikonie D500 z wyłączoną redukcją rośnie dość szybko wraz ze wzrostem czułości ISO.
Zaszumienie obrazu w Nikonie D500 z wyłączoną redukcją rośnie dość szybko wraz ze wzrostem czułości ISO. Pierwsze oznaki widać już przy ISO 800, choć trzeba zaznaczyć, że szum wtedy nie jest uciążliwy. Przy ISO 12 800 zaczyna pojawiać się kolorowy szum chrominancji, który staje się coraz bardziej wyraźny wraz z podwyższaniem czułości ISO. Przy ISO 102 400 zaczynamy zauważać spory zanik szczegółów. Do zdjęć powyżej tej wartości komentarz jest zbędny, każdy z Państwa sam wyrobi sobie zdanie na ten temat obserwując przykładowe zdjęcia…
data dodania: 15-12-2020
godzina dodania: 15:30
odsłon: 12354
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Samyang AF 85 mm f/1,8 P FE Samyang AF 85 mm f/1,8 P FE, portretowy teleobiektyw stałoogniskowy, który równoważy wyrazistą jakość obrazu z imponującą poręcznością. Zapoznaj się z informacją prasową i zobacz dane techniczne obiektywu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||