Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test aparatów SONY NEX-5 i NEX-3 - najmniejszych aparatów w systemie alfa

ciąg dalszy...

O pośpiechu związanym z wprowadzaniem systemu może świadczyć również problem niejednorodnych kolorów. Korpusy NEX-a 5 są albo srebrno-szare, albo czarne. NEX-3 może być dodatkowo czerwony. I to jest generalnie OK, ale już obiektywy z mocowaniem E są solidną konstrukcją szaro-metaliczną, ich osłony przeciwsłoneczne (co zrozumiałe) są czarne, wizjer optyczny jest czarny, a lampa błyskowa ciemno szara. Toż to wygląda jak przypadkowa radosna twórczość początkujących projektantów, a nie jako rezultat pracy doświadczonego zespołu ludzi. Czyżby każdy z tych elementów wykonywany był w innej fabryce w tak wielkiej tajemnicy, że ktoś zapomniał o uzgodnieniu wspólnej linii kolorystycznej produktu? Ale tego typu wpadki obecne są i w innych systemach aparatów z wymienną optyką nie będących lustrzankami. Na szczęście kolorami obudowy i akcesoriów zdjęć nie wykonujemy, a kolorystyka to w dużej mierze rzecz gustu potencjalnego nabywcy i dlatego to on zadecyduje o tym czy jest ona wystarczająco dobra, żeby kupić dany produkt czy też nie. Pamiętajmy jednak, że w tej grupie produktowej dużo zależy od pierwszego wrażenia nabywcy. Estetyka wykonania aparatów, która z reguły jest mocną stroną produktów Sony, tym razem zasługuje jedynie na 5 punktów. Taką samą ocenę przyznajemy za ergonomię.


Możliwości fotograficzne


O ile w przypadku ergonomii, estetyki i intuicyjności obsługi mieliśmy spore zastrzeżenia to w przypadku możliwości fotograficznych jest już całkiem nieźle. Gdy już przebrniemy przez gąszcz odmiennego systemu sterowania to pojawią nam się praktycznie wszystkie użyteczne funkcje dostępne w lustrzankach, ale nie tylko one. Wśród najciekawszych znajdzie się funkcja panoramy 2D i 3D (tzw. Ready 3D – dostępna po wgraniu oprogramowania w lecie tego roku). O ile funkcja panoramy 2D znana jest częściowo z kompaktów Sony, a istotna różnica polega na tym, że w trybie tym wykorzystywana jest metoda zdjęć seryjnych (a nie filmowanie) to panorama 3D wykonywana za pomocą jednego obiektywu poprzez przesunięcie go w sposób analogiczny do wykonywanej panoramy 2D zasługuje na spore uznanie. Efekty zdjęciowe 3D pokazywane nam, a uzyskiwane za pomocą modeli laboratoryjnych, są naprawdę godne polecenia. Co ciekawe podczas wykonywania panoramy (2D i 3D) aparat wykonuje aż do 60 zdjęć w zależności od stopnia jej skomplikowania. Maksymalna rozdzielczość panoramy 3D ma wynieść 7152×1080 pikseli (7,7 mln), co jest wystarczającą jakością do prezentacji na najnowszych telewizorach Sony Bravia z funkcją 3D (na rynku od czerwca). I jeszcze jedna ważna informacja: nie wykluczone, że tryb 3D wykonywany jest w trybie filmowym. Co ważne podczas wykonywania panoramy 3D równolegle wykonywana jest panorama 2D. Podobnie dzieje się w przypadku funkcji HDR (rozpiętość do 6 stopni EV). Po wybraniu tej opcji, oprócz HDR-a, wykonywane jest zdjęcie w normalnym trybie zdjęciowym. Gdy dysponujemy kartą pamięci o sporej pojemności to bez obaw możemy na stałe korzystać z tej funkcji podczas fotografowania bardzo kontrastowych motywów.

Sony NEX-5

1a (par. eksp.: Sony NEX-5 + ob. E 18-55 mm f/3,5-5,6 OSS, t=1/30 s, f/22, ISO 800, f=18 mm

Sony NEX-5

Podczas wykonywania tych zdjęć wykorzystano zielony tryb „inteligentnej” automatyki, a rozmycie tła 2a uzyskano przesuwając żółty znacznik  za pomocą  pokrętła na tylnej ściance aparatu w pozycję „Nieostre” 2b.

Sony NEX-5

2a (par. eksp.: Sony NEX-5 + ob. E 18-55 mm f/3,5-5,6 OSS; t=1/400 s; f/3,5; ISO 100, f=18 mm


Mówiąc o możliwościach fotograficznych nie sposób nie wspomnieć, że aparat wyposażono w tę samą co w a550 matrycę CMOS formatu APS-C, której to posiadanie w połączeniu z wydajnym procesorem BIONZ umożliwia wzniesienie aparatu na najwyższe możliwości fotograficzne poczynając od wysokiej, jak na tą grupę produktową i na lustrzanki konsumenckie czułości nominalnej wynoszącej ISO 12 800. Możliwość zastosowania tak wysokiej czułości o przyzwoitej jakości w tak „małym” aparacie to jeden z najmocniejszych atutów tej konstrukcji.
Tryby pracy (P, A, S, M) zastosowane w testowanych NEX-ach są rzeczywistymi trybami, a nie „oszustwami”, z którymi mamy do czynienia w większości kompaktów. Można przy korzystaniu z nich dobierać skokowo wartości przysłon z zakresu f/1,4 do f/22 (w zależności od zastosowanego obiektywu). Podobnie dzieje się z czasami otwarcia migawki należącymi do zakresu 1/4000–30 s + czas B. Czyli zakres ręcznego doboru wartości przysłon i czasów otwarcia migawki nie ogranicza się, tak jak w wielu kompaktach, jedynie do dwóch, trzech wartości.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 07-12-2010
 
godzina dodania: 08:59
 
odsłon: 125824
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.075) / 0.067

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |