Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tamron 18–300 mm f/3,5–6,3 Di III-A VC VXD - pierwszy superzoom z mocowaniem Fujifilm X i Sony E

ciąg dalszy...

MOD dla 18 mm Tamron 18-300

 

Testowany obiektyw radzi sobie bardzo dobrze, w swojej kategorii, podczas fotografowania z bliska gdyż minimalna odległość fotografowania (MOD - ang. Minimum Object Distance) wynosi jedynie 15 cm (11), a maksymalny współczynnik powiększenia wynosi 1:2 (przy 18 mm). Dla 300 mm jest to 99 cm (1:4), a wartości pośrednie wskazane są w tabeli zamieszczonej obok (12).

 

Jasność dla Tamrona 18-300

Bokeh_MOD dla Tamrona 18-300


Niewielka odległość zdjęciowa i ładne rozmycie tła to mocne strony testowanego Tamrona 18–300 mm z mocowaniem Fujifilm X. fot. K. Patrycy

 

 

MTF dla Tamrona 18-300


Pomiary

Obiektyw testowaliśmy z wyjątkowo poręcznym bezlustrkowcem Fujifilm X-S10, wyposażonym w matryce APS-C. Pomiarów dokonaliśmy w studiu oraz w plenerze. Badając dystorsję i rozdzielczość, fotografowaliśmy zmodyfikowaną tablicę Vuzort-Sigma, a winietowanie ocenialiśmy na podstawie równomiernie oświetlonej białej tablicy. Pomiary rozdzielczości wykonaliśmy dla środka kadru i jego brzegów. Oprócz wykresu z wynikami rozdzielczości przedstawiamy również wykres MTF (udostępniony przez producenta). Pod kątem „zdjęć pod światło” sprawdzaliśmy obiektyw w plenerze fotografując pod słońce.

 

Aberracja Chromatyczna dla Tamrona 18-300


Aberracja chromatyczna

Na zdjęciach z wykorzystaniem Tamrona 18–300 mm aberracja chromatyczna jest spora przy 18 mm, zerowa dla 50 mm jak i 100 mm, a przy 300 mm minimalna. Za aberrację chromatyczną przyznajemy 5,5 punku.

 
Dystorsja

Tamron 18–300 mm to uniwersalny zoom standardowy przystosowany do współpracy z matrycami APS-C. Krotność obiektywu wynosząca 16,(6) × sprawia, że obiektyw ten możemy swobodnie zaliczyć do grona superzoomów, a jak wiemy konstrukcje tego typu są zazwyczaj niezwykle skomplikowane pod kątem optycznym, mają ciekawe rozwiązania technologiczne i unikalną wydajność optyczną. Tak też jest i w tym przypadku. Przeważnie przy obiektywach z szerokim kątem widzenia występuje dystorsja beczkowata. W przypadku testowanego Tamrona jednak tak nie jest. Przy ogniskowej 18 mm występuje zniekształcenie o charakterystyce poduszkowatej i jest ono minimalne - na poziomie jedynie 1,8%. Zwiększając ogniskową dystorsja zanika i przy ogniskowych 50 mm, 100 mm i 300 mm wynosi 0%. Dlatego też nie zamieszczamy obok wykresu dystorsji, gdyż po prostu jej nie ma, albo raczej nie jest mierzalna i wynik pomiaru jest mniejszy od błędu pomiarowego. Brawa dla Tamrona za skuteczne rozwiązanie problemu dystorsji w obiektywie.


Za dystorsję przyznajemy 4,6 punktu.



Winietowanie

Winietowanie na zdjęciach Winietowanie na zdjęciach z Tamrona przy f/3,5 jest dość zauważalne niezależnie od użytej ogniskowej. Największe jest przy szerokim kącie. Tam rogi ciemniejsze są w stosunku do środka kadru o 3 EV. Przymknięcie przysłony o 3 EV (do f/8) powoduje praktyczny zanik winietowania. Przy ogniskowych 50, 100 mm rogi w stosunku do środka kadru ciemniejsze są o 3 EV, a przy 300 mm o 2 i 2/3 EV.


Za winietowanie przyznajemy 4 punkty.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 01-12-2022
 
godzina dodania: 09:01
 
odsłon: 6917
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.124) / 0.110

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |