testowe Nikon F-801 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 3/1991
ciąg dalszy...Z uwagi, że Nikon F-801 jest przeznaczony dla zaawansowanych amatorów firma zrezygnowała z wprowadzenia pomiaru typu spot - stosowanego przez zawodowców a ograniczonego tylko do małego wycinka pola powierzchni. W aparacie zastosowano pamięć, z której fotograf korzysta jeżeli chce dokonać pomiaru w/g określonego fragmentu motywu. Wyniki pomiaru służą do ustawienia warunków ekspozycji. W Nikonie F-801 automatyka programowania ma dwa programy: - dla obiektywów długoogniskowych - dla obiektywów normalnych Wprowadzono także rozwiązanie zwane „Program Shift” , gdzie fotograf ma możliwość przesuwania ręcznego przebiegu programu (przy prawidłowym naświetleniu). Oprócz wyżej wymienionych możliwości istnieje także automatyka przysłony z preselekcją czasu i automatyka czasu z preselekcją przysłony. Ciekawym rozwiązaniem w Nikonie F-801 jest celownik oznaczony symbolem (HP). Ma on tak skonstruowany układ optyczny, że pełne pole obrazowe można obserwować z odległości 19 cm co jest rzeczą ważną dla osób noszących okulary. Konstruktorzy firmy przewidzieli w Nikonie trzy rodzaje matówek (typ B, E, J). Pierwsza z naniesioną siatką umożliwia fotografowanie przedmiotów geometrycznych takich jak kwadraty i prostokąty, druga z krążkiem mikrorastra umożliwia nastawienie ostrości ręcznie, trzecia stanowi standartowe wyposażenie aparatu. Ważną rzeczą w Nikonie F-801 jest możliwość stosowania oprócz obiektywów z symbolem AF innych obiektywów od poprzednich modeli (niektóre z nich za pośrednictwem AF konwertera TC-16A). Praca z fleszem Najkrótszy czas synchronizacji z lampą w Nikonie F-801 wynosi 1/250s (przy rozpiętości naświetlania bez lampy: 30-1/8000s +B). Flesz SB-24 przeznaczony do współpracy ma reflektor obrotowy i przechylny z samoczynnym dostosowaniem się kąta rozsyłu światła do ogniskowej obiektywu (od 24 do 85 mm). Firma wprowadziła dwie możliwości synchronizacji błysku: -na pierwszą lamelę migawki, gdzie błysk flesza następuje w momencie gdy krawędź pierwszej lameli już całkowicie odsłoniła pole obrazowe (a krawędź drugiej nie zaczęła się zasłaniać) -na drugą lamelę migawki, gdzie błysk flesza następuje przed momentem gdy druga lamela zaczyna zasłaniać pole obrazowe. Drugi sposób synchronizacji powoduje powstanie efektu ruchu, nieosiągalnego w pierwszym przypadku. Konstruktorzy firmy przewidzieli transport filmu tak jak wsteczne przewijanie w Nikonie F-801 przy pomocy silnika elektrycznego. Zdjęcia można wykonywać pojedynczo i seryjnie z częstotliwością od 2 do 3.3 kl./sek (w zależności od poruszającego się obiektu). Wyposażenie dodatkowe: oprócz lampy SB-24 (i innych np. SB 20, SB 23, SB 16B,SB 22) firma poleca ścianę tylną MF-21, której funkcje są bardzo rozbudowane: od naświetlenia daty do sterowania aparatem (np. przy preselekcji nastawienia ostrości obrazu). Tylna ścianka może uruchamiać aparat w określonych odstępach czasu i dokonywać długotrwałych naświetleń. Wnioski: krąg odbiorców Nikona F-801 to zaawansowani bogaci amatorzy. Cena aparatu jest dość wysoka i wynosi: z zoomem 3.3-4.5/35-70, lampą SB-22 ok. 1760 DM. Nikon wypuścił nową wersję aparatu oznaczoną symbolem F-801S w którym wersję poprzednią rozszerzono o pomiar światła spot.. ARW data dodania: 01-07-2010
godzina dodania: 01:30
odsłon: 32475
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||