Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test aparatów SONY NEX-5 i NEX-3 - najmniejszych aparatów w systemie alfa

ciąg dalszy...


Możliwości multimedialne


Pisząc o możliwościach multimedialnych testowanych aparatów należy omówić przede wszystkim tryb i rodzaj rejestrowanych filmów, gdyż jest to podstawowa różnica między Neksami.

Rejestrujący w HD NEX-3 i Full HD NEX-5 (patrz pierwszy opis FK5/10) to pod względem możliwości multimedialnych bardzo ciekawe konstrukcje. Przede wszystkim stosunkowo duży ­fizycznie przetwornik gwarantuje plastykę obrazu znaną z lustrzanek. NEX ma jednak nad nimi przewagę – pozbawiony lustra może wykorzystywać autofocus pracujący w trybie ciągłym. W praktyce aparat sprawdza się bardzo dobrze. Tryb filmowy uruchamiamy z nieznacznym opóźnieniem (ok. 2 s) za pomocą umieszczonego intuicyjnie pod kciukiem dedykowanego przycisku. Wygodniej filmuje się NEX-em 5, a to za sprawą głębszego i bardziej masywnego uchwytu o czym była już mowa wcześniej. Co ważne, układ AF w dedykowanych obiektywach działa bardzo cicho więc na naszych nagraniach jest praktycznie niesłyszalny. Tu duże brawa dla Sony. Dla zaawansowanych użytkowników przewidziano opcjonalny, stereofoniczny mikrofon ECM-SST1 instalowany na dedykowanym złączu akcesoriów. Mikrofon jest dość uniwersalny bo może pracować jako (niemal) kierunkowy, „zbierając” dźwięk z zakresu ok 90°, lub jako „pojemnościówka” z szerszym kątem rejestracji ok 120°. Pierwszy zakres sprawdza się gdy zależy nam na odseparowaniu znajdującego się blisko nas źródła dźwięku od tła, czyli np. mówiącej osoby tak by ograniczyć szum ulicy. Szerszy zakres to dobre rozwiązanie np. na koncertach, lub gdy mamy do czynienia z większą grupą osób. Różnica w jakości dźwięku między wbudowanym mikrofonem, a tym opcjonalnym (w trybie kierunkowym) jest wyraźna. Oczywiście na korzyść mikrofonu kierunkowego, ale trzeba tu podkreślić raz jeszcze, że nawet bez zastosowania mikrofonu zewnętrznego aparat nie rejestruje zakłóceń wynikających ze zmiany ogniskowej czy też z pracy systemu AF. Trzeba przyznać że jakość dźwięku jest co najmniej zadowalająca i nie odstaje od wysokiej rozdzielczości nagrań. Ale wróćmy do filmowania.
Gdy zmieniamy płaszczyznę ostrości, autofocus aparatu, zanim trafi na interesujący nas obiekt, potrafi przez chwilę „skakać”, nie jest to jednak specjalnie uciążliwe. Podobnie w trybie ciągłym autofocus potrafi się pomylić, ale jeśli precyzyjnie nastawimy ostrość, bardzo skutecznie śledzi nawet dość szybko poruszający się obiekt (testowy film wykonany aparatem NEX-3 można znaleźć w naszym serwisie www.foto-kurier.pl). Oczywiście nie ma wątpliwości, że filmowanie z wykorzystaniem ręcznego nastawiania ostrości daje dużo przyjemniejsze efekty, ponadto rozwija też naszą kreatywność.

Sony NEX 3D

Sony NEX 3D

Panorama 3D wykonywane za pomocą jednego obiektywu to iście rewolucyjne rozwiązanie. Oprogramowanie wewnętrzne dostępne będzie w lecie tego roku. Fragment materiałów informacyjnych firmy Sony Europe ukazujący różnice w tworzeniu panoram w systemie 2D i 3D.

Jakość obrazu jest zdecydowanie lepsza w przypadku NEX-a 5. I nie chodzi tu tylko o rozdzielczość. Filmy testowe pokazały, że NEX-5 lepiej radzi sobie z oceną balansu bieli w trybie WB Auto, obraz jest też mniej zaszumiony (i w tym miejscu 10 sekund filmu będzie lepsze niż 1000 słów. Ponownie odsyłamy więc na naszą stronę i do umieszczonych tam krótkich klipów).
W trakcie filmowania nie mamy wpływu na zbyt wiele parametrów – ręcznie skorygujemy tylko ekspozycję (w zakresie +2/–2 EV). Przed rozpoczęciem nagrywania możemy dodatkowo ustawić również balans bieli oraz wybrać jeden z trybów „strefy twórczej” (np. vivid, B/W, Portret, Sunset). Być może w niedalekiej przyszłości doczekamy się aktualizacji oprogramowania umożliwiającej ręczną kontrolę ekspozycji. Kadrowanie podczas filmowania ułatwia odchylany (45° w dół i 80° do góry) ekran LCD o dobrej rozdzielczości 920 tys. punktów. Na ekranie w trakcie rejestracji wyświetlane są podstawowe informacje: czas nagrania, czas który pozostał do końca nagrania, ekspozycja, balans bieli, tryb kolorystyczny, stan akumulatora, jakość nagrania oraz tryb pracy systemu optycznej stabilizacji).

W przypadku NEX-3, nagrania (1280×720p, 9Mb/­s) rejestrowane są w uniwersalnym formacie MPEG4, obsługiwanym przez większość programów do odtwarzania multimediów. Rejestrujący w większej rozdzielczości (1920×1080i, 17Mb/s) NEX-5 wykorzystuje dodatkowo wydajny kodek AVCHD, znacznie wydłużający nagranie, ale do odtwarzania nagrań potrzebny będzie program obsługujący ten format.
Podsumowując, trzeba powiedzieć że w rękach świadomego użytkownika, NEX-3 i NEX-5 może być naprawdę użytecznym narzędziem. I jeszcze jeden drobiazg. Obrazy możemy rejestrować na jednej z kart SD/SDHC/SDzxXC lub MS ProDuo. Za możliwości multimedialne NEX-3 otrzymuje 5 punktów, a NEX-5 mocne 5,5.

Sony NEX-3

W trakcie filmowania nie mamy wpływu na zbyt wiele parametrów – ręcznie skorygujemy tylko ekspozycję (w zakresie +2/–2 EV).

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 07-12-2010
 
godzina dodania: 08:59
 
odsłon: 126073
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.175) / 0.166

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |