testowe ![]() TEST Nikkor Z 14-24 mm f/2,8 S - szeroki jasny zoom - test z Foto-Kuriera 12/20![]() Szerokokątne zoomy to często pożądane obiektywy. Można za ich pomocą fotografować m.in. szerokie plany oraz tworzyć świadome przerysowania. Do tego, jeśli mają duży otwór względny to umożliwiają uzyskiwanie nieporuszonych ujęć „z ręki” w trudnych warunkach oświetleniowych. Zapraszamy do lektury testu ciekawego, jasnego, szerokokątnego zoomu Nikkor Z 14-24 mm f/2,8 S.
![]() Nikon Z 6II + Z 14-24 mm f/2,8 S; par. eksp.: 1/1250 s; ISO 4000; f/6,3; f=14 mm; fot. K. Patrycy.
Mechanika i ergonomia
![]()
Testowany model ma uszczelnione wszystkie ruchome części tubusu [1]. Bagnet obiektywu wykonany ze stopu aluminium otacza styki komunikacyjne (11 sztuk). Na zewnętrznej stronie bagnetu umieszczona jest uszczelka zapobiegająca przedostawaniu się zanieczyszczeń. Korpus wykonany jest ze stopu metali i wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Tuż za bagnetem jest mała, biała kropka [2] ułatwiająca odpowiednie zamocowanie obiektywu do aparatu i przełącznik trybu ustawiania ostrości [3].
![]()
Dalej jest 11-milimetrowy, radełkowany, konfigurowalny pierścień [4], do którego można przypisać: zmianę przysłony sterowanej elektronicznie (ustawienie domyślne), kompensację ekspozycji, zmianę czułości ISO lub nie przypisywać żadnych zadań. Tuż za nim umieszczone są przyciski: konfigurowalny L-Fn [5] (do którego można przypisać szereg funkcji) oraz DISP [6], służący do zmiany wyświetlanych informacji (ogniskowa, przysłona, odległość ustawienia ostrości) na ekranie OLED [7] znajdującym się obok.
![]()
Następnie jest 28-milimetrowy pierścień zmiany ogniskowej [8], z czego ok. 21 mm zajmuje gumowane radełkowanie ułatwiające obrót i zabezpieczające przed ześlizgiwaniem się palców z obiektywu. Na pierścieniu są znaczniki ogniskowych [9], podczas zoomowania przednia soczewka wysuwa się, ale nie wychodzi poza obrys obiektywu, dzięki temu nie zmienia on zewnętrznych wymiarów. Ostatni pierścień [10] (17 mm) służy do ustawiania ostrości w trybie ręcznym. Wspomniane pierścienie poruszają się płynnie, stawiają należyty opór, ten od zmiany ogniskowej zatrzymuje się po wybraniu skrajnych wartości. Pierścień od zmiany ostrości nie stawia żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej lub maksymalnej wartości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek wskazujący, gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Nikkor Z 14–30 mm f/4 S ma możliwość doostrzania po ustawieniu ostrości przez system AF.
![]()
![]()
![]()
![]()
Jedna standardowa [11], druga umożliwiająca montaż filtrów o średnicy 112 mm [12]. Dekielek zakrywający LC-K104 nie jest okrągły, lecz owalny [13], a LC-Z14-24 ma dopasowane do obiektywu wyżłobienia [14]. Owalność pierwszego i wyżłobienia drugiego utrudniają szybki montaż szczególnie wtedy, gdy jest dość ciemno, ale poprawiają mocowanie osłony na obiektywie. Jednak trzeba przyznać, że dodatkowa osłona z możliwością montowania filtrów to dobre rozwiązanie. Większość szerokokątnych zoomów nie ma możliwości korzystania z filtrów. Za mechanikę i ergonomię przyznajemy 5,75 pkt.
data dodania: 07-04-2021
godzina dodania: 00:01
odsłon: 12630
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - V etap pt. "Poza Miastem" za nami - etap VII - zgłoszenia tylko do 15 września Liga Foto-Kuriera 2025 ma atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 6. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap ma tytuł "Detal w krajobrazie", a ostatni dzień przyjmowania zgłoszeń mija 15 września o północy. ![]() Fujifilm Digital Output Film - diapozytyw do kopiowania zbiorów elektronicznych Fujichrome Digital Output Film jest to odwracalny materiał barwny o czułości ISO 100 i nie jest przeznaczony do tradycyjnej fotografii. Pozwala na otrzymanie slajdów ze zbiorów elektronicznych - tak więc należy używać go do naświetlarek filmów... ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |