testowe Fujifilm FinePix S100FS - filmy fotograficzne w cyfrówce
O wysokiej jakości barwnych materiałów odwracalnych, a w szczególności Velvii firmy Fujifilm, nikogo nie trzeba przekonywać. Teraz konstruktorzy przenieśli ich symulację do nowego modelu aparatu spod znaku Fuji o nazwie FinePix S100FS. Firma ta brak w swojej ofercie lustrzanek konsumenckich rekompensuje silną pozycją w segmencie zaawansowanych aparatów kompaktowych z wizjerem elektronicznym (EVF). A ten model może tę pozycję umocnić.
![]()
Przyjrzyjmy mu się bliżej
![]()
Aparat ten wykonany jest z dobrej jakości materiałów i wygodnie leży w dłoni, zarówno drobnej jak i większej, przy wymiarach zbliżonych do lustrzanki, tj. 133,4×93,6×150,4 mm, oraz ciężarze 918 g (bez baterii i karty).
Elementem rejestrującym FinePiksa S100FS jest nowo opracowany sensor Super CCD VIII HR typu 2/3 cala z 11,1 mln efektywnych pikseli, sterowany najbardziej zaawansowanym procesorem Fujifilm RP (Real Photo) III. To połączenie zaowocowało poprawą zakresu dynamicznego o 400%, jak ma to miejsce w topowym S5Pro, umożliwiając uchwycenie każdego niuansu jasnych barw i cieni nawet przy bardzo kontrastowych motywach. Użytkownicy mogą wybierać zakres dynamiki z opcji Auto, 100%, 200% lub 400%. Przy maksymalnej rozdzielczości aparat rejestruje zdjęcia o wymiarach 3840×2880 pikseli, przy stosunku boków 4:3 i 4032×2688 pikseli, przy tradycyjnie stosowanym w fotografii stosunku boków 3:2. Pozwala to na wykonanie wydruków o wymiarach odpowiednio: 24,4×32,5 cm lub 22,8×34,1 cm przy 300 dpi. Aparat wyposażony jest w podstawowe tryby ekspozycji (Auto, P, S, A, M), 14 programów tematycznych, 2 własne ustawienia oraz możliwość wprowadzenia symulacji 4 filmów (Provia, Velvia, Soft, Portrait). Przy pełnej rozdzielczości ekwiwalent czułości możemy wybrać z zakresu ISO 100-3200. Możemy zwiększyć go, jednak dzieje się to kosztem rozdzielczości, i tak z rozdzielczością 6 mln otrzymujemy 6400 ISO, a przy 3 mln 10000 ISO. Nośnikiem pamięci są karty xD lub SD/SDHC, umieszczane w tym samym zmodyfikowanym gnieździe. Dodatkowo możemy korzystać z ok. 25 MB pamięci wewnętrznej. Zdjęcia seryjne z pełną rozdzielczością możemy wykonywać z częstością 3 kl./s w serii do 3 zdjęć (RAW) lub 7 (JPEG). Zmniejszenie rozdzielczości rejestrowanych plików do 3 MP umożliwia zapis do 50 kadrów z częstością 7 kl./s. Aparat realizuje czasy ekspozycji w przedziale 1/4000–1/4 s (w zależności od trybu ekspozycji).
Model wyposażono w wysokiej jakości obiektyw Fujinon z 14,3-krotnym zoomem optycznym o zakresie ogniskowych 28-400 mm (ekwiwalent dla aparatu małoobrazkowego) o zmiennej wartości przysłony w zakresie 2,8-5,3. Przysłonę możemy przymknąć jedynie do wartości 11 dla całego zakresu ogniskowych. Obiektyw zbudowany jest z 13 soczewek skupionych w 10 grupach. Zawiera on element asferyczny i charakteryzuje się wysokim kontrastem i rozdzielczością. Zmiana ogniskowej odbywa się poprzez pierścień manualnego zooma, dzięki czemu kadrowanie jest bardzo precyzyjne i szybkie. Nie zużywa też sporej ilości energii. Aparat ma wbudowaną optyczną stabilizację obrazu, połączoną z wysokimi ekwiwalentami czułości. Minimalna odległość ostrzenia to ok. 50 cm przy szerokim kącie i ok. 2,5 m przy maksymalnej ogniskowej. Po włączeniu funkcji „Makro” odpowiednio 10 i 90 cm, a przy opcji „Super makro” możemy zbliżyć się do fotografowanego przedmiotu nawet na odległość 1 cm. Ogniskową możemy zwiększyć wykorzystując 2-krotny zoom cyfrowy. System autofocus w trudnych warunkach wspomagany jest diodą emitującą białe światło. Obiektyw wyposażono w bagnetową osłonę przeciwsłoneczną z okienkiem ułatwiającym regulację filtru polaryzacyjnego.
Uchylny ekran LCD TFT tego modelu o przekątnej 2,5 cala, czyli 6,4 cm, i rozdzielczości 230 tys. pikseli, ułatwia fotografowanie od dołu i od góry. Pokrywa on ok. 100% pola kadru.
![]()
Przy odtwarzaniu obrazów ekran umożliwia wyświetlanie mikrominiatur oraz przeglądanie zdjęć z częstością 10 kl./s. Wizjer elektroniczny LCD FLC – z możliwością korekcji dioptrycznej – ma przekątną 0,2 cala i rozdzielczości ok. 200 tys. punktów. Pokrywa on prawie 100% kadru.
W nowym modelu Fujifilm zastosowano system Rozpoznawania Twarzy drugiej generacji. Wysoko podnosząca się wbudowana lampa błyskowa przy ustawieniu ISO 800 doświetla kadr nawet do 7 metrów. Nową ciekawą funkcją jest „Multi Bracketing”, umożliwiający wykonanie 3 zdjęć ze zmianą parametru: zakresu dynamiki, symulacji filmu oraz ekspozycji. Dodatkowo mamy możliwość podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej poprzez sanki z gorącą stopką wyposażoną w jeden centralny styk. Daje to możliwość wykorzystania aparatu do pracy w studiu. Model ma menu w 17 wersjach językowych, w tym również polskiej.
S100FS zasilany jest akumulatorem Li-Ion NP-140 o pojemności 1150 mAh. Opcjonalnie dostępny jest zasilacz sieciowy AC-84.
![]() Z lewej strony pod klapką znajdują się gniazda zasilania, wyjścia A/V oraz USB 2.0 High-Speed.
![]() Z lewej strony pod klapką znajdują się gniazda zasilania, wyjścia A/V oraz USB 2.0 High-Speed.
Urządzenia zewnętrzne można podłączać przez wyjście AV (w standardzie NTSC/PAL) lub USB (2.0 High-Speed).
FinePix S100FS, dzięki nowym rozwiązaniom, polecany jest fotografom przyrodniczym, ale z pewnością również w innych dziedzinach się sprawdzi. Jest to produkt dla ludzi chcących mieć relatywnie duży aparat z dużymi możliwościami, ale z niewymienną optyką. Ponadto możliwość podłączenia przez gorącą stopkę zewnętrznej lampy otwiera przed użytkownikiem tego aparatu nowe perspektywy, m.in. pracy w studiu.
Piotr Hernik
zdjęcia pochodzą z mat. pras. Fujifilm Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze nr 5/2008 na str.51 data dodania: 03-12-2008
godzina dodania: 12:12
odsłon: 3994
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||