testowe TEST / Nikon D300, Olympus E-3, Sony Alfa 700 - lustrzanki dla zaawansowanych / PEŁNA WERSJA z FK 1/2008
ciąg dalszy...
Dynamika rejestracji
![]()
Olympus E-3, po lewej" t=1/125 s, f/4, ISO 100; po prawej: t=1/80 s; f/3,3; ISO 100
Pomiaru dynamiki rejestracji dokonaliśmy w studiu przy świetle lamp błyskowych o temperaturze barwowej 5380 K. Temperatura barwowa została dobrana ręcznie. Stabilizatory obrazu w lustrzankach zostały wyłączone. Nikon, jako jedyny z testowanych aparatów pozbawiony wbudowanego w korpus stabilizatora matrycy, wyposażony był w obiektyw AF-S Nikkor 24-120 mm f/3,5-5,6 G, w tym przypadku z wyłączoną funkcją stabilizacji optycznej VR.
![]() a700 w połączeniu z obiektywem 70-200 mm ze światłem 2,8 serii G pozwoliła rewelacyjnie oddać najdrobniejsze szczegóły zarówno w bielach, jak i w szarościach.
Pliki rejestrowano dla wartości ISO 100 z wyłączeniem Nikona D300, dla którego pomiaru dokonywano przy ekwiwalencie czułości ISO 200. Analizie poddano JPEG-i o najmniejszej kompresji, czyli o najwyższej jakości. Wyniki pomiarów przedstawione zostały na str. 36.
![]()
a700 może skrajnie różnie rejestrować obraz w zależności od tego, czy zastosujemy funkcję D-Range (zdjęcie lewe), czy też nie
Przy okazji ustawiania temperatury barwowej w testowanych lustrzankach okazało się, że skok temperatury barwowej w Olympusie możliwy jest z krokiem 50 K, w a700 z krokiem 100 K, natomiast w Nikonie odbywa się przez dobór spośród zadanego szeregu temperatur z możliwością późniejszego dokorygowania wybranej temperatury za pomocą koła wyboru funkcji, w układzie ABGM (patrz zrzut na poprzedniej stronie). Do każdego z rozwiązań trzeba się przyzwyczaić. Najprościej można dobrać temperaturę barwową w Olympusie E-3.
![]() Podobne efekty jak w a700 można uzyskać w Olympusie E-3
Po wstępnej analizie otrzymanych danych można powiedzieć, że dynamiki wszystkich aparatów należą do przeciętnych. Największy zakres ma a700 (5 EV), a co ciekawe – Nikon D300 i Olympus E-3 mają dynamikę indentyczną, wynoszącą ok. 4 i 1/3 EV. Analiza wykresu pozwala stwierdzić, że w ciemnych partiach Nikon zachowuje się najbardziej kapryśnie, tzn. wygląda to tak, jakby przy zwiększaniu niedoświetlenia aparat automatycznie podbijał czułość matrycy powodując chwilowy wzrost jej czułości, a tym samym poszerzając dynamikę rejestracji. Jednak, żeby stwierdzić to ostatecznie, należałoby sprawdzić to z innym egzemplarzem D300, co niestety nie było możliwe. Tak więc twierdzenie powyższe musi pozostać jedynie kwestią naszej spekulacji.
![]() W Nikonie precyzyjny dobór temperatury barwowej odbywa się dwustopniowo. Najpierw spośród zadanego szeregu temperatur dobieramy wartość zgrubną, a następnie dokorygowujemy ją za pomocą koła wyboru funkcji, w układzie ABGM.
Dynamika testowanych aparatów
data dodania: 10-06-2009
godzina dodania: 18:41
odsłon: 45791
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||