testowe TEST / (Nie) Bezpieczne fotoarchiwum
Posiadacze aparatów cyfrowych wykonują ogromne ilości zdjęć, wierząc bezkrytycznie w bezkosztowość takiego postępowania, jak też bezkarność tworzenia nienaruszalnych zasobów archiwalnych wykonywanych najniższym kosztem – a więc na zapisywalnych płytach CD-R/RW lub DVD+/-R/RW. Okazuje się, że ta metoda archiwizacji nie zapewnia wystarczającego bezpieczeństwa – szczególnie w odniesieniu do pewniejszej metody tradycyjnej.
![]()
Kilka lat temu, gdy zaczynała się era fotografii cyfrowej, podstawową metodą archiwizacji zdjęć było wykonywanie odbitek i przechowywanie ich w albumach fotograficznych. Wraz z udomowieniem się techniki zapisu cyfrowego (i popularyzacji sprzętu komputerowego) znaczącą rolę w przechowywaniu domowych zbiorów fotograficznych zaczęła odgrywać metoda zapisu na nośnikach cyfrowych. Wśród najpopularniejszych i zarazem najtańszych, znajdują się zapisywalne płyty CD i DVD, lub twarde dyski HDD (w tym numerze skupimy uwagę na nośnikach typu CD, pozostałe dwie technologie przybliżymy w jednym z kolejnych wydań Foto•Kuriera).
Skrót CD pochodzi od angielskich słów Compact Disc (płyta kompaktowa). Podstawowymi nośnikami tego standardu są dyski o średnicy 12 i 8 cm (także inne, np. wielkości karty kredytowej). Po raz pierwszy dyski optyczne zastosowano do zapisu wideo w formacie VLP (Video Long Play). W 1982 roku dyski optyczne o średnicy 12 cm zastosowano do zapisu dźwięku (format CD-DA – CD – Digital Audio; Philips i Sony). W technice komputerowej dyski optyczne znalazły zastosowanie jako nośnik archiwizacji danych ok. 1985 roku. Początkowo technologia CD (typ CD-ROM) nie zezwalała użytkownikowi na dokonanie zapisu na krążkach własnych danych. Wprowadzenie i rozwój metod zapisu jednokrotnego (CD-R – Compact Disc – Recordable) i wielokrotnego (CD-RW – Compact Disc – ReWritable) przyczyniło się do popularyzacji tej metody archiwizacji własnych danych. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że technologie CD-R i CD-RW w dużej mierze są kompatybilne „w dół”, tzn. wiele urządzeń odtwarzających płyty CD potrafi odczytać dane także z płyt zapisywalnych.
![]()
Fotoalbum z płyt CD i DVD
Ze względu na popularność obu tych standardów (niemalże każdy współczesny użytkownik posiada napęd odczytujący płyty CD lub DVD, czy urządzenie umożliwiające nagrywanie płyt CD lub DVD; rosnącą popularnością cieszą się także wideo-nagrywarki DVD – potrafiące odczytywać pliki zdjęciowe), krążki CD i DVD stały się jedną z podstawowych metod archiwizacji danych cyfrowych. Pliki zdjęciowe (dowolnego formatu) są również danymi cyfrowymi, dlatego też wielu posiadaczy aparatów cyfrowych decyduje się na archiwizację zdjęć na tych nośnikach. Wybór ten jest motywowany także bardzo niskim kosztem wykonania takiego archiwum, jak też łatwością (niestety, pozorną) jego przechowywania. Czy jednak warto przedkładać tę formę tworzenia foto-albumów nad tradycyjną – z odbitkami?
Nowoczesna technologia cyfrowa lansuje wyższość archiwów cyfrowych nad analogowymi; w fotografii – wyższość archiwów w postaci plików nad materiałami srebrowymi (filmami i odbitkami).
Niestety, nie ma na to pytanie żadnej konkretnej odpowiedzi. Na trwałość archiwów mają wpływ urządzenia archiwizacyjne i same nośniki. Nie ma jednak żelaznych reguł dotyczących wyboru urządzenia zapisującego ani wyboru najlepszego nośnika – ekonomia produkcji odcisnęła swoje piętno także i tu. Złej jakości nośniki będą zdecydowanie bardziej narażone na utratę danych, a nawet mogą nie nadawać się w ogóle do odczytu raz zapisanej informacji. A niektóre masowo dostępne urządzenia archiwizujące mogą być przyczyną produkowania błędów już podczas zapisu.
data dodania: 12-01-2009
godzina dodania: 15:03
odsłon: 18133
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - VII etap pt. "Detal w krajobrazie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 7. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap miał tytuł "Detal w krajobrazie". ![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||