testowe Pierwsze opisy/nowości
Canon EOS IX - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 6/1997
O jego istnieniu wiadomo było znacznie wcześniej, lecz do Photokiny 1996 eksperci od marketingu Canona ukrywali szczegóły. Rosła pobudzana przeciekającymi do prasy informacjami fala spekulacji na jego temat. Już nawet było wiadomo jak będzie wyglądał, ale nadal tylko nieliczni znali jego możliwości. Aż wreszcie pojawił się... Canon EOS IX.
Zenza Bronica S2 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 4/1997
Przedmiotem naszego zainteresowania będzie jeden z aparatów o wdzięcznej nazwie “Zenza Bronica S2. Jest to mechaniczna lustrzanka jednoobiektywowa o wymiarze kadru 6 x 6 cm przeznaczona dla zawodowych fotografów. Ma klasyczną, modułową koncepcję budowy. Wersja S2 zastapiła model Bronica S, który istniał na rynku od 1961 roku. Z kolei pod koniec lat sześćdziesiątych pojawiła się wersja S2A.
Minolta Vectis S-1 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 3/1997
"Only from the Mind of Minolta" – takie było hasło reklamujące Minoltę Vectis S-1 Minolta to pierwsza firma, która wypuściła na rynek lustrzankę w standardzie Zaawansowanego Systemu Fotograficznego. Prezentacja nowego modelu odbyła się w lutym 1996 roku na PMA Annual Convention and Trade Show w Las Vegas (Nevada, USA).
Sony a77 - nowsza wersja a700 (artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 9/2011)
Dopiero w 4 lata po premierze Sony a700 (6 września 2007) model doczekał się swojego, jakże odmiennego, następcy. 24 sierpnia światło dzienne uzyskała oficjalna informacja o pojawieniu się na rynku Sony a77. Czy dwie siódemki w nazwie okażą się szczęśliwymi dla nowego aparatu typu SLT? Na to pytanie w tej chwili nie możemy jeszcze odpowiedzieć, ale bez wątpienia wielu dotychczasowych posiadaczy modelu a700 z chęcią zapozna się z pierwszym opisem tej nowej konstrukcji typu SLT.
Nikon F2 - osprzęt
Przedstawiony światu we wrześniu roku 1971 Nikon F2 okazał się być godnym następcą modelu F. Przez wielu fotografów był i jest uważany, nie bez racji, za najlepszą manualną lustrzankę wszechczasów. Jeżeli byliśmy lub jesteśmy właścicielem Nikona F2 i zachodzi pytanie co dalej. Do wyboru jest bogaty osprzęt: motory, przystawka DS-1, przystawka DS-2 itd..
Nikon F2 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 1/1997
Przedstawiony światu we wrześniu roku 1971 Nikon F2 okazał się być godnym następcą modelu F. Przez wielu fotografów był i jest uważany, nie bez racji, za najlepszą manualną lustrzankę wszechczasów. W latach 70. był to aparat praktycznie bezkonkurencyjny, równać się z nim mógły tylko Canon F-1 i Minolta XM.
Nikon Pronea 600i 11/1996 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/1996
W połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pojawił się APS. Niektórzy sądzili, że nowy system będzie nadzieją fotografii – powstały nowe aparaty, filmy. Tak się jednak nie stało, już na początku tego wieku mocno rozwijała się fotografia cyfrowa. Wyparła ona APS i system ten jak wiele rozwiązań odszedł do lamusa. Pozostawił po sobie ciekawe konstrukcje. Jedną z nich jest Nikon Pronea 600i.
Leica R8 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 10/1996
Gdyby aparaty fotograficzne porównywać do samochodów, to z pewnością
kamerom Leiki należałoby przyporządkować firmę Rolls-Royce. Obydwóch
producentów wiąże niezawodność i precyzja działania ich urządzeń,
stosowanie sprawdzonych i niezbędnych rozwiązań, a tym samym duża
odporność na pojawiające się mody, przywiązanie do tradycji,
długowieczność, duży udział pracy ręcznej w całokształcie produkcji oraz
niezwykle wysoka cena.
Nikon F - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/1996
W latach 40-tych i 50-tych aparaty dalmierzowe zajmowały niczym nie zagrożoną czołową pozycję wśród wyposażenia wielu fotoreporterów na całym świecie. Reportaże z wojny w Korei fotografowane głównie Leicami i Contaxami zdawały się być dowodem, że nic więcej zawodowcom już nie trzeba. Nawet w Japonii firmy Canon (Hasna Kwanon) i Nikon (Nippon Kogaku Tokio) produkowały sporo modeli aparatów dalmierzowych. Profesjonalny Nikon SP był aparatem wyposażonym w znakomite obiektywy, niezłą gamę osprzętu, jako pierwszy na świecie w motor, i nic nie zapowiadało odejścia od tego typu konstrukcji.
Pentax MZ-10- artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 7/1996
Pod koniec 1995 roku odbyła się premiera Pentaxa MZ-5, a już pół roku poźniej firma oznajmia wypuszczenie drugiego aparatu w nowej linii MZ - Pentaxa MZ-10. Należą one do zupełnie nowej rodziny. Jej pierwszy przedstawiciel charakteryzuje się wyglądem oraz logiką operacyjną zbliżoną do uznanych modeli z lat 70-tych - Pentaxów serii M. Po dwudziestu latach, konserwatywni właściciele tych wysłużonych aparatów zastąpili je modelem o podobnej stylistyce, ale z nowoczesnymi możliwościami. Trochę inaczej sprawa przedstawiała się w przypadku Pentaxa MZ-10.
Nikon FE - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 5/1996
Nikon F-801s - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 4/1996
W 1996 roku Nikon F-801s nie był konstrukcja nową. Przeciwnie; obchodził wtedy szóste urodziny, co jak na kamerę z rodziny AF to już ładny wiek. Mimo to był jeszcze produkowany i sprzedawał się całkiem nieźle. "Osiemsetjedynka" pojawiła się równolegle z Nikonem F-4 jako jego mniejszy (ale równie inteligentny) brat, jako uzupełniający korpus dla zawodowców, lecz także dla zaawansowanych fotoamatorów.
Fotonex 4000SL - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 3/1996
Pietnaście lat temu firma Fujifilm jako jedyna rozpoczęła wytwarzanie pełnego asortymentu produktów do APS-u. W ofercie znalazły się nie tylko filmy, chemia, maszyny do obróbki materiałów światłoczułych, ale także aparaty fotograficzne. Jednym z nich był Fotonex 4000SL. To dobra konstrukcja, ale system APS mimo wsparcia reklamy i wydatkowania olbrzymich środków finasowych nie przyjął się.
Goerz Minicord – „Perła z lamusa” - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 3/1996
Związki kina z fotografią są tak wielowątkowe, że można by napisać na ten temat więcej uczonych rozpraw niż powstało na temat "Finnegans Wake" Jamesa Joyce'a i to być może równie ezoterycznych. Schodząc jednakże na poziom całkowitego banału nie da się nie zauważyć, że w latach dwudziestych tego stulecia fotografia "ukradła" kinu film 35 mm dając początek całkowitej rewolucji w sprzęcie i filozofii operowania nim.
Minolta 500si Super - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 1/1996
W ciągu dwóch lat od zaprezentowania modelu 700si, Minolta rozszerzyła serię si o trzy aparaty: 300si, 500si i 600si. Wszystkie one są uproszczonymi wersjami flagowej "siedemsetki". Jeśli chodzi o Minoltę 500si Super tj. o kształt, tryby pracy, układ przycisków i pokręteł sterujących oraz sposób obsługi to jest ona niemal identyczna z modelem 500si
Mercury II – „Perła z lamusa” - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 1/1996
„Okropność” to pierwsze słowo jakie przychodzi do głowy na widok aparatu Mercury II. Brzydki i niezgrabny Z pewnością tak. Wszystko w tym aparacie przeczy ideałom estetycznym jak i wymogom praktycznym. Wygląda jak głowa robota ze starych, niskobudżetowych filmów science-fiction a może jak papierośnica porośnięta gałkami i wypustkami.
Pentax MZ-5 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 12/1995
Pentax MZ-5 jest przykładem odejścia od charakterystycznej dla aparatów serii Z filozofii sterowania ekspozycją typu Hyper, która dawała niezwykłą elastyczność naświetlenia w trybie automatyki zaprogramowanej oraz ręcznego doboru parametrów. Zachowano ten sam system automatycznego nastawiania ostrości "SAFOX II" co w poprzednich modelach.
Ricoh XR-X 3PF - piękny epigon
Angielskie powiedzenie mówi, że piękno nie sięga głębiej niż grubość skóry (beauty is only skin deep) czyli, że jest powierzchowne. Jednakże są takie aparaty, którym piękny kształt nie przeszkadza być utalentowanymi maszynami do robienia zdjęć. Taki był choćby Canon T90. Taki okazuje się być wyraźnie zainspirowany wyglądem Canona Ricoh XR-X 3PF.
Robot Star – „Perła z lamusa” - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 10/1995
Wbudowane motory transportu filmu nie pojawiły się na rynku wczoraj. Zazwyczaj uważa się francuskiego producenta Derbie za jednego z pierwszych realizatorów idei wbudowania motorka do przesuwu filmu. Na początku lat dwudziestych XX wieku pół-aparat, pół-kamera filmowa Derby była wyposażona w takie urządzenie. Od tamtej chwili w różny sposób usiłowano rozwiązać kwestię zmotoryzowanego transportu filmu wliczając w to napęd przy pomocy cylindrów gazowych.
Nikkormat FT3 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 9/1995
W roku 1965, gdy Nikon F był na najlepszej drodze do stania się aparatem profesjonalnym numer 1 na świecie, wielu zawodowców oraz zapalonych amatorów odczuło potrzebę pojawienia się Nikona, który mógłby służyć jako drugi korpus - mniejszy i lżejszy a jednocześnie tańszy. Firma spełniajac to życzenie stworzyła serię aparatów Nikkormat. Wyprodukowany w 1977 roku FT3 to ostatni egzemplarz tego gatunku.
Akcesoria foto-wideo
Wydania Specjalne Foto-Kuriera w Fotoformie - wraca...
W drugiej połowie listopada 2025 r. Wydania Specjalne Foto-Kuriera, nadal dostępne w najlepszych salonach prasowych, pojawiły się też w najl...
Kaiser – „cyfrowy” duplikator sla...
Na rynku coraz więcej osób zainteresowanych jest możliwością kopiowania
slajdów w ramkach. Na przeciw temu zapotrzebowaniu wyszła...
Przenośna drukarka Canon Selphy QX20 w porównywarce
Zaprezentowana 1 października 2024 r. przenośna drukarka Canon SELPHY QX20, będącą bardziej zaawansowanym rozwinięciem poprzedniego modelu, jest w ...
Opublikowane
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótc...
Foto-Kurier 12/25 jest
już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło z...
Foto-Kurier w Fotoformie - wracamy do naj...
Od dziś
Foto-Kurier (ale nie tylko on, o czym wkrótce), nadal obecny w
najlepszych salonach prasowych, wraca również do&nb...
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||