testowe Nikon vs Olympus, odporne kompakty na każdą pogodę - pełny test opublikowany w FK 3/2012
ciąg dalszy...
![]() Obydwoma aparatami możemy bez stresu rejestrować zdjęcia w mroźne dni, bez obaw o ich uszkodzenie. Tu korzystaliśmy z Nikona AW 100.
W przypadku omawiania odporności mechanicznej trzeba zauważyć, że Olympus, jako jedyny producent tej grupy aparatów, stosuje metalową zasłonkę obiektywu. Z jednej strony może to grozić dostaniem się do jej prowadnicy ziarenka piasku, ale z drugiej strony dzięki takiemu rozwiązaniu mamy większą pewność, że gdy aparat uderzy obiektywem w podłoże (np. o wystający kamień), to nic mu się nie stanie. Tego niestety nie można powiedzieć o Nikonie i dlatego też za odporność mechaniczną TG-820 otrzymuje 6 punktów, a Nikon AW100 5,75 punktu.
![]()
Obydwoma aparatami możemy bez stresu rejestrować
zdjęcia w mroźne dni, bez obaw o ich uszkodzenie.
Możliwości fotograficzne
![]() Obydwa aparaty dysponują takim samym zakresem ogniskowych: 28–140 mm.
Oba mają stabilizację obrazu. Nikon stosuje stabilizację optyczną, a Olympus matrycy. Jednak uśredniając „skłonność” do fotografowania obydwu modeli w tej grupie produktowej należy im przyznać równo po 5 punktów.
![]() Balans bieli jak na tej klasy kompakty działa dobrze. W przypadku ustawień definiowanych dla światła żarowego Olympus lepiej pracuje przy niższej temperaturza barwowej (2700 K) niż Nikon (3000 K).
Automatyczny balans bieli przy świetle błyskowym w obu modelach sprawdził się znakomicie. Również ustawienie dla światła słonecznego Olympusa dało takie same wyniki, gdy w Nikonie dało efekt zaniebieszczenia. Nikon ma również ustawienie WB dla fotografowania z błyskiem, które dało poprawny efekt, ale nie tak dobry jak przy ustawieniu AWB.
Przy oświetleniu żarowym o temperaturze barwowej 3000 K w Nikonie znakomicie sprawdził się dedykowany balans bieli dla takiego światła, a przy automatycznym balansie otrzymaliśmy widoczny żółto-magentowy zafarb. W Olympusie balans automatyczny również miał widoczny choć delikatniejszy zafarb, a dedykowany dla światła żarowego miał niebieską dominantę, czyli najprawdopodobiej jest przewidziany dla niższych temperatur barwowych – bardziej zbliżonych do światła żarówek. Z powyższego względu sprawdziliśmy jak zadziała on przy temperaturze 2700 K. I to był strzał w dziesiątkę – było super. Powyższe wyniki należy przyjąć jako bardzo dobre dla tej klasy kompaktów i przyznać im po 4,75 punktów w kategorii odwzorowania barwnego.
data dodania: 08-06-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 33180
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||