testowe Nikon vs Olympus, odporne kompakty na każdą pogodę - pełny test opublikowany w FK 3/2012![]() ciąg dalszy...
![]() Obydwoma aparatami możemy bez stresu rejestrować zdjęcia w mroźne dni, bez obaw o ich uszkodzenie. Tu korzystaliśmy z Nikona AW 100.
W przypadku omawiania odporności mechanicznej trzeba zauważyć, że Olympus, jako jedyny producent tej grupy aparatów, stosuje metalową zasłonkę obiektywu. Z jednej strony może to grozić dostaniem się do jej prowadnicy ziarenka piasku, ale z drugiej strony dzięki takiemu rozwiązaniu mamy większą pewność, że gdy aparat uderzy obiektywem w podłoże (np. o wystający kamień), to nic mu się nie stanie. Tego niestety nie można powiedzieć o Nikonie i dlatego też za odporność mechaniczną TG-820 otrzymuje 6 punktów, a Nikon AW100 5,75 punktu.
![]()
Obydwoma aparatami możemy bez stresu rejestrować
zdjęcia w mroźne dni, bez obaw o ich uszkodzenie.
Możliwości fotograficzne
![]() Obydwa aparaty dysponują takim samym zakresem ogniskowych: 28–140 mm.
Oba mają stabilizację obrazu. Nikon stosuje stabilizację optyczną, a Olympus matrycy. Jednak uśredniając „skłonność” do fotografowania obydwu modeli w tej grupie produktowej należy im przyznać równo po 5 punktów.
![]() Balans bieli jak na tej klasy kompakty działa dobrze. W przypadku ustawień definiowanych dla światła żarowego Olympus lepiej pracuje przy niższej temperaturza barwowej (2700 K) niż Nikon (3000 K).
Automatyczny balans bieli przy świetle błyskowym w obu modelach sprawdził się znakomicie. Również ustawienie dla światła słonecznego Olympusa dało takie same wyniki, gdy w Nikonie dało efekt zaniebieszczenia. Nikon ma również ustawienie WB dla fotografowania z błyskiem, które dało poprawny efekt, ale nie tak dobry jak przy ustawieniu AWB.
Przy oświetleniu żarowym o temperaturze barwowej 3000 K w Nikonie znakomicie sprawdził się dedykowany balans bieli dla takiego światła, a przy automatycznym balansie otrzymaliśmy widoczny żółto-magentowy zafarb. W Olympusie balans automatyczny również miał widoczny choć delikatniejszy zafarb, a dedykowany dla światła żarowego miał niebieską dominantę, czyli najprawdopodobiej jest przewidziany dla niższych temperatur barwowych – bardziej zbliżonych do światła żarówek. Z powyższego względu sprawdziliśmy jak zadziała on przy temperaturze 2700 K. I to był strzał w dziesiątkę – było super. Powyższe wyniki należy przyjąć jako bardzo dobre dla tej klasy kompaktów i przyznać im po 4,75 punktów w kategorii odwzorowania barwnego.
data dodania: 08-06-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 32931
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Panasonica LUMIX 24-60 mm f/2,8 - jasnego zoomu dla wymagających 13 maja 2025 r. Panasonic zaprezentował nowy obiektyw Panasonic Lumix S 24-60 mm f/2,8 z mocowaniem L-Mount. Ten standardowy zoom ma dużą, stałą jasność w całym zakresie ogniskowych, a jego unikalna, kompaktowa i lekka konstrukcja zwiększa mobilność, czyniąc go idealnym wyborem do fotografii dynamicznej, krajobrazów i architektury. Obiektyw Testujemy z aparatem Panasonic Lumix S1II. ![]() Test LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 - jasno, tanio i szeroko LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 zadebiutował 22 kwietnia 2025 r. Waży zaledwie 445 g i jest znacznie lżejszy niż jakikolwiek inny pełnoklatkowy szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy na rynku. Połączenie elastyczności Samyanga i wysokiej jakości konstrukcji optycznych firmy Schneider-Kreuznach sprawia, że naszym oczom ukazał się obiektyw o wysokich parametrach optycznych i w rozsądnej cenie. Testujemy go w połączeniu z Sony A7RV i Sony A7III. ![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - czerwiec 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 8-9/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Sprawdź kto wygrał w czerwcu i dołącz do wybranych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |