testowe TEST Canon EOS M50 II - nie tylko dla internetowych twórców - artykuł z Foto-Kuriera 6-7/21
Pierwsze wzmianki na temat Canona EOS M50 MII pojawiły się 14 października 2020 roku. Jednak dopiero w 2021 roku Canon zaprezentował oficjalnie w Polsce EOS-a M50 Mark II, następcę Canona EOS M50, który trafił do naszej redakcji w maju po to, żebyśmy na początku wakacji mogli podzielić się z Państwem uwagami na jego temat. Tam gdzie to będzie miało sens w teście odnosimy się do Canona EOS RP, który w wielu przypadkach przypomina pełnoklatkowego brata Canona EOS M50 II.
![]() Canon EOS M50 II + 55–200 mm f/4,5–6,3; par. eksp.: 1/200 s; ISO 100; f/6,3; f=200 mm; fot. K.Patrycy
Od zewnątrz, estetyka, ergonomia i intuicyjność obsługi
![]()
W górnej części korpusu znajdziemy 2 pokrętła: wyboru trybów pracy [1], zmiany parametrów ekspozycji [2] otaczający przycisk spustu migawki. Jest też wyłącznik główny aparatu w postaci dźwigni [3]. Są też dwa przyciski: nagrywania [4] i programowalny M-Fn [5]. Podczas testu do tego przycisku mieliśmy przypisaną funkcję ISO, ale można do niego przypisać też jedną z 35 innych funkcji. Możliwości przeprogramowania funkcji przypisanych do poszczególnych przycisków w aparacie jest naprawdę sporo. Aparat, a właściwie jego obsługę, można w praktyce mocno zindywidualizować.
![]()
![]()
Pomimo małych wymiarów korpusu wyprofilowany uchwyt z prawej strony jest dość daleko odsunięty od osi obiektywu co poprawia ułożenie aparatu w dłoni. Co prawda osoby mające duże dłonie i długie place nie będą miały zbyt wielkiego komfortu w trzymaniu tego aparatu, ale tzw. miniaturyzacja wymaga poświęceń. Dla tych osób ważne będzie jedynie to, że ten uchwyt po prostu jest. Pozostałym poprawi on ergonomię obsługi aparatu. Włącznik zasilania umieszczono po prawej stronie co jest dobrym i ergonomicznym rozwiązaniem.
![]()
Pojedyncze gniazdo karty SD, na której rejestrowane są zarówno filmy jak i zdjęcia umieszczone jest, podobnie jak w Canonie EOS RP, w dolnej części korpusu w komorze z akumulatorem [6]. Niestety nie jest ono odsunięte na tyle daleko od gwintu statywowego, żeby założenie płytki statywowej nie utrudniało zmiany karty lub akumulatora podczas fotografowania z ustawionym aparatem na statywie. Na pewno lepszym rozwiązaniem i wygodniejszym byłoby wstawienie tej karty np. w boku prawej części korpusu. W tylnej części korpusu jest, tak jak w RP, osadzony na przegubie ekran LCD co spotka się z uznaniem fotografujących i filmujących i co umożliwia zabezpieczenie ekranu podczas transportu.
![]() Tarnica (1346 m n.p.m.) we mgle. Ten najwyższy szczyt Bieszczad ma swój krzyż. pomimo olbrzymiej mgły system AF aparatu dał radę. fot.K.Patrycy
Przyciski sterujące w tylnej części korpusu rozmieszczone i oznaczone są logicznie, ale podczas fotografowania, tak jak w RP, wyraźnie daje o sobie znać brak mini joysticka wykorzystywanego m.in. do zmiany położenia punktu AF. To może być spory dyskomfort dla osób, które na co dzień posługują się pełnoklatkowym modelem Canona wyższej klasy, a szukają czegoś poręczniejszego na wakacje. Te osoby będą musiały nieco zmienić swoje przyzwyczajenia w obsłudze pochodzące z bardziej zaawansowanych modeli, ale dla początkujących ambitnych fotografujących nie będzie to wielką wadą. Nie można bowiem żałować braku czegoś, czego się nie doświadczyło. Aparat testowaliśmy m.in. z kitowym zoomem 15–45 mm f/3,5–6,3 IS STM i w zestawie z tym obiektywem (530 g) M50 II jest o ok. 170 g lżejszy od pełnoklatkowego RP z kitowym 24–105 mm f/4. Czy to duża różnica? To już muszą ocenić Państwo sami.
data dodania: 01-12-2021
godzina dodania: 09:00
odsłon: 11673
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||