testowe Sony a500 i a550 - druga faza "nalotu" rozpoczęta. Pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 10/2009ciąg dalszy...
Funkcja Quick AF Live View
Światło kierowane jest zarówno do czujnika AF, jak i do czujnika Live View, umożliwiając fotografowanie z wykorzystaniem systemu AF detekcji fazy. Zmiana położenia jednego z luster pentapryzmatu powoduje skierowanie światła do matrycy Live View. Używany jest ten sam czujnik AF.
Po raz pierwszy została zastosowana w modelach a300/a350. Umożliwia ustawienie ostrości z użyciem systemu detekcji fazowej, co możliwe jest dzięki zastosowaniu dodatkowej matrycy umieszczonej obok układu luster. W modelach a500 i a550 funkcja Quick AF Live View jest ponadto wyposażona w opcję Face Detection (wykrywanie twarzy), która pomaga ustawić ostrość na twarzach oraz dobiera parametry ekspozycji i balans bieli w celu uzyskania wyraźnych zdjęć osób (np. portretów) z naturalnym odcieniem skóry. Kolejną funkcją udostępnioną po raz pierwszy w lustrzance Sony, a znaną wcześniej z aparatów kompaktowych Cyber-shot™, jest Smile Shutter (funkcja rozpoznawania uśmiechu). Wykrywa ona twarze w trybie Live View, automatycznie zwalniając migawkę w momencie gdy fotografowana osoba się uśmiechnie.
Manual Focus Check Live View
Aparaty wyposażone są w dwa systemy Live View; użytkownik może wybrać system Live View odpowiedni do sytuacji zdjęciowej!
To nowy tryb w lustrzankach Sony. Umożliwia, podczas wykonania zdjęcia w trybie Live View, precyzyjne skomponowanie ujęcia w trybie ręcznego ustawiania ostrości (M). W tym trybie podnosi się lustro, a obraz sczytywany jest przez całą powierzchnię matrycy CMOS. Widzimy wtedy na ekranie LCD 100% tego, co „widzi” matryca. W tym momencie możemy ustawiać ostrość jedynie ręcznie. W celu dokładniejszego jej ustawienia możemy skorzystać z przycisku powiększania. Przyciśnięcie go po raz pierwszy powoduje, że obraz powiększa się 7×, a na ekranie LCD pojawia się pomarańczowa ramka, która za pomocą klawiszy funkcyjnych koła wyboru funkcji, znajdującego się na prawo od ekranu LCD, może być przesuwana w dowolnym kierunku. Ponowne wciśnięcie przycisku powoduje wzrost powiększenia do 14×, a obraz zajmuje wtedy całą powierzchnię ekranu LCD.
Tryb HDR Dotychczas, aby otrzymać plik o rozszerzonej dynamice HDR (High Dynamic Range) należało ustawić aparat na statywie i dokonać przeważnie trzech naświetleń: poprawnie naświetlone, prześwietlone i niedoświetlone. Następnie takie pliki kopiować do komputera, a tam za pomocą specjalnego oprogramowania, łączyć je w jeden obraz o nowej, znacznie szerszej dynamice. Firma Sony postanowiła zmodyfikować i wykorzystać również w lustrzankach funkcje łączenia zdjęć stosowaną w kompaktach (np. HX1 i WX1) i w ten sposób wymyślono nowy tryb rejestracji zwany HDR.
Różnice pomiędzy funkcjami DRO oraz Auto HDR. W przypadku funkcji Auto HDR występują mniejsze szumy obrazowe.
Najprościej rzecz ujmując: aparaty a500 i a550, po załączeniu tego trybu analizują rozpiętość tonalną fotografowanej sceny, a następnie wykonują dwa zdjęcia o różnym czasie ekspozycji (różnica do 3 EV). Następnie wykorzystują zaawansowane algorytmy łączenia i optymalizacji, scalając w ciągu ok. 2 sekund dwa kadry. Korygują przy tym wszelkie rozbieżności między ujęciami. Funkcja ta działa tylko z plikami typu JPEG. Gdy wybierzemy tryb Auto HDR, to aparat automatycznie naświetli dwa zdjęcia i je połączy. Maksymalna różnica w ekspozycji może wynosić 3 EV. Zaawansowani i bardziej kreatywni fotografujący mogą skorzystać z trybu zwykłego HDR-a, sami dobierając różnicę w stopniu prześwietlenia. Mają do wyboru 5 pozycji: 1; 1,5; 2; 2,5 oraz 3 EV. Bardziej kreatywni i świadomi fotografujących mogą podczas fotografowania połączyć tryb HDR z korekcją ekspozycji. I tak np. ustawiając korektę na –1 EV i uruchamiając tryb HDR z pozycją +2,5 EV spowodujemy, że aparat naświetli dwa obrazy: pierwszy na –1 EV, a drugi na +1,5 EV, odpowiednio łącząc je w jeden plik.
Bez HDR
Auto HDR
Na zdjęciu jeden z uczestników Air Show w Radomiu. Przy fotografowaniu osób z użyciem funkcji HDR trzeba poprosić
fot.: K. Patrycy
data dodania: 08-09-2011
godzina dodania: 09:27
odsłon: 25819
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Test Tamrona 70-180 mm f/2,8 Di III VC VXD G2 9 sierpnia 2023 roku Tamron poinformował o zamiarze wprowadzenia na rynek drugiej generacji zmiennoogniskowego obiektywu Tamron 70-180 mm f/2,8 z wbudowaną stabilizacją VC i z mocowaniem Sony E. W kwietniu obiektyw zawitał do naszej redakcji, dzięki czemu mogliśmy przyjrzeć mu się nieco bliżej. Do testu wykorzystywaliśmy aparaty Sony A7 III oraz Sony A7C R. Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą CES Innovation Award. Sony FE 16-25 mm f/2,8 G 6 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała kompaktowy, lekki, szerokokątny zoom o jasności f/2,8 mniejszy od innych, a równie dobry jak pozostałe. Ten zmiennoogniskowy obiektyw szerokokątny ma stałą jasność f/2,8 w całym zakresie ogniskowych, o... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |