testowe TEST: Canon EOS RP - niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec - test z Foto-Kuriera 5/19W Walentynki, 14 lutego 2019 r. Canon zaprezentował drugiego, po EOS-ie R, pełnoklatkowego bezlusterkowca: EOS-a RP. Aparat wyposażony w 26,2-milionową matrycę CMOS wspartą procesorem DIGIC 8 i w system autofocusu Canon Dual Pixel CMOS AF jest najmniejszym bezlusterkowym pełnoklatkowcem rejestrującym filmy 4K.
Londyn, fragment manifestacji przed jedną z ambasad. Canon EOS RP + RF 24–105 mm f/4 L IS USM. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 500; f/6,3; f=105 mm; fot. K. Patrycy
Od zewnątrz, estetyka, ergonomia i intuicyjność obsługi
Dźwignia Lock blokuje pokrętło zmiany parametrów ekspozycji przed przypadkowym przekręceniem. Wspomniane pokrętła wyglądają na dość solidne co podkreśla pomalowanie ich na czarny błyszczący kolor. Wygląd ich w zestawieniu z górą korpusu nieco razi. Trochę to wygląda jakby korpus był wykonany z gorszych materiałów niż pokrętła. Dużym plusem tego małego korpusu jest dalekie odsunięcie od osi obiektywu uchwytu poprawiającego ułożenie aparatu w dłonie. Chcąc porównać ten uchwyt np. z Sony A7III należy obiektywnie stwierdzić, że ten w Canonie bardziej przypadnie do gustu fotografującym mającym duże dłonie i długie place. Dla pozostałych nie będzie to miało żadnego znaczenia. Obsługa umieszczonego z lewej strony włącznika głównego aparatu nie jest naszym zdaniem najlepszym rozwiązaniem i korzystanie z niego wymaga przyzwyczajenia się. Preferujemy umieszczenie go po prawej stronie wokół spustu migawki, co jest powszechnie stosowane przez producentów aparatów Fujifilm, Nikon i Sony.
Pojedyncze gniazdo karty SD, na której rejestrowane są zarówno filmy jak i zdjęcia umieszczone jest w dolnej części korpusu w komorze z akumulatorem. Na szczęście jest ono odsunięte na tyle daleko od gwintu statywowego, że nie będzie ta lokalizacja utrudniała zmiany karty przy przykręceniu płytki statywowej. Natomiast lepszym rozwiązaniem i wygodniejszym byłoby wstawienie tej karty w boku prawej części korpusu. W tylnej części korpusu znajdziemy osadzony na przegubie ekran LCD co spotka się z uznaniem wielu fotografujących i co umożliwia zabezpieczenie ekranu podczas transportu. Przyciski sterujące w tylnej części korpusu rozmieszczone i oznaczone są logicznie, ale podczas fotografowania wyraźnie daje o sobie znać brak mini joysticka wykorzystywanego m.in. do zmiany położenia punktu AF.
Londyn, fragment manifestacji ekologicznej. Aparat jest mały i poręczny, łatwo nim się operuje fotografując tego typu wydarzenia. Canon EOS RP + RF 24–105 mm f/4 L IS USM. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 400; f/5,6; f=24 mm; fot. K. Patrycy
Aparat testowaliśmy w dużej mierze z kitowym zoomem 24–105 mm f/4 i trzeba przyznać, że w zestawie z tym obiektywem (700 g) aparat nie należy już do najlżejszych. Układ ten jest źle wyważony, a korpus bez gripa wbija się w dłoń. Dodatkowo podczas fotografowania z tym obiektywem bardzo często zdarzało się, że samoczynnie przełączał się przełącznik trybu pracy AF (ocierając o ubranie) z pozycji AF na M, co było dość zaskakujące i uciążliwe, szczególnie w sytuacjach gdy chcieliśmy wykonać zdjęcia podchwycone. Canon EOS RP jest oczywiście kompatybilny z licznymi akcesoriami EOS, w tym ze wspomnianym wcześniej gripem EG-E1 [4] i najnowszą lampą Speedlite 470EX-AI (premiera w lutym 2018 r.).
fot. K. Patrycy
Ergonomię aparatu oceniamy na 5,5 punktu, a estetykę wykonania na 5,25
punktu. Na poprawę intuicyjności obsługi, która zasługuje na 5,75
punktu, duży pozytywny wpływ ma dotykowy ekran LCD.
Testowany Canon wyposażony został w system Dual Sensing IS,
który redukuje drgania aparatu podczas fotografowania np. z ręki, ale
nie ma on nic wspólnego z systemem stabilizacji matrycy. Jednocześnie
tryb cichej migawki umożliwia bezgłośne fotografowanie, gdy sytuacja
wymaga dyskrecji. Aparat umożliwia fotografowanie w trybie seryjnym
z częstotliwością do 5 kl./s i 4 kl./s w trybie Servo AF, co
w połączeniu z obsługiwanym standardem kart SD UHS-II daje możliwość
nieograniczonego zapisu do bufora zdjęć zarówno w formacie JPEG, jak
i RAW.
data dodania: 20-12-2019
godzina dodania: 10:18
odsłon: 8718
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |