testowe PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED - przesuwy, pokłony oraz kilka drobnych spostrzeżeń / TESTciąg dalszy...
Po lewej: Nikon D3 z PC-E Nikkorem 24 mm f/3,5D ED; po prawej: Nikon F6 z PC Micro-Nikkorem 85 mm f/2,8D
To wymagałoby zaprojektowania obiektywu o ogniskowej 16 mm. Trzeba przy tym pamiętać, że obiektyw z przesuwem oraz pochyłem osi optycznej musi kryć znacznie większe pole obrazowe, niż to wynika z jego ogniskowej, aby nie winietować po przesunięciu/pochyleniu. Dla przykładu optyka Canon TS-E 24 mm kryje pole widzenia optyki o ogniskowej około 18 mm. Zważywszy na to, że szerokokątne obiektywy do kontroli perspektywy służą głównie do fotografowania architektury, powinny one mieć jak najmniejszą dystorsję. Wobec tego zaprojektowanie optyki 16 mm, i to z rozszerzonym polem krycia, stanowiłoby ogromne wyzwanie, i mało kto wierzył, że jest w ogóle możliwe. Do niedawna najlepszym wyjściem dla fotografa architektury, który nie chciał opuścić całkowicie systemu Nikona, było dokupienie Canona EOS 5D z obiektywem TS-E 24 mm f/3,5L TS-E i praca w dwóch systemach. Nie było to wygodne, ale stanowiło jakieś wyjście z sytuacji.
Miła niespodzianka i kilka kropli goryczy
Można zatem powiedzieć, że 7 stycznia 2008 roku Nikon sprawił ogromną niespodziankę swoim użytkownikom ogłaszając wprowadzenie PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED – szerokokątnego obiektywu z pełnymi możliwościami przesuwów oraz pokłonów, obrotu co 30 stopni, który na dodatek ma świetny minimalny dystans ustawiania ostrości (21 cm), mnóstwo „egzotycznego” szkła w konstrukcji (3 soczewki ED), powłoki nanokrystaliczne oraz uszczelnienia. Podobnie do PC Micro-Nikkora 85 mm f/2,8D, osie przesuwu i pokłonu są umieszczone pod kątem 90 stopni do siebie, a w serwisie można dokonać modyfikacji tak, aby przesuw oraz pokłon przebiegały równolegle do siebie.
4 zdjęcia w tej samej skali pokazujące zachowanie stałej wielkości obiektywu dzięki zastosowaniu wewnętrznego ogniskowania w PC-E Nikkorze 24 mm f/3,5D ED
data dodania: 27-05-2009
godzina dodania: 20:44
odsłon: 16712
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. Canon RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z w porównywarce Zaprezentowany 2 listopada 2023 r. Canon RF 24–105 mm f/2,8L IS USM Z - kamień milowy w technologii obiektywów dla fotografów i operatorów kamer - jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne. Nowy termin - czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia do 12 maja Ponieważ nie wszyscy zorientwali się o tym, że przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń do 7 maja, a nadal są osoby, które mają niewykorzystane kody na Ligę - które dostały z opóźnieniem (przeciążenie systemu zgłoszeń). Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do 12 maja do końca dnia tj. do 12 maja do godziny 23.59. To już termin ostateczny. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |