testowe Canon EF 50 mm f/1,4 USM vs Nikkor AF 50 mm f/1,4D / TEST![]() ciąg dalszy...Obydwa układy optyczne składają się z siedmiu soczewek rozmieszczonych w sześciu grupach, ale u Canona dwie soczewki charakteryzuje wysoki współczynnik załamania światła. Minimalne dystanse ostrości są identyczne (0,45 m) i generują takie same maksymalne skale odwzorowania (0,15×). Ciekawe zatem, jak konstrukcyjne podobieństwo optyki – oraz jej nominalnych parametrów – przełoży się na wyniki testu?
Schematy konstrukcji optycznej testowanych obiektywów
![]()
Niemal identyczne, proste, nieco zmodyfikowane gaussowskie układy optyczne gwarantują znakomite przeniesienie kontrastu i wysoką ostrość obrazu.
Test optyki
Obydwie
„pięćdziesiątki 1,4” poddaliśmy testowi z 10-megapikselowymi,
niepełnoklatkowymi lustrzankami cyfrowymi; Canona – z najnowszym
modelem EOS 40D, a Nikkora – z popularnym D80. Jak zwykle, część
„laboratoryjną” testu (zdjęcia tablic) przeprowadziliśmy w studiu,
a „praktyczną” (realne motywy zdjęciowe) – w plenerze. Rozdzielczość
określaliśmy na zmodyfikowanych tablicach firmy Vuzort – w pełnym
zakresie przysłon Nikkora, od f/1,4 do f/16. Tablice oświetlały dwie
symetrycznie rozmieszczone lampy firmy Bowens, zaopatrzone w soft-boxy
firmy Elfo.
Canon wykazał się nieco wyższą od Nikkora – a przede wszystkim bardziej wyrównaną w całym kadrze – ostrością. Nie dotyczy to jednak otworu względnego (f/1,4), przy którym lepszy był Nikon, i przysłonięcia obiektywow o jedną działkę przysłony (do f/2), kiedy ostrość obu „szkieł” była wyrównana. A więc: Nikon wygrywa przy „pełnej dziurze”, a Canon po przymknięciu przysłony.
![]() Przy otworze względnym (f/1,4) Nikon daje wyższą ostrość zdjęć w centrum kadru, co widać na powiększonych łuskach Warszawskiej Syrenki. Ostrość została nastawiona na ich górną partię.
![]() Obydwa obiektywy bardzo dobrze pracują pod światło w większości sytuacji, jednak w ekstremalnych warunkach – na przykład ze słońcem w kadrze – lepszy okazuje się Nikkor. Lepiej przenosi kontrast obrazu i nie daje dużych, kolorowych plam światła.
![]() Rozdzielczość testowanych obiektywów (plus matryca 10 MP) w zależności od wartości przysłony i ogniskowej
Aberracja chromatyczna W obydwu przypadkach przy maksymalnych otworach względnych (f/1,4) szerokość kolorowych obwódek na kontrastowych granicach pól o zróżnicowanej jasności była dość podobna i przyjmowała dobry, niski poziom. Po przymknięciu przysłony o kilka działek (np. do f/5,6) mniejszą aberrację chromatyczną wykazał Canon.
![]() Na brzegach kadru z reguły lepiej wypada Canon. Daje ostrzejszy obraz i niższą aberrację chromatyczną, co ujawnia powiększony fragment dachu w prawym, górnym rogu zdjęcia. Zdjęcie zostało wykonane przy przysłonie f/5,6, a ostrość – nastawiona czujnikiem centralnym, bez przekadrowania.
Dystorsja Zarówno Canon, jak i Nikkor, na małych, niepełnoklatkowych matrycach swych lustrzanek praktycznie nie wykazują dystorsji. Występującej w obydwu przypadkach pomijalnie małej beczki naprawdę trudno się dopatrzyć, a jej obliczona wartość – identyczna dla każdej z „pięćdziesiątek” – wyniosła zaledwie 0,5%! A więc remis – i to na najwyższym poziomie.
Jasna optyka podatna jest na winietowanie. Jednak gdy konstrukcji obliczanych dla pełnej małoobrazkowej klatki używamy z lustrzankami niepełnoklatkowymi, wyniki poprawia mniejsze – niż zakładali projektanci – faktyczne pole obrazu. Winietowanie obydwu obiektywów w naszym teście przyjmowało więc średni poziom przy otworze względnym i stawało się akceptowalne już przy przysłonie f/2,8. To całkiem dobry – znowu remisowy – wynik.
„Pięćdziesiątki 1,4” Canona i Nikona bardzo ładnie pracują pod światło, dobrze przenosząc kontrast. Jednak w ekstremalnych warunkach – gdy mocne źródło światła znajduje się w kadrze – widać przewagę Nikkora. Obraz ma wyższy kontrast, a zamiast sporych plam światła – występujących u Canona – pojawiają się znacznie mniejsze bliki. Konkurencję wygrywa więc Nikkor, który – jak widać – ma lepsze powłoki anty-odblaskowe (SIC – Super Integrated Coating).
Nikkor jest o 25% tańszy od Canona, a na różnicę ich cen nie mają wpływu, dostępne opcjonalnie, dedykowane osłony przeciwsłoneczne. Zarówno gumowa, wkręcana HR-2 Nikona, jak i wykonana z tworzywa sztucznego i mocowana bagnetowo ES-71 II Canona kosztują po 139 zł (www.pstryk.pl). Konkurencję cenową wygrywa więc Nikkor.
Wybrane dane techniczne
Obydwa obiektywy dają podobnie wysoką jakość zdjęć, a różnice ich właściwości nie są duże, a przede wszystkim – nie zawsze dają o sobie znać. Canon jest nieco ostrzejszy od Nikkora w szerszym zakresie przysłon, ale ten lepiej pracuje przy otworze względnym (f/1,4) pod światło. Canona obsługuje się bardziej komfortowo, ale Nikkor ma mniejsze gabaryty i niższą cenę. To głównie za jej sprawą Nikkor wygrywa – zaledwie „o włos” – ten test.
![]()
Tekst i zdjęcia: Jarosław Mikołajczuk
Obiektyw Nikkor AF 50 mm f/1,4D oraz lustrzankę cyfrową Canon EOS 40D, przekazała do testu firma Pstryk.pl. Nikona D80 udostępniła firma Nikon Polska. data dodania: 30-05-2009
godzina dodania: 20:02
odsłon: 14271
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Panasonica LUMIX 24-60 mm f/2,8 - jasnego zoomu dla wymagających 13 maja 2025 r. Panasonic zaprezentował nowy obiektyw Panasonic Lumix S 24-60 mm f/2,8 z mocowaniem L-Mount. Ten standardowy zoom ma dużą, stałą jasność w całym zakresie ogniskowych, a jego unikalna, kompaktowa i lekka konstrukcja zwiększa mobilność, czyniąc go idealnym wyborem do fotografii dynamicznej, krajobrazów i architektury. Obiektyw Testujemy z aparatem Panasonic Lumix S1II. ![]() Test LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 - jasno, tanio i szeroko LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 zadebiutował 22 kwietnia 2025 r. Waży zaledwie 445 g i jest znacznie lżejszy niż jakikolwiek inny pełnoklatkowy szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy na rynku. Połączenie elastyczności Samyanga i wysokiej jakości konstrukcji optycznych firmy Schneider-Kreuznach sprawia, że naszym oczom ukazał się obiektyw o wysokich parametrach optycznych i w rozsądnej cenie. Testujemy go w połączeniu z Sony A7RV i Sony A7III. ![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - czerwiec 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 8-9/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Sprawdź kto wygrał w czerwcu i dołącz do wybranych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |