Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

TEST: Jeden do wszystkiego Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test z Foto-Kuriera 11/12

ciąg dalszy...

Charakteryzują się między innymi niższą rozdzielczością od tej osiąganej przez obiektywy stałoogniskowe. Testowany zoom, jak na  taką konstrukcję, ma dosyć dobre wyniki rozdzielczości. W środku kadru, w prawie całym zakresie ogniskowych, osiągnął rozdzielczość ok. 70 linii. Jednak na brzegach jego rozdzielczość była znacznie niższa – ok. 50 linii, co jednak i tak jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie produktów. Pozostałe wyniki pomiarów znajdują się na załączonym wykresie.

 

Zestaw z Nikonem D3200 charakteryzuje się bardzo dobrą rozdzielczością, w szczególności przy całkowicie otwartej przysłonie. Przymknięcie przysłony może powodować spadek rozdzielczości.

Zestaw z Nikonem D3200 charakteryzuje się bardzo dobrą rozdzielczością, w szczególności przy całkowicie otwartej przysłonie. Przymknięcie przysłony może powodować spadek rozdzielczości.

 

Należy jednak pamiętać, że na ten dobry wynik ma również wpływ wysoka rozdzielczość przetwornika. Testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR charakteryzuje się wysoką rozdzielczością zarówno przy w pełni otwartej przysłonie jak również po jej przymknięciu o 3 wartości. Jest on na tyle dobrze skorygowany, że jego przymknięcie może lekko zmniejszać jego rozdzielczość. W porównaniu z konkurencyjnymi modelami testowanymi w FK 5/2011, Nikkor 18-300 chrakteryzuje się większą rozdzielczością. Za rozdzielczość przyznajemy obiektywowi 5 punktów przy przysłonie minimalnej i 4,5 punktu przy przysłonie optymalnej.

 

Dystorsja

 

Dystorsja testowanego obiektywu jest wyraźnie widoczna przy skrajnych wartościach ogniskowej.

Dystorsja testowanego obiektywu jest wyraźnie widoczna przy skrajnych wartościach ogniskowej.

 

Tego typu konstrukcje charakteryzują się dosyć sporą dystorsją beczkowatą przy najszerszym kącie, która szybko przechodzi w dystorsję poduszkowatą. I nie inaczej jest w tej konstrukcji. W testowanym AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR przy ogniskowej 18 mm mamy znaczną dystorsję beczkowatą (3,74%), a już przy wartości ogniskowej 28 mm jest ona poduszkowa (–1,28%).

Dystorsja poduszkowata stopniowo narastając przy ogniskowej 200 mm osiąga maksymalną wartość (–2,28%), aby następnie zmniejszać się do wartości (–1,74%) przy maksymalnej ogniskowej. Jak widać na zamieszczonym wykresie testowane wcześniej obiektywy o trochę krótszym zakresie miały podobną charakterystykę dystorsji. W tej kategorii Nikkorowi 18-300 przyznajemy 5,2 punktu.

 

Jak wszystkie obiektywy o tak dużym zakresie ogniskowych równiez i ten wykazuje się dosyć sporą dystorsją. Przy większości ogniskowych jest ona dystorsją poduszkowatą.

Jak wszystkie obiektywy o tak dużym zakresie ogniskowych równiez i ten wykazuje się dosyć sporą dystorsją. Przy większości ogniskowych jest ona dystorsją poduszkowatą. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 400; f/5,6; f=300 mm

 

Aberracja

Niestety konstruktorom
testowanego AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR nie udało się zlikwidować aberracji chromatycznej. Jednak trzeba przyznać, że jest ona stosunkowo nieduża i akceptowalna jak dla obiektywu o tak dużym zakresie ogniskowych. Przyznajemy 5 punktów.

Winietowanie

To też największa przypadłość tego typu konstrukcji. Jednak tym razem konstruktorzy stanęli na wysokości zadania, gdyż przymknięcie już o jedną przysłonę w większości przypadków eliminuje ten niepożądany efekt. Jedynie przy najszerszym kącie utrzymuje się ona w całym zakresie przysłon, jednak po przymknięciu o 2 działki przysłony jest ona w zasadzie niewidoczna. Za winietowanie przyznajemy 5,5 punktu.

Zdjęcia pod światło

 

Przy szerokim kącie i bardzo ostrym świetle znajdującym się w kadrze, mogą powstać widoczne odblaski.

Przy szerokim kącie i bardzo ostrym świetle znajdującym się w kadrze, mogą powstać widoczne odblaski. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/13; f=56 mm

 

W warunkach studyjnych jedynie drobne bliki pojawiały się po mocnym przymknięciu przysłony. Jednak w plenerze i w bardzo ostrym słońcu znajdującym się w kadrze uchwyconym przez testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR zdarzały się duże bliki powstałe na soczewkach obiektywu. Z tego też względu przyznajemy za zdjęcia pod światło 5 punktów.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 21-09-2019
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 3301
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST Epson SC-P7500 Spectro - 12 kolorów dla kreatywnego i wymagającego fotografa - TEST z FK 3/20
fotografia
Ponad 100° na pełnej klatce - TEST Tamron SP 15- 30 mm f/2,8 Di VC USD vs. Canon z Foto-Kuriera 6/15
fotografia
TEST Nikkor Z 14–30 mm f/4 S - szerokokątny zoom bez dystorsji - test z Foto-Kuriera 5-9/19
fotografia
Nikkor Z 85 mm f/1,8 S, nie tylko portretowy - test z Foto-Kuriera 10/19
fotografia
TEST: Epson SureLab D700, czyli drukarka o możliwościach ekonomicznego minilabu - test z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
TEST Epsona SC-F500, czyli 24 cale nowych sublimacyjnych możliwości - pełny test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST Fujifilm X-T3 - trzecie wcielenie flagowca Fujifilm - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Nikon Z 50, pierwszy bezlusterkowiec Nikona z matrycą APS-C - test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST: Canon EOS RP - niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom ze stabilizacją - Tamron 35–150 mm f/2,8–4 DI VC OSD TEST FK 8-9/2019
fotografia
TEST: Mniejszy brat wielkiego brata, czyli Nikon Z 7 - pełny test z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
TEST Nikon Z 6 - przystępniejszy cenowo bezlusterkowiec Nikona - pełny test z Foto-Kuriera 1-2/19
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Jasny, szerokokątny - TEST Tamron 17–28 mm f/2,8 Di III RXD - pełny artykuł z  Foto-Kuriera 7/2019
fotografia
TEST SONY A7R III czyli szybszy, z 42-milionową matrycą i filmujący w 4K - test Foto-Kurier 11/18


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2020
zdjęcie miesiąca
© fot. Jan Siemiński
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2020. (0.173)

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |