Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikon D500 - pełnoklatkowe możliwości w formacie DX - artykuł z Foto-Kuriera 11/16

ciąg dalszy...

Możliwości fotograficzne

Odpowiednia powierzchnia matrycy, właściwa ogniskowa i mała odległość ustawiania ostrości sprawiają, że z prostych rzeczy można zrobić też małe dzieła sztuki. Nikon D500 + 16-80 mm f/2,8-4; par. eksp.: 1/250 s; ISO 200; f/8; f=80 mm

Odpowiednia powierzchnia matrycy, właściwa ogniskowa i mała odległość ustawiania ostrości sprawiają, że z prostych rzeczy można zrobić też małe dzieła sztuki. Nikon D500 + 16-80 mm f/2,8-4; par. eksp.: 1/250 s; ISO 200; f/8; f=80 mm

W Nikonie D500 jest nowa matryca formatu DX o rozdzielczości 20,9 mln typu CMOS, bez optycznego filtra dolnoprzepustowego (OLDF). Nikon D300S miał matrycę DX CMOS o rozdzielczości 12,3 mln pikseli. To spora różnica w rozdzielczości i bez wątpienia jest to jeden z ważniejszych argumentów zachęcających do zmiany D300S na nowszy model.

TEST Nikon D500 - pełnoklatkowe możliwości w formacie DX - artykuł z Foto-Kuriera 11/16

Schemat systemu AF Nikona D5. Przy użyciu konwertera wszystkie 153 punkty AF są aktywne dla jasności większej/równej f/5,6.

Schemat systemu AF Nikona D5. Przy użyciu konwertera wszystkie 153 punkty AF są aktywne dla jasności większej/równej f/5,6.

W Nikonie D500 zastosowano znany z modelu D5 [8] system AF Multi-CAM 20K ze 153 polami AF (99 pól jest krzyżowych). Zwiększony, w stosunku do D300S (-1 do 19 EV), zakres pracy systemu AF rozpoczyna się teraz od -4 EV w przypadku pola centralnego i od -3 EV w przypadku pozostałych pól. W praktyce zatem korzystanie z systemu AF jest możliwe nawet przy bardzo słabym świetle oraz podczas fotografowania obiektów o niskim kontraście. Przy obiektywach o jasności między f/5,6, a f/8 system wykorzystuje 37 pól AF, w tym 25 krzyżowych, a przy ciemniejszych obiektywach od f/8 jest to 15 pól AF, w tym 5 pól krzyżowych. System AF Nikona D500 wypełnia polami AF niemal cały obszar kadru co umożliwia zdecydowanie skuteczniejsze śledzenie poruszających się obiektów w całym kadrze nawet przy częstotliwości 10 kl./s.

System AF Nikona D500 umożliwia skuteczne śledzenie poruszających się obiektów w całym kadrze nawet przy częstotliwości 10 kl./s. Przy tej wartości aparat, podobnie jak w D5, zapisuje do 200 skompresowanych plików RAW (79 nieskompresowanych) w serii. Dla jpeg-ów jedynym ograniczeniem jest pojemność kart.

System AF Nikona D500 umożliwia skuteczne śledzenie poruszających się obiektów w całym kadrze nawet przy częstotliwości 10 kl./s. Przy tej wartości aparat, podobnie jak w D5, zapisuje do 200 skompresowanych plików RAW (79 nieskompresowanych) w serii. Dla jpeg-ów jedynym ograniczeniem jest pojemność kart.

Przy tej częstotliwości aparat, podobnie jak w D5, zapisuje do 200 skompresowanych plików RAW (79 nieskompresowanych) w serii. Dla jpeg-ów jedynym ograniczeniem jest pojemność karty. Wysoką sprawność systemu AF w D500 udało się uzyskać w dużej mierze za sprawą zastosowanego nowego procesora przetwarzania obrazu EXPEED 5 (model D300S miał procesor EXPEED) oraz elementu pomiarowego RGB ze 180 tys. pikseli (3D Color Matrix). Nowy czujnik RGB dodatkowo zwiększa skuteczność zaawansowanego systemu rozpoznawania scenerii, a dostępna podczas fotografowania funkcja redukcji migotania zmniejsza rozbieżności ekspozycji nawet w przypadku migoczących źródeł światła.

TEST Nikon D500 - pełnoklatkowe możliwości w formacie DX - artykuł z Foto-Kuriera 11/16

Nikon D500 ma bardzo szeroki zakres czułości - od ISO 100 do ISO 51 200, z możliwością zwiększenia jej o wartości Lo 1 (odpowiadającej czułości ISO 50) i do Hi 5 (odpowiadającej czułości ISO 1,640 mln). Zakres czułości przy D300S ogranicza się do przedziału od ISO 200 do ISO 3200 z możliwością rozszerzenia do ISO 100 i ISO 6400. Czas otwarcia migawki, jak przystało na model profesjonalny zaczyna się od 1/8000 sekundy. Za możliwości fotograficzne przyznajemy 6 punktów.

Pomiary

W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność dedykowanych ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym oraz błyskowym. Zdjęcia testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i Minolta Color Meter III.

Szumy


Pomiary przy świetle żarowym o temperaturze barwowej 3000 K wykonaliśmy przy wyłączonej redukcji szumów, redukcji na poziomie „normalnym” oraz „zwiększonym” Światło błyskowe miało temperaturę 5000 K.

Zaszumienie obrazu w Nikonie D500 z wyłączoną redukcją rośnie dość szybko wraz ze wzrostem czułości ISO.

Zaszumienie obrazu w Nikonie D500 z wyłączoną redukcją rośnie dość szybko wraz ze wzrostem czułości ISO.

Zaszumienie obrazu w Nikonie D500 z wyłączoną redukcją rośnie dość szybko wraz ze wzrostem czułości ISO.

Zaszumienie obrazu w Nikonie D500 z wyłączoną redukcją rośnie dość szybko wraz ze wzrostem czułości ISO. Pierwsze oznaki widać już przy ISO 800, choć trzeba zaznaczyć, że szum wtedy nie jest uciążliwy. Przy ISO 12 800 zaczyna pojawiać się kolorowy szum chrominancji, który staje się coraz bardziej wyraźny wraz z podwyższaniem czułości ISO. Przy ISO 102 400 zaczynamy zauważać spory zanik szczegółów. Do zdjęć powyżej tej wartości komentarz jest zbędny, każdy z Państwa sam wyrobi sobie zdanie na ten temat obserwując przykładowe zdjęcia…

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 15-12-2020
 
godzina dodania: 15:30
 
odsłon: 9009
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.104) / 0.095

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |