Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

TEST: FE 12-24 mm f/4 G to obiektyw unikalny, jedyny w portfolio Sony z tak szerokim kątem widzenia (122°). Dzięki ogniskowej 12 mm daje on bardzo duże możliwości kreatywne. Sprawdziliśmy go podczas testu w redakcyjnym laboratorium. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu.

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

fot. K. Patrycy

 

Mechanika i ergonomia

Sony FE 12-24 mm f/4 G, zaprezentowany 17 maja 2017 roku, to, tak jak napisaliśmy we wstępie, unikalny obiektyw pełnoklatkowy. Analogiczny obiektyw ma też Sigma i Canon (w przypadku tego drugiego jest to nieco szerszy kąt widzenia 11-24 mm, od 126°). Ogniskowa 12 mm przy „pełnej klatce” to kąt, z którym możemy wykonać niekonwencjonalne kadry o oryginalnych przerysowaniach. Testowany zoom nie jest obiektywem lekkim, ale tak duże soczewki muszą ważyć (565 g). Z drugiej strony biorąc do porównania modele konkurentów (Canon EF 11-24 mm f/4L USM – 1180 g; Nikkor AF-S 14-24 mm f/2,8G ED – 970 g; Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM – 1150 g), to Sony jest od nich o połowę lżejszy. Sony to zoom pełnoklatkowy o stałej jasności f/4 w całym zakresie ogniskowych. Obiektyw jest znacznie mniejszy od konkurentów (87×117 mm, patrz tabela str. 56)
Sony 12–24 mm nie ma wbudowanego systemu stabilizacji optycznej, gdyż korpusy aparatów Sony mają wbudowaną stabilizację matrycy.

 

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

 

Testowany obiektyw ma bagnet mocujący wykonany ze stopu metalu [1], dwa, karbowane, gumowane pierścienie (ustawiania ostrości [2] i zmiany ogniskowej [3]) oraz wbudowaną na stałe osłonę przeciwsłoneczną [4]. Na tubusie Sony znajdują się jeszcze: przycisk blokady ostrości [5] oraz przełącznik trybu ostrości [6].
Wspomniane pierścienie poruszają się płynnie, szerszy (27 mm) do zmiany ogniskowej stawia większy opór niż 17-milimetrowy do ustawiania ostrości. Podczas ostrzenia ręcznego pierścień nie stawia żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej i maksymalnej odległości ustawienia ostrości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek, na którym widać gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Sony FE 12-24 mm f/4 G nie ma możliwości doostrzania po ustawieniu ostrości przez system AF.

 

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

 

Przy zmianie ogniskowej zewnętrzne wymiary obiektywów nie zmieniają się, choć przednie grupy soczewek przesuwają się. Obiektyw nie ma gwintu mocującego filtry na przedniej części tubusu.
FE 12-24 mm f/4 G jest wyposażony w silnik DDSSM (Direct Drive Super Sonic Wave Motor) umożliwiający szybkie, ciche i dokładne działanie systemu AF. Podczas testu obiektyw nie miał problemów z poprawnym ogniskowaniem. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 28 cm.

 

Wnętrze jednego z rzymskich sklepów. Mimo szerokiego kąta obiektyw dobrze radzi sobie z rozdzielczością również na brzegach kadru.fot. K. Patrycy

Wnętrze jednego z rzymskich sklepów. Mimo szerokiego kąta obiektyw dobrze radzi sobie z rozdzielczością również na brzegach kadru. Sony A7 III + FE 12-24 mm f/4 G. Par. eksp.: 1/25 s; ISO 800; f/5,6; f=12 mm

fot. K. Patrycy

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-10-2018
 
godzina dodania: 15:14
 
odsłon: 5978
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.125) / 0.109

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |