testowe PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED - przesuwy, pokłony oraz kilka drobnych spostrzeżeń / TEST![]() ciąg dalszy...
Kolejną niespodziankę stanowi to, że poza 24 mm Nikon zapowiedział wprowadzenie w 2008 roku dwóch kolejnych obiektywów z serii PC-E: 45 mm f/2,8 oraz 85 mm f/2,8. Nie do końca jeszcze wiadomo, czy pod względem konstrukcji optycznej nowy PC-E Nikkor 85 mm f/2,8D będzie identyczny czy odmienny od dotąd produkowanego Micro-Nikkora 85 mm
![]() Dwa zdjęcia wykonane tym samym obiektywem z identycznego miejsca. Dla objęcia całości budynków zdjęcie powyżej, wykonane bez przesuwu, wymagało „zadarcia” do góry całego aparatu wraz obiektywem, co spowodowało efekt zbieżności linii pionowych. Zdjęcie poniżej wykonano z użyciem funkcji przesuwu, co pozwoliło zachować równoległość linii pionowych
![]()
To ostatnie stanowi pierwszy powód do refleksji. PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED jest rozwiązany podobnie do Canonowskiej „dwudziestki czwórki” – ostrość jest ustawiania ręcznie, ale przysłona jest sterowana elektronicznie. W przypadku Canona, o czym szerzej powiemy później, jest to uniwersalne rozwiązanie dla całego systemu EOS, czyli każdy aparat pracuje tak samo z obiektywem. Nikon jednak jest systemem o długiej i skomplikowanej przeszłości, w której miesza się przywiązanie do tradycji i pragnienie zachowania wstecznej kompatybilności z dążeniem do wprowadzania najnowocześniejszych rozwiązań. Czasem te dwa sprzeczne dążenia daje się pogodzić, czasem nie. Nikon F4 umożliwiał nieomal pełne stosowanie zarówno obiektów najstarszych, jak i najnowszych. Później jednak postęp sprawiał, że robiono coraz większe ustępstwa kosztem wstecznej kompatybilności. W pewnym sensie nowy PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED stanowi pod tym względem kolejną rewolucję budzącą mieszane uczucia.
![]() Efekt pokłonu został w tym przypadku użyty dla uzyskania selektywnej ostrości
Fajnie byłoby czasem zrobić nową „dwudziestką czwórką” zdjęcie architektury na slajdzie Nikonem F2, ale inżynierowie firmy pozbawili nas tej przyjemności. Dla osoby, która nie zada sobie trudu przeczytania powyższego zestawienia ograniczeń w stosowaniu obiektywu z różnymi aparatami, mylące może być jego oznaczenie; jest określany jako optyka serii „D” (a nie „G”), a zatem mogłoby się komuś wydawać, że powinna współpracować z takimi aparatami, jak choćby Nikon F90x; tak jednak nie jest. Oznaczenie „D” określa jedynie przekazywanie informacji o ustawionej odległości, natomiast nie mówi nic o sposobie przymykania przysłony. Obiektyw nie może być oznaczony literą „G”, bo ma pierścień przysłon, ale samo ustawienie wartości na pierścieniu nie pociąga za sobą przymknięcia przysłony w obiektywie.
![]() PC Micro-Nikkor 85 mm f/2,8D: mechaniczny przycisk domykania przysłony
data dodania: 27-05-2009
godzina dodania: 20:44
odsłon: 17772
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Panasonica LUMIX 24-60 mm f/2,8 - jasnego zoomu dla wymagających 13 maja 2025 r. Panasonic zaprezentował nowy obiektyw Panasonic Lumix S 24-60 mm f/2,8 z mocowaniem L-Mount. Ten standardowy zoom ma dużą, stałą jasność w całym zakresie ogniskowych, a jego unikalna, kompaktowa i lekka konstrukcja zwiększa mobilność, czyniąc go idealnym wyborem do fotografii dynamicznej, krajobrazów i architektury. Obiektyw Testujemy z aparatem Panasonic Lumix S1II. ![]() Test LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 - jasno, tanio i szeroko LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 zadebiutował 22 kwietnia 2025 r. Waży zaledwie 445 g i jest znacznie lżejszy niż jakikolwiek inny pełnoklatkowy szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy na rynku. Połączenie elastyczności Samyanga i wysokiej jakości konstrukcji optycznych firmy Schneider-Kreuznach sprawia, że naszym oczom ukazał się obiektyw o wysokich parametrach optycznych i w rozsądnej cenie. Testujemy go w połączeniu z Sony A7RV i Sony A7III. ![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - czerwiec 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 8-9/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Sprawdź kto wygrał w czerwcu i dołącz do wybranych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |