testowe Canon czy Nikon 70-200 mm f/2,8 - pełny test opublikowany w FK 5/2010
ciąg dalszy...
![]()
Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM – układ optyczny. Żółtym kolorem zaznaczono elementy wykonane ze szkła ED, a pomarańczowym soczewkę fluorytową.
AF-S Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II jest optycznie skonstruowany inaczej niż jego poprzednik: 21 soczewek w 16 grupach, w tym 7 ze szkła ED (stara wersja: 21 soczewek w 15 grupach, w tym 5 ze szkła ED). W drugiej wersji dodano powłoki nanokrystaliczne, poprawiające kontrast i redukujące odbicia światła i blikowanie. Przysłona jest nadal 9-listkowa i pracuje w zakresie od f/2,8 do f/22. Bez zmian pozostała także minimalna odległość ustawiania ostrości – 1,4 m (chociaż w starej wersji 1,4 m było możliwe tylko przy ręcznym ustawianiu ostrości; w trybie AF ograniczenie stanowiło 1,5 m). Celem zmian konstrukcji optycznej była redukcja winietowania i poprawienie ostrości brzegowej, szczególnie przy ogniskowej 200 mm oraz przy zdjęciach z bliska; bo to właśnie winietowanie, miękkość obrazu na brzegach, pogorszenie jakości przy najdłuższej ogniskowej i z bliska uważano za wady starej konstrukcji. Poprawa jest widoczna, ale odbywa się pewnym kosztem; otóż przy zdjęciach z bliska nowa wersja znacznie skraca ogniskową i nie umożliwia tak ciasnego kadrowania jak stara. Więcej na ten temat napisaliśmy w części „Skracanie ogniskowej”.
![]()
AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II – układ optyczny. Żółtym kolorem zaznaczono elementy wykonane ze szkła ED.
Test Testowanie obiektywu w izolacji nie daje odpowiedniego punktu odniesienia. Aby umieścić jakość AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/ 2,8G ED VR II w kontekście, przetestowano go w grupie z obiektywami o podobnych parametrach. Porównano go z poprzednią wersją, czyli AF-S VR Zoom-Nikkorem 70-200 mm f/ 2,8G IF-ED, oraz z dwoma wersjami jego odpowiednika w systemie Canona: Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM oraz Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Test porównawczy wszystkich obiektywów dotyczy dystorsji, rozdzielczości, aberracji chromatycznej, winietowania, zdjęć pod światło i został wykonany w dużym studio przy wykorzystaniu oświetlenia błyskowego i zmodyfikowanej tablicy testowej Vuzort (rozdzielczość, dystorsja).
![]()
Nikon D700 + Nikkor 70–200 VR II. Par. eksp.: 1/400 s, ISO 200, f/5, f=200 mm. Pełny kadr. Plik w pełnej rozdzielczości >>>
![]()
Nikon D700 + Nikkor 70–200 VR II. Par. eksp.: 1/400 s, ISO 200, f/5, f=200 mm. wycinek 100%.
Rozdzielczość Wszystkie obiektywy są na wysokim poziomie, chociaż nie dorównują stałogniskowym teleobiektywom, przy czym widać, że nowe wersje są lepsze od starych. Różnica jest szczególnie widoczna w przypadku Canona. W przypadku Nikkorów osiągi prawie wszędzie poprawiono, ale nie są to różnice znaczące. Tak czy inaczej, rozrzut między osiągami najsłabszymi (Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM; środek: 55 linii, brzeg: 45 linii) a najlepszymi (AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II; środek: 65 linii, brzeg: 55 linii) wynosi zaledwie 10 linii na milimetr. Mamy zatem do czynienia ze zmianami ewolucyjnymi, a nie rewolucyjnymi (oceny na końcu).
![]()
Wykresy słupkowe prezentujące rozdzielczość testowanych obiektywów: Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS USM, Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED, AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II
Dystorsja Wszystkie testowane obiektywy mają niską dystorsję, przy czym typowe jest to, że obydwa Canony mają beczkowatą przy ogniskowych 70 i 100 mm, a poduszkowatą przy 135 i 200 mm; natomiast Nikkory mają beczkowatą przy 70 mm, a poduszkowatą przy 105, 135 i 200 mm. Ogólnie obydwa obiektywy Canona są nieco lepsze od Nikkorów, ale są to różnice niewielkie. Nikony otrzymują w tej konkurencji po 5,5, a Canony po 6 punktów.
![]()
Wykres prezentujący dystorsję testowanych obiektywów.
data dodania: 31-10-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 47675
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco Mam Nikkora VR II i to jest moje ulubione szkło mimo że body to dx.
Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych, w e-kiosku od 12 listopada. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć :). A w środku... ![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||