Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST: Jeden do wszystkiego Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test z Foto-Kuriera 11/12

ciąg dalszy...

Charakteryzują się między innymi niższą rozdzielczością od tej osiąganej przez obiektywy stałoogniskowe. Testowany zoom, jak na  taką konstrukcję, ma dosyć dobre wyniki rozdzielczości. W środku kadru, w prawie całym zakresie ogniskowych, osiągnął rozdzielczość ok. 70 linii. Jednak na brzegach jego rozdzielczość była znacznie niższa – ok. 50 linii, co jednak i tak jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie produktów. Pozostałe wyniki pomiarów znajdują się na załączonym wykresie.

 

Zestaw z Nikonem D3200 charakteryzuje się bardzo dobrą rozdzielczością, w szczególności przy całkowicie otwartej przysłonie. Przymknięcie przysłony może powodować spadek rozdzielczości.

Zestaw z Nikonem D3200 charakteryzuje się bardzo dobrą rozdzielczością, w szczególności przy całkowicie otwartej przysłonie. Przymknięcie przysłony może powodować spadek rozdzielczości.

 

Należy jednak pamiętać, że na ten dobry wynik ma również wpływ wysoka rozdzielczość przetwornika. Testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR charakteryzuje się wysoką rozdzielczością zarówno przy w pełni otwartej przysłonie jak również po jej przymknięciu o 3 wartości. Jest on na tyle dobrze skorygowany, że jego przymknięcie może lekko zmniejszać jego rozdzielczość. W porównaniu z konkurencyjnymi modelami testowanymi w FK 5/2011, Nikkor 18-300 chrakteryzuje się większą rozdzielczością. Za rozdzielczość przyznajemy obiektywowi 5 punktów przy przysłonie minimalnej i 4,5 punktu przy przysłonie optymalnej.

 

Dystorsja

 

Dystorsja testowanego obiektywu jest wyraźnie widoczna przy skrajnych wartościach ogniskowej.

Dystorsja testowanego obiektywu jest wyraźnie widoczna przy skrajnych wartościach ogniskowej.

 

Tego typu konstrukcje charakteryzują się dosyć sporą dystorsją beczkowatą przy najszerszym kącie, która szybko przechodzi w dystorsję poduszkowatą. I nie inaczej jest w tej konstrukcji. W testowanym AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR przy ogniskowej 18 mm mamy znaczną dystorsję beczkowatą (3,74%), a już przy wartości ogniskowej 28 mm jest ona poduszkowa (–1,28%).

Dystorsja poduszkowata stopniowo narastając przy ogniskowej 200 mm osiąga maksymalną wartość (–2,28%), aby następnie zmniejszać się do wartości (–1,74%) przy maksymalnej ogniskowej. Jak widać na zamieszczonym wykresie testowane wcześniej obiektywy o trochę krótszym zakresie miały podobną charakterystykę dystorsji. W tej kategorii Nikkorowi 18-300 przyznajemy 5,2 punktu.

 

Jak wszystkie obiektywy o tak dużym zakresie ogniskowych równiez i ten wykazuje się dosyć sporą dystorsją. Przy większości ogniskowych jest ona dystorsją poduszkowatą.

Jak wszystkie obiektywy o tak dużym zakresie ogniskowych równiez i ten wykazuje się dosyć sporą dystorsją. Przy większości ogniskowych jest ona dystorsją poduszkowatą. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 400; f/5,6; f=300 mm

 

Aberracja

Niestety konstruktorom
testowanego AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR nie udało się zlikwidować aberracji chromatycznej. Jednak trzeba przyznać, że jest ona stosunkowo nieduża i akceptowalna jak dla obiektywu o tak dużym zakresie ogniskowych. Przyznajemy 5 punktów.

Winietowanie

To też największa przypadłość tego typu konstrukcji. Jednak tym razem konstruktorzy stanęli na wysokości zadania, gdyż przymknięcie już o jedną przysłonę w większości przypadków eliminuje ten niepożądany efekt. Jedynie przy najszerszym kącie utrzymuje się ona w całym zakresie przysłon, jednak po przymknięciu o 2 działki przysłony jest ona w zasadzie niewidoczna. Za winietowanie przyznajemy 5,5 punktu.

Zdjęcia pod światło

 

Przy szerokim kącie i bardzo ostrym świetle znajdującym się w kadrze, mogą powstać widoczne odblaski.

Przy szerokim kącie i bardzo ostrym świetle znajdującym się w kadrze, mogą powstać widoczne odblaski. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/13; f=56 mm

 

W warunkach studyjnych jedynie drobne bliki pojawiały się po mocnym przymknięciu przysłony. Jednak w plenerze i w bardzo ostrym słońcu znajdującym się w kadrze uchwyconym przez testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR zdarzały się duże bliki powstałe na soczewkach obiektywu. Z tego też względu przyznajemy za zdjęcia pod światło 5 punktów.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 21-09-2019
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 14459
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.126) / 0.115

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |