testowe Minolty serii XD - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 2/1994
Trzon tej niewielkiej - choć o ogromnym dla rozwoju techniki produkcji aparatów fotograficznych znaczeniu rodziny, stanowi Minolta XD-7. Wchodząc na rynek w lutym 1978 roku była to pierwsza na świecie kamera posiadająca jednocześnie automatykę czasu i przysłony, a także możliwość pracy programowanej. Ponadto aparat dysponował pełnym manualem. Wyposażona w nowoczesny system komputerowy, lekka i cicha w działaniu, była czymś wyjątkowym na ówczesnym rynku.
Minolta XD-7 ![]() Minolta XD-7 posiada elektronicznie sterowaną, metalową migawkę o przebiegu pionowym z czasami otwarcia od 1 do 1/1.000 sek w każdym trybie, chociaż nasz model redakcyjny "trzyma" w preselekcji przysłony czasy do 7 sek. Jedną z wielu cech profesjonalnego sprzętu jest możliwość zastosowania czasu mechanicznego w przypadku, gdy wyczerpią się nam baterie. Minolta XD-7 posiada taką możliwość. Przełączając pokrętło nastawienia czasów otwarcia migawki w położenie 0 otrzymujemy mechaniczne wyzwolenie migawki przy czasie 1/100 sek. Czas B (Bulb) realizowany jest także w sposób mechaniczny. Najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową (oznaczenie X) wynosi 1/100 sek i podczas współpracy z fleszem może być zamiennie stosowany z czasem mechanicznym. ![]() Muszę stwierdzić, że stosując jako czas synchronizcji czas 1/125 sek. nastawiany pokrętłem czasów, otrzymuje się poprawne, całkowite naświetlenie klatki negatywu, stąd można również używać tego nieco krótszego czasu. Systemy ekspozycji Ręczny M Zmiana położenia przełącznika trybu pracy w położenie M pociąga za sobą zmianę rodzaju informacji w celowniku, co zostanie omówione za chwilę. Następnie fotografujący nastawia ręcznie dowolną wartość czasu i przysłony. W celowniku otrzymuje informację o proponowanym przez kamerę czasie ekspozycji dla ustawionej wcześniej przysłony. Preselekcja przysłony A Fotografujący nastawia dowolną wartość przysłony i przesuwa przełącznik trybu pracy w położenie A. Kamera informuje w celowniku o dobranym czasie ekspozycji. Preselekcja czasu S Fotografujący nastawia tryb S oraz wybrany przez siebie czas otwarcia migawki. Przysłonę nastawia na maksymalną wartość oznaczoną w obiektywach typu MD kolorem zielonym. Aparat dobiera odpowiednią w danych warunkach przysłonę a o jej wartości informuje w celowniku. W rozwiązaniu tego typu automatyki Minolta poszła znacznie dalej niż inne w owym czasie firmy. Zaopatrzyła swój najnowszy model w system Automatycznej Kompensacji Czasu (ASC), który jeżeli zaistniały warunki naświetleniowe wykraczające - przy nastawionym czasie migawki - poza zakres dostępnej w obiektywie skali przysłon, zmieniał jego wartość umożliwiając tym samym poprawne naświetlenie klatki. System ASC był więc pierwszym krokiem w poszukiwaniu automatyki programowanej w dzisiejszym tego słowa znaczeniu.
Automatyka programowana ![]() Tak więc podczas pracy w automatyce czasu (preselekcja przysłony) w wizjerze mamy po prawej stronie informację o dobranym czasie, a pod okienkiem celownika wartość nastawionej przysłony. Podczas pracy w automatyce przysłony (preselekcja czasu) w odpowiednich miejscach mamy informację o wartości dobranej przez automatykę kamery przysłony oraz w odsłoniętym teraz okienku pod celownikiem wartość nastawionego czasu. Dodatkowo, w okienku z podglądem optycznym przysłony możemy sprawdzić czy pracując w tym trybie prawidłowo nastawiliśmy przysłonę na największą jej wartość. Podczas stosowania manualu informacja obejmuje nastawiony czas i przysłonę oraz na skali pionowej - proponowany przez kamerę czas. Skalę przysłon i czasów stanowią przezroczyste liczby umieszczone na czarnym obrzeżu kadru. Obok każdej z wartości znajduje się odpowiadająca jej dioda LED. Skala przysłon obejmuje zakres od f/1.4 do f/32. W celowniku widoczny jest także symbol prześwietlenia i niedoświetlenia. Nastawienie czasu synchronizacji X, czasu mechanicznego 0 czy czasu B jest sygnalizowane w celowniku zapaleniem się diody-strzałki symbolizującej prześwietlenie. Sam celownik jest bardzo jasny dzięki zastosowaniu przez Minoltę po raz pierwszy w swych kamerach optycznego rozjaśnienia celownika systemem Acute Matte nadającym specjalną strukturę powierzchni matówki. Pozwoliło to na wzrost jasności obrazu aż o 50% w stosunku do matówek konwencjonalnych. Technologia ta była kontynuowana w modelach serii XG, a obecnie w Minoltach serii X. Uzyskanie jasnego i kontrastowego obrazu na matówce sprawia, że nastawianie ostrości odbywa się szybko i nie nastręcza trudności. Obiektywy Wszystkie obiektywy Minolty oznaczone symbolem MD umożliwiają pracę we wszystkich trybach automatycznych i ręcznym. Są to obiektywy Minolta MD i Rokkor MD. Obiektywy Rokkor MC umożliwiają pracę w preselekcji przysłony oraz w manualu. Obiektywy Auto Rokkor umożliwiają również pracę w preselekcji przysłony i manualu, z tym że pomiaru dokonuje się przy przysłonie roboczej. Pozostałymi cechami świadczącymi o profesjonalnym przeznaczeniu kamery tu opisywanej jest solidna, bardzo wytrzymała obudowa oraz metalowe podzespoły znajdujące się w jej wnętrzu. Nasz redakcyjny model po kilkunastu latach użytkowania nie wykazuje odchyłek w wartościach nastawionych ręcznie czasów ekspozycji. Od początku migawka działa z niezwykłą precyzją, co kilkukrotnie sprawdzaliśmy przy pomocy oscyloskopu. Ciąg dalszy na następnej stronie...
data dodania: 17-09-2010
godzina dodania: 22:59
odsłon: 20417
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||