testowe Nikon D60 - kolejna modyfikacja
Gdy Nikon oficjalnie ogłosił rozpoczęcie produkcji nowego modelu amatorskiej lustrzanki cyfrowej (D60), dość dużo wiadomo już było na temat jego najgroźniejszego konkurenta–EOS-a 450D. Wspomniane modele mają sporo różnic, z których niektóre świadczą na korzyść Nikona, a inne – Canona.
![]()
Już przy oficjalnej inauguracji nowego modelu, nadając mu oznaczenie D60, Nikon ustawił go w hierarchii pomiędzy będącymi w aktualnej ofercie D40x a D80, co wydaje się najbardziej trafne.
Budowa zewnętrzna
Przyglądając się korpusom serii D40/40x, oraz nowemu D60, wydaje się, że ma się do czynienia z dokładnie tym samym modelem aparatu. Zarówno gabaryty jak i masa tych korpusów są identyczne (126×94×64 mm, a masa 495 g), a wszystkie detale i elementy sterujące są niemal identyczne. Jedynymi wyraźnymi różnicami pomiędzy nowym D60 a serią D40/40x jest zmiana tabliczki z oznaczeniem modelu oraz obecność dwóch dodatkowych okienek pod okularem wizjera.
![]()
Przetwornik obrazowy Zdecydowano się na zastosowanie w D60 prawdopodobnie tego samego przetwornika obrazowego, który znają użytkownicy D80, czy D40x. Jest nim detektor wykonany w technologii CCD formatu APS-C (23,6×15,8 mm) i liczbie efektywnej pikseli 10,75 mln. Pozwala to na rejestrację obrazów z maksymalną rozdzielczością 3872×2592 pikseli, co odpowiada powiększeniom w formacie 32,8×21,9 cm przy 300 dpi. To znacznie przekracza potrzeby nawet zaawansowanych fotoamatorów, a obecność sprawdzonego „w boju” przetwornika obrazowego nie grozi niespodziewanymi rozczarowaniami.
![]() W aparacie zastosowano specjalny kształt komory lustra z systemem mikrokanalików. Przeciwdziała to osadzaniu się zanieczyszczeń na powierzchni elementu CCD.
Układ został wyposażony w zintegrowany filtr IR i dolnoprzepustowy (odcinający wyższe częstości przestrzenne, zapobiegając powstawaniu artefaktów przy rejestracji cyfrowej obrazu). Ponieważ to właśnie osadzające się na tym elemencie drobiny kurzu i pyłu są powodem powstawania nieestetycznych i niekorzystnych elementów w obrazie, konstruktorzy w D60 zastosowali układ eliminacji tych niedogodności. Jego działanie polega na wprowadzaniu płytki filtra w drgania (o czterech różnych częstotliwościach), powodując strząsanie zanieczyszczeń z jego powierzchni. To rozwiązanie niegdyś było unikatowym atutem Olympusa, teraz coraz częściej jest stosowane w aparatach innych producentów, w tym także Nikona.
![]()
W modelu D60 zastosowano dodatkowo specjalnie zaprojektowany kształt komory lustra, tworzący u jego podstawy system mikrokanalików. Dzięki temu powstały przy ruchu zwierciadła przepływ powietrza wewnątrz komory zrealizowany jest tak, by strumień skierowany był w kierunku od powierzchni przetwornika – nie pozwalając tym samym na wdmuchiwanie podczas fotografowania zanieczyszczeń mogących osadzać się na powierzchni filtra.
![]()
data dodania: 18-02-2008
godzina dodania: 12:36
odsłon: 10982
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||